مناطق آزاد-گردشگری

طبیعت گردی با طعم موسیقی و غذای جنوبی

محسن اکبرزاده – کارشناس اجتماعی

 

گشت و گذار در مناطق جنوبی کشورمان حال و هوای خاص خود را دارد. به نظر می رسد داستان سواحل ماسه‌ ای بوشهر، معماری خاص و البته اصیل آن ، به همراه موسیقی گرم و غذاهای محلی آن برای کمتر کسی جذاب نباشد. بوشهر، یک شبه جزیره متصل به خلیج فارس و از شهرهای زیبا و تاریخی جنوب کشور است که در دوران‌های مختلف، این جزیره دستخوش تغییرات و فراز و نشیب‌های بسیاری شده است.

ایجاد بوشهر به دوران ساسانی نسبت داده شده است، اما بوشهر کنونی به دستور نادرشاره افشار بنا گردید. نادرشاه قصد داشت بندری را در جنوب ایران پایه گذاری کند تا به این ترتیب بتواند نیروی دریایی کشور را راه بیندازد. پس از آنکه به دستور نادرشاه بوشهر بنا گردید، این بندر به مرور رونق بیشتری یافت تا جائیکه به رقیبی قدرتمند برای بندر بصره که آن زمان رونق فراوانی داشت، تبدیل شد.

در حال حاضر بوشهر یکی از مقاصد اصلی سفر به جنوب کشور است که به دلیل آثار تاریخی فراوان، جاذبه‌های طبیعی، بافت قدیمی و سواحل بسیاری که دارد سالانه میزبان تورهای ایرانگردی و مسافران بسیاری است. بوشهر از استان های جنوبی و گرمی است که در اوایل فصل بهار بسیار خوش آب و هوا می شود، به همین دلیل تعطیلات نوروز مملو از مسافران نوروزی می شود.

این شهر جاهای دیدنی فراوانی برای گشت و گذار در بهار دارد . در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد. آب انبار قوام، گنبد نمکی جاشک، بازار قدیم، مسجد بردستان، موزه مردم شناسی، خانه موزه رئیسعلی دلواری، موزه تجارت دریایی بخشی از جاذبه های توریستی و جذاب این استان جنوبی کشور است.

گنبد نمکی جاشک
گنبد نمکی جاشک

یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخی در جنوب کشور ماجرای قیام بوشهر در زمان اشغال ایران و نبرد دلیران تنگستان بود. امروز خانه رئیسعلی دلواری، مشهورترین و شاید بزرگ ‌ترین مبارز آن دوران، برای آشنایی بیشتر در باره آن قیام و تلاش‌های مردم منطقه در مبارزه علیه استعمار، تبدیل به موزه‌ای شده است. این خانه در دوران قاجار ساخته شده است و مساحتش به بیش از 3 هزار متر می‌رسد. گورستان شغاب نیز یکی از مناطق جذاب بوشهر است. این گورستان تاریخی 4 هزار‌ساله در خود خمره ‌هایی محتوی اسکلت، قبرهایی با آیین تدفین دوره‌های مختلف تاریخی در آن پیدا می‌شود. گورستان شغاب در دهه هفتاد ثبت ملی شده است و امروز برای بسیاری از گردشگران علاقه ‌مند به تاریخ، یکی از دیدنی های بوشهر محسوب می‌شود.

غذاهای محلی بوشهر
غذاهای محلی بوشهر

عمارت دهدشتی، عمارت گلشن، عمارت ملک بوشهر و عمارت کازرونی‌ ها از خانه ‌های تاریخی و مشهور و قدیمی کشورند که در بوشهر واقع شده اند و معماری اصیل آن ها از جذابیت بسیاری برخوردار است. همه جاهای دیدنی بوشهر به شهر بوشهر خلاصه  نمی‌شود. یکی از دیدنی‌ترین بناهای این استان در شهرستان دشتی قلعه خورموج است. این قلعه به نظر می‌رسد که در دوران ساسانیان بنا شده باشد؛ اما آنچه مشخص است، چیزی است که امروز به عنوان قلعه خورموج شناخته می‌شود در واقع قلعه‌ای است که در دوران قاجار در همان مکان بازسازی شده و  از این قلعه اغلب برای اهداف نظامی و همین ‌طور دیده ‌بانی استفاده می‌شده است.

در کنار همه ی این دیدنی های طبیعی و تاریخی از غذاهای جذاب و خوشمزه با ادویه های منحصر به فرد جنوبی ها غافل نشوید تا خاطرات خوبی را از جنوب کشور برای خود بسازید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=102100
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن