اجتماعی

ضرورت آموزش مهارت‌های مختلف به کودکان

رزا توسلی – کارشناس اجتماعی

 

در سطح یک جامعه خانواده ها عموما با تفکرات و فرهنگ های مختلف به آموزش فرزانشان می پردازند. در واقع آموزش مهارت‌های مختلف به کودکان می‌تواند به آنها در دستیابی به یک زندگی بهتر کمک کند. در زیر، چند مهارت اساسی را که می‌توانید به کودکان خود آموزش دهید، بررسی می‌کنیم. لازم به ذکر است که این فقط یک لیست نمونه است و هیچ‌کدام از موارد زیر جامع نیستند. همچنین، توجه به رده سنی و توانمندی‌های خاص کودکان شما در تعیین اولویت مهارت‌ها بسیار مهم است.

اولین و مهم ترین مهارت، آموزش مهارت‌های ارتباطی به کودکان است. به کودکان آموزش دهید که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند، به درستی گفتگو کنند، به دیگران گوش دهند و با دیگران همدلی نشان دهند. در کنار آن آموزش مهارت‌های اجتماعی بسیار مهم است. به کودکان بیاموزید که چگونه با دیگران به خوبی همکاری کنند، تعاملات مثبتی داشته باشند و مهارت‌های حل تعارض را توسعه دهند. و یک آیتم مهم دیگر ، آموزش مهارت‌های رفتاری است. به کودکان آموزش دهید که چگونه نیازهای خود را مدیریت کنند، خودشان را متحول کنند و کنترل هیجانی خود را ارتقا دهند.

تفکر و حل مسئله و اینکه چگونه به صورت منطقی فکر کنند، مسئله‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و راه‌حل‌های خلاقانه بیابند ، می تواند در انتخاب شغل و آینده ی شغلی شان بسیار مهم باشد. در عصر حاضر داشتن مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند بطور مستقیم و غیر مستقیم در موفقیت کودکان در وهله های متفاوت زندگی موثر باشد. به کودکانتان بیاموزید که با فناوری اطلاعات و ارتباطات (مانند کامپیوتر، اینترنت و نرم‌افزارها) کار کنند و از آنها بهره‌برداری کنند. مهارت‌های خلاقیت و هنر، مهارت‌های مدیریت زمان و مهارت‌های مالی را هرگز از یاد نبرید.

چرا مهارت آموزی مهم است؟
چرا مهارت آموزی مهم است؟

به کودکان بیاموزید که چگونه زمان خود را به درستی مدیریت کنند، اولویت‌بندی کنند و برنامه‌ریزی کنند. به آن ها  آموزش دهید که درک مفاهیم مالی پایه‌ای را داشته باشند، مهارت‌های مدیریت پول را بیاموزند و به آنها نشان دهید چگونه برای آینده خود صرفه‌جویی کنند.

مهارت‌های چون خانه ‌داری شاید در گام نخست مهم بنظر نرسد، اما نقش بسزایی در خودکفایی کودکان در ایام بزرگسالی خواهد داشت. به کودکان آموزش دهید که چگونه خانه خود را نظم دهند، کارهای روزمره را انجام دهند و مسئولیت‌پذیری در خانه را بیاموزند. مهارت‌های تیمی و همکاری را به آن ها بیاموزید. آن ها باید یاد بگیرند که چگونه در یک تیم کار کنند، با دیگران هماهنگی داشته باشند و به تعامل مثبت در گروه‌ها علاقه نشان دهند.

آموزش مهارت هایی از قبیل مهارت‌های تفکر انتقادی، مهارت‌های تحقیق و خودآموزی و مهارت‌های تحمل ناامیدی و انعطاف‌پذیری بسیار مهم است.:به کودکان بیاموزید که چگونه اطلاعات را ارزیابی کنند، سوالات مطرح کنند و به تفکر منطقی تمرکز کنند و  چگونه به تحقیقات خود بپردازند، از منابع مختلف استفاده کنند و مهارت‌های خودآموزی را توسعه دهند و البته در مواجهه با چالش‌ها و ناامیدی‌ها مقابله کنند و انعطاف‌پذیری را در برابر تغییرات نشان دهند.

آموزش مهارت هایی هر چند ساده می تواند نقش مهمی در تعیین سرنوشت کودکان در بزرگسالی داشته باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=101333
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن