صنعت-معدن-تجارت

صنعت فست فود فرصتی برای کارآفرینی

مهندس امین رشیدی

 

ایده های کارآفرینی در سراسر دنیا گاهی آن قدر ساده است که متعجبیم چرا تا به حال به ذهن ما خطور نکرده است و گاهی آنقدر پیچیده است که متحیریم چگونه به فکر کسی رسیده است. کسب و کارهای فست فودی نیز دقیقا از جمله حوزه هایی است که جاذبه ی فراوانی برای بسیاری از کارآفرینان طراز اول دنیا به همراه دارد و سرمایه گذاری‌های نوین در حوزه فست فود در اغلب موارد با موفقیت روبرو شده است. افزایش جمعیت و تقاضا برای سهولت دسترسی به انواع خوراکی ها و غذاها از جمله عوامل تاثیرگذاری است که فرصت های کسب و کار زیادی در زمینه ی صنایع غذایی فراهم کرده است.

هر چه در این حوزه با گذر زمان ، بیشتر جلو می رود ، آدم های خلاق و سرمایه گذاران با جسارت بیشتری پا به این عرصه می گذارند و به موفقیت های قابل توجهی در این حوزه نائل می آیند. چرا که بازار خوراکی ها و مواد غذایی و بالاخص فست فودها، بازار گسترده ای است که پیشگامان خلاقیت و نوآوری فضای زیادی برای بروز و ظهور علایق و سلیقه های خود دارند.

شاید اگر از قریب به اتفاق مردم سوال شود که مهم ترین صنعت پولساز در جهان کدام است، به صنعت IT یا تکنولوژی اشاره نمایند. اما نکته ی جالب توجه اینجاست که آمارها نتیجه ایی مغایر با نظریه عموم نشان می دهند. به گزارش مجله Forbes ؛مهم ترین صنعت در جهان، صنعت غذاست که در راس آن فست فودها قرار دارند. همچنین آینده ی آن برای کارآفرینان این صنعت روشن است و با توجه به تاریخ و قدمتی که دارد، می توان درس ها و تجربیات بسیاری را در این زمینه کسب نمود.

میلیاردرهای فراوانی در جهان وجود دارند که ثروت های افسانه ای خود را از طریق تاسیس رستوران ها و فست فودهای زنجیره ای به دست آورده اند که هم اکنون، شعبه های بسیار زیادی از آن ها در سراسر جهان راه اندازی شده است.  رستوران های معروف جهان، همچون کی اف سی، مک دونالد، ساب وی و استار باکس که در کشورهای مختلف دنیا سال‌های سال مشغول به فعالیت‌اند حتما دارای نکات متمایزی بوده اند که امروز نام و آوازه هایشان در صنایع غذایی اینچنین به گوش می رسد.

در ایران نیز نمونه های بسیاری از رستوران های زنجیره ای موفق دیده ایم که توانسته اند ، کارآفرینان موفقی در این حوزه باشند، که با چند ایده ی ساده و پولساز تبدیل به کارآفرینان بزرگ این صنعت شده اند.
مسلما مدیریت قوی و فکری خلاق از پشتوانه های اصلی این قبیل کسب و کارهاست. داشتن ایده های نوآورانه و پیشرو، منوهایی متنوع تر و خدمات جدیدتر یکی از فاکتورهای موفقیت آنان بوده است. چرا که ارائه ی محصولات پر طرفدار، سالم و با کیفیت سبب خواهد شد که غذا با کیفیتی یکسان و با قیمتی یکپارچه در سراسر جهان و در تمامی شعبات رستوران های زنجیره ای عرضه گردد.

علاوه بر این ، شاید انتظار می رود که غذاهای با کیفیت، قیمت های بالاتر را توجیه کند. اما رستوران های موفق همیشه در نظر دارند که قیمت با حجم غذا و حتی قیمت های پیشنهادی رقبای آن ها به شدت وابسته است و همین امر رضایت مشتری و تعامل با او را در بر خواهد داشت.

البته گزینه ی بازاریابی و تبلیغات نیز از جمله مسائلی است که نباید هرگز مورد غفلت قرار گیرد. چرا که هنوز بسیاری از برندهای غذایی مطرح دنیا که به نظر می رسد، دیگر آن قدر به شهرت رسیده اند که نیازی به تبلیغات ندارند، هنوز هم خود را نیازمند به تبلیغات و بازاریابی در این بازار پر رقیب می دانند. قدر مسلم ، در مسیر کارآفرینی در هر حوزه ای درس های زیادی باید فرا گرفت و از ابزارهای زیادی باید استفاده کرد. کشور پهناور ایران با بیش از هشتاد میلیون جمعیت، فرصت های فراوانی برای تولید غذا و کارآفرینی در صنعت مواد غذایی دارد و باید بیش از پیش به این صنعت که بستر عظیمی از پتانسیل کارآفرینی و اشتغال است، توجه شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=99238
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن