بانک-بیمه-بورس

صنعت بیمه و نقش آن در اقتصاد ملی

صنعت بیمه نقش مهمی درتوسعه اقتصاد ملی دارد. در این راستا باید تاکید کرد ، وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن رشد اقتصادی، از بزرگ ترین دغدغه های مسئولین و تصمیم گیران کلان کشور است که رابطه ی تنگاتنگی با بهبود زیر ساخت های اقتصادی کشور دارد. در این راستا تعیین اهداف اقتصادی مناسب و سیاست های درخور و هوشمندانه و از همه مهم تر، توسعه و تسهیل فضای کسب و کار در دستیابی به این امر بسیار حائز اهمیت است.

فعالیت های کارآفرینانه و البته مولد به دلیل ماهیت شان همواره متحمل ریسک های بسیاری می شوند. در این بین، صنعت بیمه به دلیل ماهیت توزیع کنندگی ریسک و تامین کنندگی منابع مالی بلند مدت در اقتصاد و به دلیل وجود رشته های مختلف بیمه ای نقش منحصر به فردی در هماهنگی و تنظیم بازارهای مالی را به عهده دارد. این صنعت از بخش های اصلی در حوزه نهادهای مالی است و ضریب نفوذ آن یکی از شاخه های اصلی توسعه اقتصادی در هر جامعه ای است.

بیمه به عنوان یکی از ابزارهای اصلی و مهم مدیریتی باعث تداوم چرخ های اقتصادی کشور شده و ضریب موفقیت در کسب و کارها را بطور فاحشی تغییر می دهد. کسب و کارهای کوچک و به تبع آن اشتغال های خرد ، دارای پتانسیل های کارآفرینی، نیاز به یک سرمایه حداقلی داشته تا بتوانند به ایجاد اشتغال و توسعه رفاه در جامعه یاری رسانند. بیمه برای کنترل و بی اثر کردن فشارهای حوزه های مختلف در اقتصاد مقاومتی نیز نقش حیاتی داشته و حتی می تواند بسیاری از فشارها را به فرصت تبدیل نماید. از اینرو هر چه نقش صنعت بیمه در تولید ناخالص داخلی و ضریب نفوذ آن بیشتر باشد، اقتصاد آن کشور پیشرفته تر خواهد بود.

صنعت بیمه با توجه به کارکردی که در خصوص تامین اعتماد و پوشش ریسک های مختلف در ارتباط با راه اندازی و تداوم واحدهای تولیدی اشتغال زا و فعالیت های کارآفرینانه دارد ، همواره می تواند محور اصلی پایداری و تداوم این مشاغل به حساب آید. رونق اقتصادی باعث بالا بردن رفاه اجتماعی گشته و در نهایت منجر به افزایش سطح امید به زندگی در یک جامعه خواهد شد. بیمه صنعتی است که در تمام شئونات زندگی انسان ها و در تمامی حوزه های کسب و کار و اجتماع وارد شده و شرایط قابل قبولی ایجاد کرده که بدون بیمه حتی یک گام نمی توان برداشت. با این وجود ارتقای صنعت بیمه در اقتصاد ملی امری ضروری است که از یکسو با بعد حمایتی، اقتصاد را بهبود می بخشد و از سوی دیگر منابع بیشتری را برای سرمایه گذاری های این بخش ایجاد خواهد کرد.

نقش حمایتی صنعت بیمه
نقش حمایتی صنعت بیمه

در واقع صنعت بیمه می تواند منابع مالی انبوه خود را در بازارهای کسب و کار و فعالیت های کارآفرینانه تزریق نماید و صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک و بنگاه های زود بازده کارآفرینی با استفاده از مزیت های آن فارغ از هر گونه قوانین دست و پا گیر بانکی از یک منبع مالی و غیربانکی به نام بیمه بهره مند گشته و علاوه بر دریافت تسهیلات ، با افزایش نقدینگی و سرمایه خود، بستری جدید به سمت کسب و کارهای نوپا گشوده شود.

زمانی که کارآفرینان بنگاه های اقتصادی ریسک های خود را بیمه می کنند، در زمان بروز خسارات سرمایه خود را صرف پرداخت و جبران آن خسارت نکرده و در واقع موتور اقتصادی با همان سرعت در بخش تولید و خدمات در حال حرکت خواهد بود و جبران کننده خسارت ها خواهد بود و بروز یک حادثه هرگز نخواهد توانست یک تولید کننده ی نوپا و حتی قدیمی را از پا درآورد.

در دنیای امروز که همواره با پیشرفت ها و تغییرات شگرف تکنولوژی همراه هستیم، صنعت بیمه نیز همانند تمام صنایع دیگر باید کسب و کار خود را با دگرگونی های عمیق حوزه ی فعالیت های کارآفرینانه و استارت آپ های مدرن تطبیق داده تا از پیشرفت های سریع دنیای کسب و کار عقب نیفتد و بتواند پاسخگوی نیازهای جدید دنیای کسب و کار باشد. صرف نظر از محصولات سنتی و متداول صنعت بیمه که سال هاست بطور روتین به بیمه گذاران عرضه می گردد، در دنیا پوشش های بیمه ای جدیدی وجود دارد که همواره بر اثرگذاری بیمه در بهبود فضای کسب و کار بیش از پیش افزوده است.

 

دکتر حوریه یحیایی

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89300
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن