اقتصادی

صفر تا صد نحوه اجرای قانون جدید سامانه مودیان از اول دی 1404

 از ابتدای دی‌ماه 1404، فاکتورهای کاغذی در تمامی معاملات تجاری در ایران فاقد اعتبار قانونی خواهند بود. این تغییرات در راستای اجرای قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» و با هدف افزایش شفافیت مالیاتی و کاهش تخلفات اقتصادی صورت می‌گیرد.

از ابتدای دی‌ماه 1404، فاکتورهای کاغذی در تمامی معاملات تجاری در ایران فاقد اعتبار قانونی خواهند بود. این تغییرات در راستای اجرای قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» و با هدف افزایش شفافیت مالیاتی و کاهش تخلفات اقتصادی صورت می‌گیرد.

هدف از اجرای قانون جدید سامانه مودیان

هدف اصلی از این تغییرات، افزایش شفافیت و دقت در فرآیندهای مالیاتی کشور است. با استفاده از سامانه مودیان، تمامی اطلاعات مالی کسب‌وکارها به‌صورت آنلاین ثبت و ارسال می‌شود، به این ترتیب، فرآیندهای مالیاتی سریع‌تر، دقیق‌تر و شفاف‌تر از قبل انجام خواهد شد. این تغییرات، علاوه بر کاهش هزینه‌ها و زمان، موجب جلوگیری از اشتباهات انسانی و شفاف‌سازی معاملات تجاری خواهد شد.

 

چه کسانی مشمول این قانون هستند؟

تمامی مودیان مالیاتی، از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ گرفته تا شرکت‌ها ، باید از سامانه مودیان استفاده کنند. این قانون شامل تمامی فعالیت‌های اقتصادی است که فاکتورهای رسمی صادر می‌کنند و به‌صورت مالیاتی ثبت می‌شوند. بنابراین، کسب‌وکارها و فروشگاه‌ها باید از این به بعد تمامی فاکتورهای خود را از طریق سامانه مودیان ثبت و ارسال کنند.

چگونه کسب‌وکارها باید از سامانه مودیان استفاده کنند؟

برای استفاده از سامانه مودیان، کسب‌وکارها باید ابتدا در سامانه ثبت‌نام کنند. پس از ثبت‌نام، هر مودی مالیاتی یک کارپوشه اختصاصی دریافت خواهد کرد که تمامی اطلاعات مالیاتی و فاکتورها از طریق آن ارسال می‌شود. پس از دریافت کد رهگیری، مودیان می‌توانند فاکتورهای خود را به‌صورت الکترونیکی ثبت کنند و به اداره مالیات ارسال نمایند. تمامی فاکتورهای صادر شده به‌طور خودکار به سیستم مالیاتی کشور ارسال می‌شوند و این اطلاعات برای بررسی و نظارت استفاده خواهد شد.

مزایای استفاده از سامانه مودیان

استفاده از سامانه مودیان علاوه بر افزایش دقت در ثبت فاکتورها، مزایای زیادی برای کسب‌وکارها به همراه خواهد داشت. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. دقت بالا در ثبت اطلاعات: با استفاده از سامانه مودیان، فرآیند ثبت فاکتورها به‌صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌شود و احتمال بروز خطاهای انسانی به حداقل می‌رسد.

2.افزایش شفافیت مالیاتی: تمامی اطلاعات به‌طور آنلاین و در زمان واقعی به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود که موجب افزایش شفافیت در روند مالیاتی خواهد شد.

3.صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها: از آنجایی که دیگر نیازی به ثبت فاکتورها به‌صورت دستی و بایگانی فیزیکی نیست، زمان و هزینه‌های مرتبط با این فرآیند کاهش می‌یابد.

4.پیگیری آنلاین وضعیت فاکتورها: کسب‌وکارها می‌توانند به‌راحتی وضعیت فاکتورها و گزارش‌های مالی خود را به‌صورت آنلاین پیگیری کنند.

5.امنیت بالا: تمامی اطلاعات و داده‌ها در سامانه مودیان به‌صورت ایمن ذخیره و مدیریت می‌شوند.

نرم‌افزارهای واسط و تسهیل فرآیندها

برای تسهیل استفاده از سامانه مودیان، کسب‌وکارها می‌توانند از نرم‌افزارهای واسط مانند نرم‌افزار سامانه مودیان استفاده کنند. این نرم‌افزارها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فرآیند صدور و ارسال فاکتورها را سریع‌تر و ساده‌تر می‌کنند. این ابزارها با رابط کاربری ساده و کاربرپسند، به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا به راحتی فاکتورهای خود را صادر کرده و مستقیماً به سامانه مودیان ارسال کنند.

نکات ضروری برای کسب‌وکارها پیش از اجرای قانون

کسب‌وکارها باید از هم‌اکنون به‌دنبال ثبت‌نام در سامانه مودیان و آماده‌سازی زیرساخت‌های الکترونیکی خود باشند. از جمله نکات ضروری که باید به آن‌ها توجه کنند، عبارتند از:
 ثبت‌نام در سامانه: کسب‌وکارها باید هر چه سریع‌تر در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند تا از تاریخ 1 دی‌ماه 1404، فرآیندهای مالیاتی خود را به‌صورت الکترونیکی آغاز کنند.

آموزش پرسنل: کسب‌وکارها باید آموزش‌های لازم را برای پرسنل خود در زمینه استفاده از سامانه مودیان و ثبت فاکتورها به‌صورت الکترونیکی فراهم کنند.

• بروزرسانی نرم‌افزارهای مورد استفاده: کسب‌وکارها باید نرم‌افزارهای حسابداری مورد استفاده خود برای صدور فاکتور را به‌روزرسانی کنند تا با سامانه مودیان همخوانی داشته باشند و یا اگر تا الان از نرم افزاری استفاده نمی کردند، با توجه به کسب و کار خود تهیه کنند.

سامانه مودیان از دی 14404
سامانه مودیان از دی 14404

چرا باید به این تغییرات توجه کنیم؟

این تغییرات نه‌تنها به بهبود فرآیندهای مالیاتی کمک می‌کند بلکه برای کسب‌وکارها نیز مزایای قابل توجهی به همراه دارد. با کاهش زمان صرف شده برای ثبت فاکتورها و همچنین افزایش دقت و شفافیت، کسب‌وکارها می‌توانند فعالیت‌های خود را بدون دغدغه‌های مرتبط با مالیات انجام دهند. همچنین، با توجه به روند جهانی به‌سوی الکترونیکی‌سازی، تطبیق با این تغییرات اجتناب‌ناپذیر بوده و کسب‌وکارهایی که زودتر از این تغییرات استقبال کنند، قادر خواهند بود با حداقل هزینه و زمان، از مزایای آن بهره‌مند شوند.

نتیجه‌گیری

از اول دی‌ماه 1404، فاکتورهای کاغذی در هیچ‌یک از معاملات تجاری پذیرفته نخواهند شد و تمامی کسب‌وکارها باید از سامانه مودیان برای ثبت فاکتورها و ارسال صورتحساب‌های خود استفاده کنند. این تغییرات نه‌تنها به‌منظور بهبود روند مالیاتی و کاهش تخلفات اقتصادی انجام می‌شود، بلکه به کسب‌وکارها این فرصت را می‌دهد که فرآیندهای مالیاتی خود را به‌صورت آنلاین، سریع و بدون خطا انجام دهند. لذا، کسب‌وکارها باید از همین حالا نسبت به ثبت‌نام در سامانه مودیان اقدام کرده و از نرم‌افزارهای مناسب برای تسهیل این فرآیند بهره‌برداری کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا