صادرات 1243 تن قیر از مجتمع بندری کاسپین به چین
سرپرست معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: در هفته گذشته 1243 تن قیر و 184 تیاییو کانتینیر (100 کانتینر) 20 و 40 فوت توسط دو فروند کشتی بارگیری و از مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی به مقصد کشور چین صادر شد.
به گزارش تفاهم آنلاین، رحیم شوقی اظهار داشت: همچنین ظرف یک هفته اخیر بالغ بر 100 کانتینر مصالح ساختمانی، مواد غذایی، خشکبار و مواد پتروشیمی از مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی به کشور چین صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه راهبرد سازمان منطقه آزاد انزلی بر افزایش سهم صادرات از میزان تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندری کاسپین قرار گرفته و بر اساس آن مشوق ها و بسته های حمایتی متنوعی به صادرکنندگان ارائه شده، افزود: راهاندازی کریدور چین–قزاقستان–ایران با محوریت این منطقه که ترانزیت کالا در این مسیر نسبت به دیگر مسیر تجاری کشورمان با چین از نظر زمانی و هزینه تمام شده حمل ونقل کالا کمتر میباشد را باید یکی از برنامههای زیربنایی سازمان در حوزه تسهیل و توسعه مبادلات کالایی از طریق این بندر عنوان کرد.
سرپرست معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه امروز (شنبه 22 آذرماه)، با تخلیه و بارگیری افزون بر 11 هزار تن کالا توسطه شش فروند کشتی، علاوه بر به دست آوردن یک رکورد، بندرکاسپین روز شلوغی را سپری کرد، گفت: از سوی دیگر از ابتدای فروردین تا به امروز تعداد 132 فروند کشتی در این مجتمع بندری اقدام به تخلیه و بارگیری کالا نمودهاند که این رقم در مقایسه با تعداد 79 فروند کشتی در مدت مشابه سال گذشته بیانگر رشد 72 درصدی در فعالیتهای بندری، بزرگترین بندر ایران در دریای خزر است.
شوقی، توسعه ترانزیت کالا و کسب درآمدهای ارزی ناشی از آن برای منطقه، کشور و افزایش ظرفیت های صادراتی و حمایت از کالای ایرانی را از مهمترین دلایل ایجاد کریدورهای جدید ترانزیتی از سوی سازمان متبوع خود اعلام و اضافه کرد: در اولویت قرار دادن اتصال این بندر به خط ریل سراسری، انعقاد توافقنامه های تجاری با کشورهای منطقه، تکمیل حلقه های زیرساختی لجستیکی و همافزایی با نهادهای همکار دولتی از دیگر بخشهای راهبرد سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور تبدیل شدن به مرکز مبادلات کالایی کشورهای منطقه را تشکیل میدهد.
وی، صادرات چندین کانتینر پسته و محصولات کارخانه شیرین عسل کشورمان را در راستای تنوعبخشی به سبد کالایی صادراتی کشورمان از طریق منطقه آزاد انزلی عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر با ارائه مشوق ها، مزیت های رقابتی و معافیت های قانونی به فعالان اقتصادی کشورمان، مجتمع بندری کاسپین به یکی از مبادی اصلی تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور تبدیل شده، و بر همین اساس در هفته گذشته 5210 تن روغن خام مورد مصرف واحدهای تولیدی کشور و 1636 تن چوب توسط دو کشتی وارد بندرکاسپین شد.
شوقی، آبخور بالا، پسکرانه مناسب و وجود انبارهای مسقف و رو باز، مخازن و سیلوهای متنوع را از جمله امکانات موجود در بندر کاسپین بیان نمود و افزود: از آغاز فعالیت بندرکاسپین در تیرماه 97 تاکنون بیش از 5 هزار تن و 2100 تیاییو کانتینر کالا توسط 43 فروند کشتی از مجتمع بندری کاسپین به کشورهای چین، قزاقستان، ترکمنستان،آذربایجان و بنادر روسیه تخلیه و بارگیری، و صادر شده است.
سرپرست معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون نیز 600 تن و 1100تیاییو کانتینر توسط 18 کشتی به کشورهای حوزه دریای خزر و عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شده، تصریح کرد: با اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری، زمینه اتصال بندرکاسپین در خزر به بنادر بزرگ کشورمان در جنوب فراهم شده و منطقه آزاد انزلی با تکیه بر بنادر محدوده خود یعنی بندر کاسپین و بندر انزلی به محل تلاقی کریدور چین–قزاقستان-ایران با کریدور شمال- جنوب تبدیل می شود.