اجتماعی

شکایت تهرانی ها از نشت شیرابه از خودروهای حمل پسماند

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران ضمن بیان اینکه برخی ناوگان حمل پسماند استان تهران فاقد استانداردهای لازم هستند، گفت: طی ۲۰ روز گذشته هم شکایات زیادی درباره نشت شیرابه از خودروهای حامل پسماند از سوی شهروندان گزارش و هم مکاتبه‌ای از سوی پلیس راهور ناجا با محیط زیست تهران شد چراکه نشت شیرابه در معابر و جاده‌ها باعث لغزندگی راه ها و منجربه وقوع تصادف می شود.

فاطمه اکبرپور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه اداره حفاظت محیط زیست استان تهران بیش از پیش مساله نشت شیرابه از خودروهای حمل پسماند را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: مدیریت پسماند شامل چندین مرحله است و مجتمع دفع و پردازش آرادکوه حلقه نهایی آن است که معضلات خود را دارد اما انتظار می‌رود سایر مراحل اجرایی مدیریت پسماند از جمله جمع‌آوری و حمل آن نیز مفعول نماند چراکه این موارد نیز جزوی از مراحل مدیریت پسماند محسوب می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه خودروهای حامل پسماند متعلق به پیمانکارانی است که طرف قرارداد شهرداری هستند، تصریح کرد: متاسفانه ناوگان حمل پسماند برخی از این پیمانکاران از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، دچار نقص شده‌ یا فرسوده شده اند و عمر مفید آن‌ها سپری شده است بنابراین در کوتاه مدت لازم است این ناوگان در گام اول تجهیز سپس نوسازی شود.

اکبرپور درباره مراحل کنترل و مدیریت معضل شیرابه پسماندهای خانگی استان تهران در بلند مدت گفت: مدیریت شیرابه پسماند در گام اول باید از محل تولید زباله یعنی خانه‌های مردم و از طریق تفکیک زباله از مبدا انجام شود چراکه شیرابه مربوط به زباله‌تر است بنابراین اگر پسماند خشک و تر از یکدیگر جدا شوند می‌توان تا حد زیادی شیرابه را در محل تولید کاهش داد.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران ضمن بیان اینکه کاهش شیرابه زباله خود از مصداقهای  کاهش تولید پسماند محسوب می‌شود، اظهارکرد: باید تا حد امکان رطوبت پسماندهایی که تولید می‌کنیم را از طرق مختلف مانند خشک کردن تفاله چای یا قرار دادن سطل زباله در بالکن‌ و حیات خانه‌ کاهش دهیم. لازم است نحوه و اهمیت مدیریت شیرابه زباله در محل تولید به مردم اطلاع‌رسانی و آموزش داده شود چراکه کاهش پسماند ترعلاوه‌بر اینکه باعث کاهش وزن و حجم پسماند می‌شود می‌تواند باعث کاهش شیرابه – که منشا آلودگی است – را کاهش دهد.

وی درباره دیگر مراحل کنترل و مدیریت شیرابه پسماند اظهار کرد: پسماندهای سطح شهر به ایستگاه‌های میانی پسماند سپس از طریق این ایستگاه‌ها به محل دفع نهایی که در شهر تهران مجتمع دفع و پردازش آرادکوه است، منتقل می‌شود بنابراین مرحله دیگر این است که در ایستگاه‌های میانی پسماند از یکسری تجهیزات و تاسیسات مانند تاسیسات بازیافت مواد (MRF) استفاده شود که هم پسماند را فشرده و هم میزان رطوبت و شیرابه پسماند را کاهش و مدیریت کند تا این شیرابه به محل دفع نهایی منتقل نشود. اینگونه می‌توان میزان شیرابه و مخاطرات ناشی از آن در حمل و انتقال پسماند کاهش داد و هم آلودگی محل دفن نهایی یعنی آرادکوه را کنترل کرد.

اکبرپور ادامه داد: براساس برنامه‌هایی که شهرداری تهران ارائه کرده، قرار است طی چند ماه آینده تاسیسات بازیافت مواد در چهار نقطه شهر تهران به بهره‌برداری برسند. این اقدام می‌تواند یک گام دیگر در مراحل مدیریت و کنترل شیرابه باشد که ایستگاه‌های میانی به‌عنوان واسطه و در حلقه میانی پس از تولیدکننده مقدار قابل توجهی از شیرابه‌ها را کاهش دهد تا میزان نشت شیرابه از خودروهای حمل پسماند نیز کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه خودروهای حامل پسماند خود دارای مخازن شیرابه هستند، اظهار کرد: درصورتی که ناوگان حمل پسماند از استانداردهای لازم برخوردار باشند قاعدتا نباید شیرابه زباله از آن‌ها نشت کند. از این رو می‌توان گفت نشت شیرابه از این خودروها نشان می‌دهد آن‌ها فاقد استاندارهای لازم هستند و دچار نقص شده‌ یا عمر مفید خود را سپری کرده‌اند.

به گفته رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران، درپی شکایت‌های گزارش شده نشت شیرابه از خودروهای حمل پسماند، اداره حفاظت محیط زیست استان تهران از شهرداری درخواست کرده که در کوتاه مدت ناوگان حمل و نقل پسماند را به‌منظور مدیریت شیرابه و جلوگیری از نشت شیرابه تجهیز و در میان مدت و بلند مدت نیز ناوگان حمل پسماند را نوسازی کند.

اکبرپور در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه شهرداری با پیمانکاران متعددی همکاری می‌کند و خودروهای حمل زباله متعلق به این پیمانکاران است، گفت: پسماند در برخی مناطق و نواحی شهرداری تهران با خودروهای استاندارد منتقل می‌شوند اما نه تنها این موضوع شامل همه نواحی و مناطق شهر تهران نمی‌شود بلکه ناوگان حمل پسماند در بیشتر نواحی به‌ویژه جنوب شهر تهران غیر استاندارد هستند. این در حالیست که این خودروها متعلق به پیمانکارانی است که طرف قرارداد شهرداری هستند اما از آنجایی که مدیریت اجرایی پسماند برعهده شهرداری است ما شهرداری را به‌عنوان متولی نشت شیرابه از ناوگان حمل زباله می‌شناسیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=42135
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن