گیلان

شهردار رشت تاکید کرد: لزوم اجرای طرح های بازآفرینی بافت های هدف با دریافت اعتبارات ملی

شهردار رشت، در نخستین جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان رشت، که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، به اهمیت بازآفرینی بافت های فرسوده شهری اشاره کرد و گفت: بازآفرینی بافت های هدف، تنها بر عهده شهرداری نیست و حرکتی بین دستگاهی است و دریافت اعتبارات ملی برای اجرای طرح های بازآفرینی، به همکاری مطلوب بسیاری از دستگاه های اجرایی و خدماتی بستگی دارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، ناصر حاج محمدی به حکم دبیری ستاد بازآفرینی خود از سوی وزیر راه و شهرسازی، اشاره نمود و اضافه کرد: بسیاری از الگوهای بازآفرینی در دولت مصوب شده و سالانه اعتبارات دولتی برای ارتقای شرایط کیفی زندگی در محلات هدف بازآفرینی و تجدید حیات در این بافت ها درنظر گرفته می شود.

دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان رشت، به 5 عامل مهم در معرفی محلات هدف بازآفرینی اشاره نمود و تشریح کرد: درآمد کمتر ساکنان و بیشتر بودن نرخ بیکاری در این محلات، استحکام ضعیف تر بناهای مسکونی و تراکم جمعیتی بیشتر در این بافت ها، دسترسی ضعیف محلاتی که بر مبنای سبک زندگی قدیم طراحی شده، افزایش ناهنجاری های اجتماعی در برخی از بافت ها، بافت هایی که هویت های تاریخی و بناهایی با قدمت تاریخی دارند، مولفه های انتخاب محلات هدف بازآفرینی در ستاد ملی بازآفرینی هستند.

حاج محمدی همچنین گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۰ طرح بازآفرینی مربوط به شهر رشت، در شهرداری بررسی شده که اجرای هر کدام می تواند محرک توسعه رشت باشد.

حاج محمدی همچنین گفت: حفظ کیفیت بناها، به حفظ کیفیت زندگی مردم در محلات هدف بازآفرینی کمک می کند. همچنین، بهم ریختگی در ساخت و سازها، در نوع زندگی و رفتار اجتماعی مردم تاثیر می گذارد.

حاج محمدی با ذکر نمونه های موفق بازآفرینی در دنیا، توضیح داد: اینکه چگونه بتوانیم به بافت قدیم شهرها زندگی ببخشیم، هدف غائی ستاد ملی بازآفرینی است.

به عنوان نمونه، شهر یزد در حفظ هویت قدیمی خود بسیار موفق عمل کرده است و تمامی ساختمان های تاریخی به عنوان یک مکان دیدنی و درآمدزای شهری تغییر کاربری یافته است.

وی از دیگر دستگاه ها خواست تا به کمک ستاد بازآفرینی شهرستان رشت شتافته تا با ارایه طرح های بازآفرینی، اعتبارات دولتی جذب کنند.

دبیر ستاد بازآفرینی از فرماندار رشت خواست، تا جلسات دوره ای ستاد بازآفرینی را بطور جدی دنبال نماید و تعهدات هر اداره را به روسای دیگر کمیته های بازآفرینی ابلاغ نماید.

حاج محمدی به عدم جذب اعتبار ملی برای یکی از طرح های بازآفرینی در محله پیرسرای رشت اشاره نمود و گفت: ایجاد بازارچه صنایع دستی در یک مدرسه متروک که آموزش و پرورش متعهد شده بود در اختیار شهرداری قرار دهد، به دلیل عدم همکاری اداره یاد شده از دست رفت.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=39736
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن