یادداشت

ایجاد دفتر تسهیلگری توسعه محلات در مناطق پنجگانه شهرداری رشت

شورا و شهرداری باید با اولویت قرار دادن اصل توزیع عادلانه خدمات و امكانات و توجه به مناطق محروم در روندخدمات‌رسانی تلاش فراوانی برای تحقق خواسته‌های شهروندان ساكن در مناطق محروم شهر رشت به ویژه محلاتی نظیر جماران، معلولین، سیاه اسطلخ، عینک، آج بیشه و حمیدیانو... داشته باشد.

تفاهم آنلاین_ کاظم نیکومنش نودهی در یادداشتی نوشت: بی عدالتی در توزیع خدمات شهرداری پیامدهای گوناگونی داشته و شهر را از رسیدن به توسعه پایدار باز می دارد.

در حال حاضر شهر رشت با مشکلاتی نظیر آسفالت معابر، خیابان‌ها، زباله، بافت‌های فرسوده و آلودگی رودخانه‌‌ها که از بزرگترین مشکلات حوزه مدیریت شهری در رشت است،مواجه بوده و شهرداری به‌عنوان یک نهاد عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید در پیشبرد امور توسعه‌محور شهری پیگیر و پیشتاز باشد.

به اعتقاد من شهر رشت یک شهر پویا و زنده است که ماهیت خود را از پیشینه غنی مردمان با فرهنگ، شهروندانش و میزان خدماتی که در آن ارائه می‌شود، به دست آورده است. به همین دلیل بر این باورم که این شهر نیازمند مدیریت یکپارچه، خلاق و فارغ از نگاه‌های سیاسی و تنشهای درونی است. در حال حاضر بی اعتمادی مردم به ناکارآمدی بعضی اعضای شورای پنجم تا حد زیادی احساس می شود،زیرا مردم نمره قبولی به کارنامه بعضی از اعضاس شورای پنجم نداده اند. به همین روی فکر می کنم، شنیدن خواسته‌ها و مطالبات مردم باید یکی از ضرورت های مدیران شهری و اعضای شورای شهر باشد. همچنین شهرداری رشت نباید تبعیضی در توزیع و ارائه خدمات عمرانی بین مناطق محروم و مرفه شهر قائل شودو عمده هدف خود را توزیع عادلانه و بیشتر خدمات در مناطق كم برخوردار تعیین كند.

از طرفی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری یکی از دغدغه‌های به‌حق مردم رشت است که انتظار ما در گام اول به عنوان یکی از شهروندان ساکن در این شهر این است که براساس اولویت‌بندی نسبت به اتمام تک تک پروژه‌ها اقدام شود. همچنین توانمندسازی، ایجاد زیرساخت های توسعه پایدار، امكانات رفاهی و خدماتی در مناطق پنجگانه شهررشت باید با توجه جدی به نیازهای اجتماعی و شهری شهروندان در اولویت دستور كار شهرداری قرار بگیرد، زیرا توزیع عادلانه امکانات و منابع بین مناطق مختلف شهری و دستیابی برابر شهروندان به امکانات، منجر به عدالت اجتماعی و در نتیجه رضایتمندی شهروندان شهر رشت از مجموعه مدیریت شهری می شود.

مردم شهر رشت تاکنون ثابت کرده‌اند که خدمت صادقانه و خالصانه را تشخیص می‌دهند و در مقابل تحقق خواسته‌ها و مطالباتشان قانع و قدرشناس هستند. به همین لحاظ معتقدم نهاد مردمی مانند شورا و شهرداری باید با اولویت قرار دادن اصل توزیع عادلانه خدمات و امكانات و توجه به مناطق محروم در روندخدمات‌رسانی تلاش فراوانی برای تحقق خواسته‌های شهروندان ساكن در مناطق محروم شهر رشت به ویژه محلاتی نظیر جماران، معلولین، سیاه اسطلخ، عینک، آج بیشه و حمیدیان و… داشته باشد.

چرا که شهروندان این مناطق استحقاق دریافت بهترین خدمات را دارند و همه باید به خدمت گذاری به این مردم زحمتکش و پرتلاش افتخار کنیم. بنابراین برای حل این مسائل دو کار مهم در پیش رو داریم؛ اول شناسایی ظرفیت جمعیت حاشیه نشین در رشت و برنامه های لازم برای توانمند کردن آنها و دوم اینکه چطور توزیع عادلانه امکانات رادر این جمعیت مدیریت کنیم تا از آسیب های اجتماعی پیشگیری شود. البته در هر حوزه راهکارها و استراتژی های مشخصی تعریف می شود که برای هر کدام باید در مبحثی جداگانه به آن پرداخت. اما به طور خلاصه در هر محله ای در شهر رشت در گام اول باید نیاز سنجی های لازم انجام‌ شود.

نیروهای شهرداری با حضور در این مناطق باید ابتدا اقدام به نیازسنجی و سپس رفع مواردی چون بهسازی معابر، ترمیم آسفالت، زیباسازی دیوارها و رنگ آمیزی جداول، تامین روشنایی و ترمیم فضای سبز پارک محله، جمع آوری مستمر نخاله ها و رفت و روب رو…. را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند. پیشنهاد من برای بهبود اوضاع در ارتقای مدیریت شهری رشت” ایجاد دفتر تسهیلگری توسعه محلات در مناطق پنجگانه شهرداری رشت برای بررسی نسخه درست و اصولی برای توزیع عادلانه امکانات است.

ما می توانیم در این دفاتر سند محلات را ایجاد و در این سند مشخصه‌ها، ویژگی‌ها و ظرفیت‌های هر محله را مطرح، دسته بندی و یک جدول زمانی برای پیگیری مسائل و مشکلات مشخص کنیم،البته راهکار رفع این مشکلات می‌تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد. همچنین تتظیم بودجه‌ و برنامه‌ریزی برای این محلات باید به درستی و بر اساس نگاه مردم انجام شود؛ شهرداری هم باید به صورت دوره‌ای گزارش اقدامات انجام شده را به شورای اسلامی شهر رشت ارائه کند،تا بتوانیم به مرور سطح رضایتمندی شهروندان رشت را نسبت به عملکرد مدیران شهری افزایش دهیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=70920
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن