بانک-بیمه-بورس

مطالعه نظام بیمه‌ای كشور چین

چین با جمعیت بالا و رو به رشدی که در فرایند تقاضای پوشش بیمه ای بسیار موثر است، توانسته فرصت‌های زیادی را در راستای رشد و توسعه صنعت بیمه ایجاد کند. افزایش آگاهی، بهبود سواد بیمه ای و تمایل زیاد دولت به سرمایه‌گذاری و حمایت از صنعت بیمه، از دلایل رشد و توسعه صنعت بیمه در این کشور طی سال‌های اخیر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، شناخت و مطالعه صنعت بیمه دیگر کشورها، ضمن آشنایی با ویژگی‌های صنعت بیمه کشور مورد مطالعه می‌تواند به عنوان ابزاری برای اصلاح ساختار نظام بیمه ای ایران مورد استفاده قرار گیرد. در بین بازارهای درحال‌ظهور، چین به علت شرایط اقتصادی مطلوب و قرارگرفتن در جایگاه دوم اقتصادی جهان و برخورداری از فرصت‌های بکر بیمه ای به شدت در معرض توجه قرار دارد.
بر این اساس سومین گزارش از سری گزارش‌های بررسی نظام‌های بیمه ای در کشورهای مختلف جهان، به مطالعه کشور چین اختصاص یافته است. در این مطالعه که توسط زهرا بردال راهبر میز تخصصی مطالعات نظام‌های بیمه‌ای و با همکاری وحیده نورانی راهبر میز تخصصی نوآوری پژوهشکده بیمه انجام شده، ضمن بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه ثبت شده در چین، مواردی نظیر نهادها، قوانین‌ومقررات و تحول دیجیتال در صنعت بیمه این کشور مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس یافته‌های مطالعه حاضر، شاخص‌های ضریب نفوذ و تراکم بیمه در چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده سطح توسعه‌یافتگی، بیانگر مسیر رو به رشد این کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان است. این وضعیت سبب شده چین در بین 20 کشور اول جهان از نظر ضریب نفوذ بیمه قرار گیرد. اما با این وجود مقدار این شاخص علیرغم جایگاه نسبتا مناسب اقتصادی و بالا بودن سهم حق‌بیمه تولیدی آن در مقایسه با کل کشورهای دنیا، از متوسط جهانی پایین‌تر است، که اصلی‌ترین علت این رخداد پایین بودن سطح تقاضا برای محصولات بیمه‌ای به عنوان ابزاری برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری است. کشور چین با حضور بیمه‌گران خارجی طی سال‌های اخیر از انزوا  خارج  شده و بیمه گران داخلی را با چالش‌هایی در راستای دفاع از موقعیت بازار خود روبه‌رو ساخته است. این کشور ضمن استقبال از ورود شرکت‌های خارجی با توانایی بالا و تأثیرگذار، از فعالیت بین‌المللی شرکت‌های بیمه چینی به این شرط که ریسکشان قابل کنترل باشد، حمایت می‌کند. در چین مقررات بیمه ای جهت هم‌سطح شدن با استانداردهای بین المللی به سرعت در حال تغییر و حرکت به سمت بلوغ است. از جمله نهادهای فعال در صنعت بیمه چین می‌توان به نهاد ناظر، برخی انجمن‌های صنعتی، نهادهای آموزشی و تحقیقاتی و صندوق تضمین اشاره کرد.
این گزارش می‌افزاید، بازبینی و اصلاحات اخیر در اغلب قوانین مهم بیمه ای این کشور نشان‌دهنده پویایی و توجه نهاد ناظر به هم‌گامی و سازگاری با تغییر و تحولات شگفت‌انگیزی است که در عرصه‌های مختلف رخ می‌دهند. کسب رتبه دوم تحول دیجیتال صنعت بیمه چین در سال‌های اخیر(پس از آمریکا) به دلیل عوامل مختلفی چون نفوذ بالای اینترنت و تلفن همراه در این کشور است که شاید تا حدی ناشی از جمعیت بالای آن باشد. همچنین سرمایه گذاری‌های کلانی در حوزه اینشورتک‌ها و به‌کارگیری فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در چین صورت گرفته و مراکز زیادی برای حمایت و کمک به رشد و توسعه اینشورتکها تاسیس شده‌اند. اخیرا نیز راه‌اندازی جعبه‌شنی مقررات، به صورت آزمایشی در دو شهر مهم این کشور آغاز شده است.
برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1517/ مراجعه فرمایید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=78858
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن