صنایع معدنی؛ بیشترین صادرات شرکتهای دانشبنیان
معاون دفتر توسعه کسبوکار بینالملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میگوید: طبق آخرین آمار، ۳۰۰ شرکت دانشبنیان آمار رسمی صادرات دارند که بیشترین آن در حوزه صنایع معدنی است.
به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از مهر، مسعود حافظی با بیان اینکه حتی شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات هم صادرات دارند، افزود: بر اساس آخرین آمار، حدود 30 الی 40 شرکت در این زمینه صادرات داشتهاند.
وی با اشاره به ترتیب حوزههای صادرات شرکتهای دانش بنیان بیان کرد: محصولات و مشتقات شرکتهای مرتبط با صنایع معدنی، صنایع شمیایی و پلیمری، دارویی، صنایع الکترونیک و ماشینآلات پیشرفته، بیشترین آمار صادرات را برای کشور رقم زدهاند.
معاون کل دفتر توسعه کسبوکار بینالملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این صادرات بیشتر به کشورهای منطقه صورت میگیرد، ادامه داد: این صادرات در این ایام کرونایی هم وجود دارد ولی نسبت به سالهای قبل کاهش داشته است.
به گفته حافظی، روسیه، ترکیه، هند، چین، عراق و… از جمله کشورهایی هستند که صادرات به آنها صورت میگیرد.
وی اظهار کرد: کانالهای صادراتی مرکز تعاملات بینالملل متشکل از رایزنان فناوری، شرکتهای مدیریت صادرات و کارگزاران تجاری برونمرزی است که اینها ۳ بازوی اجرایی و تسهیلکننده صادرات شرکتهای دانشبنیان محسوب میشوند.
حافظی خاطرنشان کرد: راهاندازی ۲۳ کارگزار صادراتی در کشورهای خارجی با هدف توسعه صادرات شرکتهای دانش بنیان، گامی برای تسهیل در روند رشد صادرات دانشبنیان در ایران به حساب میآید.
به گفته وی، این ۲۰ کارگزار در بیش از ۱۸ کشور مستقر هستند و به واسطه این کارگزاران، خدمات صادراتی به شرکتها ارائه میشود که بتوانند در آن کشور محصولات خود را عرضه کنند.
معاون کل دفتر توسعه کسبوکار بینالملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه یافتن شریک تجاری و بازاریابی محصولات شرکتهای دانشبنیان در کشور هدف مهمترین مأموریت کارگزاران صادراتی مرکز است، عنوان کرد: ۳ کارگزار صادراتی در ترکیه و آذربایجان، ۲ کارگزار صادراتی در روسیه، ۲ کارگزار صادراتی چین، افغانستان، کنیا، مالزی، ۲ کارگزار صادراتی در اندونزی، عراق، سوریه، لبنان، عمان، هند، اقلیم کردستان، ازبکستان، بلاروس و انگلستان از سوی معاونت علمی مستقر هستند.
وی با اشاره به سایر خدماتی که شرکتها از کارگزاران صادراتی دریافت میکنند، گفت: تحقیقات بازار، ثبت محصول، اخذ استاندارد، گرفتن شریک تجاری، ارائه تسهیلات برای حضور در نمایشگاههای خارج از کشور و… از جمله این خدمات محسوب میشوند.