مناطق آزاد-گردشگری

سواحل مکران ، چشم‌انتظار گردشگران نوروزی

کیانوش اسماعیلی راد- کارشناس اجتماعی

 

چند روزی تا تعطیلات نوروزی باقی نمانده است و بسیاری از مردم تنها مقصدی را که برای مسافرت در ذهن دارند شمال کشور است. غافل از آنکه جای جای این کشور پهناور ، پتانسیل های بی نظیری در حوزه ی گردشگری و سفر دارد. در سال‌های اخیر سیستان و بلوچستان به مکانی جذاب برای گردشگران تبدیل شده است و هر روزه به تعداد علاقه‌ مندان آن افزوده می‌شود. این استان و میزبان خونگرم و بی نظیر مردمانش گنجینه‌ ای ناشناخته است که جاذبه‌های بسیاری را در خود نهان دارد.

سواحل مکران یکی از مناطقی است که با دیدنی ‌های فوق‌العاده خود، سالیانه تعداد زیادی گردشگر را از همه جای دنیا جذب خود می ‌کند و هنوز برای قریب به اتفاق ما ایرانیان ناشناخته است. این سواحل به قدری پر از جاذبه‌ های عجیب و جذاب است که آن را به نام بهشت گم شده ایران می ‌شناسند.

سواحل توریستی مکران در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان قرار دارند و در طول خط ساحلی دریای عمان قرار گرفته ‌اند. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم این سواحل در استان سیستان و بلوچستان و چابهار قرار دارند. بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران در این سواحل جا خوش کرده‌‌ است و وجود این بندر یکی از دلایل اهمیت موقعیت جغرافیایی ساحل مکران محسوب می‌شود.

موقعیت جغرافیایی سواحل مکران در کنار خلیج فارس دیده شده و با یک خط ساحلی که جزیره تنب کوچک و تنب بزرگ در بین آن‌ها قرار گرفته، به یکدیگر وصل شده‌اند. بدون شک سفر به این منطقه که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده، یکی از خاص ‌ترین خاطراتتان را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

این منطقه با داشتن سواحل صخره ‌ای، ماسه‌ای و مرجانی بی‌ نظیر، همچنین موقعیت عالی برای بازی‌های آبی و ساحلی و از همه مهم ‌تر ، آثار تاریخی و باستانی در کنار دریا، یکی از فرصت‌ های مناسب برای توسعه گردشگری دریایی در استان است. پیوند کمتر دیده شده میان کویر و دریا، دریاچه ی لیپار و رنگ صورتی خیره کننده اش،ساحل رویایی درک، ساحل بریس، کوه‌های مریخی، تپه‌ گل ‌فشان و … تنها بخشی از جاذبه های گردشگری خیره کننده و البته منحصر به فرد این خطه ی بی نظیر است. قطع به یقین اگر تنها یکی از این جاذبه ها در دست کشورهای مطرح همسایه ی ما در حوزه ی گردشگری بود، قطع به یقین آوازه اش در جهان پیچیده بود.

دریاچه صورتی که به آن تالاب لیپار هم گفته می ‌شود در بیست کیلومتری شرق چابهار و در جاده چابهار به گواتر قرار گرفته است. به دلیل نوع خاک و وجود نوعی پلانکتون که به رنگ صورتی دیده می شود، یکی از جاذبه های بی نظیر این منطقه است. ساحل درک و جاذبه های گردشگری بی نظیرش نزدیک‌ ترین نقطه سیستان و بلوچستان به تنگه هرمز است و نقطه‌ ای است که اقیانوس هند و دریای عمان به هم می ‌رسند.

دریاچه لیپار یا صورتی
دریاچه لیپار یا صورتی

این ساحل زیبا که در 170 کیلومتری از منطقه آزاد چابهار قرار دارد، وجود ساحلی زیبا با صخره‌ های مرجانی و ماسه‌ ای که در خود جای داده است، محل مناسبی برای تماشای صحنه دل ‌انگیز طلوع وغروب خورشید در ساحل است. البته برای اقامت در ساحل درک می‌ توانید از بوم‌ گردی‌های موجود در روستای درک نیز استفاده کنید و از نزدیک با فرهنگ مردمان مهمان‌ نواز بلوچ بیشتر آشنا شوید. کوه‌های مریخی چابهار یکی از عوارض طبیعی و زمین‌ شناختی بسیار زیبا و حیرت‌ انگیز سواحل مکران به شمار می ‌رود که در اصطلاح به چین ‌خوردگی‌هایی اطلاق می‌شود که در اثر خشکی بیش از حد زمین ایجاد شده‌اند. این کوه‌ها در مسیر چابهار به گواتر واقع شده ‌اند و زیبایی خیره کننده شان محل بسیاری بکری برای مسافران ایجاد کرده است. از آن‌ جایی که این سواحل در نزدیکی خط استوا واقع شده‌اند از آب و هوای گرمسیری برخوردار می‌ باشند و تعطیلات نوروزی زمان بسیار مناسبی برای سفر به این منطقه زیبا و هیجان انگیز است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=101987
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن