یک کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد؛ سه شرط موفقیت طرح شناسنامه دار کردن قطعات خودرو
سعید مدنی گفت: ساماندهی بازار قطعات خودرو با اجرای دستورالعمل شناسنامه دار کردن قطعات خودرو امکان پذیر است به شرط اینکه میزان عرضه قطعات استاندارد و نظارت بر بازار افزایش یابد و با تولیدات زیر پله ای و غیراستاندارد هم برخورد شود.
به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین؛ به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغیه ای را برای ساماندهی بازار قطعات خودرو صادر کرده که بر مبنای آن قطعات باید دارای شناسنامه و قیمت بر روی بسته بندی باید درج شوند، این مساله در پی آن رخ داده که قطعات فیک در بازار افزایش یافته و بسیاری از فروشنده ها هم محصولات را با قیمت دلخواه خود و خیلی گرانتر از قیمت های موجود در بازار می فروشند.
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شناسنامه دار کردن قطعات خودرو در راستای مبارزه با تخلفات موجود در بازار بسیار موثر است، گفت: در شرایط کنونی بسیاری از قطعات خودرو مانند لنت و کمک فنر و … به صورت زیر پله ای بازسازی و دوباره با بسته بندی برندهای معروف به بازار عرضه می شوند و این مساله نه تنها تخلف است بلکه به دلیل اینکه می توانند از نظر ایمنی برای خودرو مشکل ساز شود باید با آنها برخورد شود و این ابلاغیه وزارت صنعت گامی در مسیر رفع مشکلات این چنینی است.
سعید مدنی با بیان اینکه موفقیت طرح وزارتخانه وقتی امکان پذیر می شود که به مردم هم اطلاع رسانی شود، افزود: از آنجایی که برخی از این قطعات به صورت زیر پله ای تولید و بسته بندی یا بازسازی می شوند و دوباره به اسم نو به مردم می دهند در صورتی که مردم مطلع باشند قطعات غیر استاندارد و … در بازار وجود دارد که استفاده از آنها مشکل ساز هم می شود، از این رو نسبت به خرید محصولات مورد نیاز از مراکز فروش معتبر اقدام می کنند.
او با اشاره به ضرورت فعالیت بیشتر دستگاه های نظارتی برای برخورد با عرضه کنندگان قطعات غیر استاندارد، تصریح کرد: به دلیل عرضه قطعات غیراستاندارد سازمان استاندارد باید نظارت بیشتری بر بازار این محصولات بکند تا زیرپله ای ها نتوانند به راحتی محصول وارد بازار کنند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در مقابل تولیدکنندگانی که محصول استاندارد عرضه می کنند باید حمایت شوند، گفت: تا زمانی که محصول بیشتری در بازار عرضه نشود ساماندهی بازار با شناسنامه دار شدن اتفاق نمی افتد، زیرا تولید و عرضه به اندازه نیاز بازار انجام نمی شود و قطعه سازان فقط می توانند نیاز خودروسازان را تامین کنند.
او با اشاره به اینکه در سال های گذشته برخی قطعات درجه چندمی چینی را وارد کشور می کردند و با بسته بندی دوباره همان محصولات را به اسم برند ایرانی عرضه می کردند، تصریح کرد: به طور قطع بخشی از قطعاتی که هم اکنون در بازار لوازم یدکی کشور موجود است از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، به همین دلیل حلقه مفقوده سیاست قیمت گذاری قطعات، نظارت است، از یک سو باید روی توزیع مراکز فروش نظارت کرد تا محصولاتی که از استاندارد لازم برخوردار هستند و شرکت تولیدکننده آنها مشخص است محصول عرضه کنند و از سوی دیگر عرضه به اندازه کافی در بازار انجام شود تا مصرف کننده ها مجبور نشوند برای تامین محصول مورد نیاز خود به مراکز غیر معتبر مراجعه کنند.
او افزود: با توجه به اینکه قیمت گذاری قطعات بسته بندی شده از یک بازه زمانی به بعد رخ می دهد، به همین دلیل برخی از قطعاتی که قبلا تولید شده اند روی بسته بندی آن ها قیمت درج نشده است از این رو باید نظارت در یک بازه زمانی خیلی دقیق و زیاد باشد و بعد با متخلفان برخورد شود تا این سیاست جدید بتواند در بازار تاثیر گذار شود. بنابراین در این مقطع زمانی مهمترین رکن این طرح عرضه بالای قطعات شناسنامه دار در بازار است که شرایط را به گونه ای پیش می برد که محصولاتی که برچسب قیمت هم ندارند اجازه گرانفروشی پیدا نکنند و از طرف دیگر منجر می شود برخی قطعات تقلبی در بازار محدود شوند و به نوعی تعادل عرضه و تقاضا هم به هم نخورد.