اقتصادی

سرمایه گذاری در بورس کالا

بورس کالا، بازار و نهادی منسجم و سازمان یافته است  که در آن کالاهای مشخصی  با روش های معینی به طور منظم و روتین توسط عرضه کنندگان معامله می شوند و این کالاها قبل از معامله توسط کارشناسان بررسی شده و قیمت گذاری می شوند و به خریداران عرضه خواهند شد. کالاهای عرضه شده در این بازار ازهر نوعی می تواند باشد که معمولا کالاهای خام و فرآوری نشده ای مانند گندم، برنج،  فلزات و … می باشند که به آن معاملات بورس کالا گفته می شود و باعث افزایش قدرت و توسعه و رشد اقتصادی جامعه می شود و به این ترتیب همه فعالان، نیاز های خود را در یک فضای شفاف، قانونمند و رقابتی عنوان می کنند.

به بیان دیگر بورس بازاری است که خرید و فروش کالا و اوراق بهادار و قیمت گذاری در آن انجام می پذیرد. هر بورس را با نام کالایی که در آن مورد معامله قرار می گیرد نام گذاری می کنند مانند بورس فلز، بورس گندم. 

بازارهای سنتی دارای نوسانات کاذب هستند و نارسایی و ناکارآمدی دارند و توانایی در کنترل درست قیمت در آن وجود ندارد. عدم شفافیت برای قیمت گذاری معامله های گران تضمینی ندارد. به همین علت بورس کالا در تمام کشور های جهان راه اندازی شد. با ایجاد بورس کالا نهاد های نظارتی و تنظیم گری با حضور خود بر تمامی کالاهای ارائه شده در این بازار نظارت داشته و تمام معاملات بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر بورس انجام می شوند.

از جمله نوسانات کاذب سقوط 1000 واحدی بورس آمریکا بخاطر ویروس کرونا،افت و خیزهای شاخص بورس تحت عوامل روانی مختلف و … اشاره نمود.

انواع شرکت کنندگان در بورس کالا

  • کسانی که تمایل دارند از از ریسک نوسان قیمت ها دور باشند و با عنوان خطرپوش (hedger) در بورس شناخته می شوند مانند تولید کنندگان کالا مصرف کنندگان عمده و …
  • دسته دوم کسانی هستند که تصمیم دارند ار نوسانات قیمت بیشترین استفاده را کنند و به سود حداکثری برسند. به این افراد سوداگران (speculator) گفته می شود.

در حال حاضر معاملات بورس به صورت الکترونیکی توسط رایانه و بدون نیاز به حضور فیزیکی افراد در سالن معاملات انجام می پذیرد

عملکرد بورس تاثیر بسیار مهمی در تولید و پخش و مصرف دارد و باعث رفاه اقتصادی زیادی می شود. به همین جهت بورس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

زمینه فعالیت بورس کالا

محصولات شیمیایی و پتروشیمی

محصولات کشاورزی

کانی های فلزی و مواد معدنی

معاملات آتی

در ایران به دلیل وجود منابع طبیعی بسیار زیاد بورس در زمینه کالاهای صنعتی کشاورزی فولادی، بسیار قدرتمند عمل می کند منابع طبیعی در ایران مانند گاز، بنزین، نفت و دیگر فرآورده های نفتی، سدهای آبی، توربین های بادی و … هستند.

اهداف و مزایای بورس کالا

یکی از مهم ترین اهداف تاسیس بورس کالا، حذف هر نوع واسطه گری است و مبادله آزاد کالا بین عرضه کنندگان و متقاضیان کالا می باشد. وجود و حضور پیاپی نهادهای نظارتی و کارشناسان و ناظران با مقررات حاکم بر بورس، خیال خریداران و فروشندگان کالا را از معامله ای قانونمند و سالم، آسوده کرده است. از دیگر مزایای بورس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به دلیل اجرای عملیات از طریق اتاق پایاپای، ریسک بین خریدار و فروشنده کاهش می یابد.

قیمت کالاها بر اساس تعامل عرضه و تقاضا و نیاز بازار مشخص می شود. و باعث رقابت سالم بین افراد می شود.

معاملات به صورت مستقیم بین خریدار و فروشنده انجام می شود و واسطه گری و واسطه های غیر ضروری حذف می گردد.

با کنترل نقدینگی فرصت سرمایه گذاری برای افراد با سرمایه های کم را فراهم می کند و باعث توزیع عادلانه ثروت می شود.

معاملات انجام شده در بورس مشمول معافیت مالیاتی می شود.

برای خرید و فروش، تسهیلات مالی در بورس فراهم است.

نوسانات مخل بازار کاهش می یابد و امکان انتقال ریسک وجود دارد.

امکان تحلیل آماری وضعیت بازار و ارائه خدمات مشاوره ای برای پیش بینی نوسانات بازار کالا وجود دارد. که به طرفین معامله برای برنامه ریزی و انجام تعهداتشان در زمان مقرر شده کمک می کند.

در بورس اطلاعاتی از روند نرخ ها و معاملات و تحلیل های اقتصادی ارائه می شود.

جبران خسارت کالاهای معامله شده در بورس از طریق اتاق پایاپای انجام می شودو نیازی به مراجع قضایی وجود ندارد.

باعث هدایت سرمایه های سرگردان می شود. و به رشد صنعتی کشور کمک می کند.

 

منبع: تفاهم آنلاین

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=15836

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن