اقتصادی

سرمازدگی تولید محصولات کشاورزی تربت‌حیدریه را پنج درصد کاهش داد

محمدرضا عباسپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ارزش ریالی این میزان خسارت را ۱۷۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال ذکر کرد و افزود: تنها ۲۴ درصد از مجموع اراضی کشاورزی تربت‌حیدریه زیر پوشش بیمه هستند و احتمال افزایش میزان خسارت نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: سالیانه ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور و آبزیان در تربت حیدریه تولید می شود که این رقم معادل حدود هفت درصد مجموع تولیدات استان خراسان رضوی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه با بیان اینکه از مجموع تولیدات بخش کشاورزی تربت‌حیدریه، ۳۴۵ هزار تن شامل انواع محصولات زراعی و باغی و ۷۵ هزار تن نیز شامل محصولات دامی است افزود: مهمترین محصولات بخش زراعی این شهرستان گندم، جو، سیب زمینی، چقندر قند و مهمترین محصولات باغی نیز زعفران، آلو، سیب و بادام است.
عباس‌پور افزود: در عین حال به دلیل بارش‌های بسیار خوب، در سال آینده با افزایش سطح زیر کشت و به ویژه در بخش کشت دیم مواجه خواهیم بود که این امر نوید بخش سال زراعی خوبی برای کشاورزان خواهد بود.

رییس اداره هواشناسی تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت:  میزان بارندگی در سال زراعی ۹۹-۹۸ تا امروز ۱۴۱.۸ میلیمتر بود و این در حالی است که در مدت مشابه پارسال در چنین روزی فقط ۸۲.۱ میلیمتر بارش زمستانی در این شهرستان به ثبت رسیده بود.
رضا صفایی با بیان اینکه میانگین دوره آماری مشابه ۸۴.۸ میلیمتر بارندگی بوده است افزود: بر این اساس نسبت به پارسال ۷۳ درصد و نسبت به دوره آماری مشابه ۶۷ درصد افزایش بارندگی داشته ایم.
مهمترین محصولات زراعی و باغی منطقه تربت‌حیدریه گندم، جو، زعفران، پسته، سیب‌زمینی و چغندرقند است و این شهرستان در تولید محصولاتی چون زعفران، توت، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، بادام، زردآلو و آلو رتبه‌های اول تا سوم استان را داراست.
ارزش ناخالص اقتصادی مجموع تولیدات بخش کشاورزی منطقه ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سال است که این رقم معادل پنج درصد کل تولیدات استان است. بیش از ۱۲ هزار نفر بهره بردار کشاورزی در تربت‌حیدریه مشغول فعالیتند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=11872
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن