سایه رکود بر سر بازار لوازم یدکی
سید مهدی کاظمی در گفتگو با خبرخودرو در خصوص قیمت قطعات یدکی در بازار تحت تاثیر نرخ ارز اظهار داشت: تورم نرخها در صنف لوازم یدکی بستگی به ارز دارد به نحوی که تورم نرخ ارز موجب افزایش قیمت قطعات و کاهش آن از قیمت لوازم یدکی موجود در بازار خواهد کاست.
وی با بیان اینکه برخی اقلام لوازم یدکی افزایش 20 درصدی یا بیشتر از این میزان را تجربه کرده است، گفت: افزایش قیمت لوازم یدکی بروز رکود در این صنف را به همراه داشته به این معنا که تورم ارز، رکود را نیز ایجاد کرده است.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران افزود: رشد تورم علاوه بر اینکه موجبات نارضایتی مصرفکننده و فروشندگان را تواما فراهم نموده آسیب فراوانی به اصناف از جمله صنف لوازم یدکی که تولید داخلی یا واردات آن وابسته به ارز است، وارد کرده که رکود بازار یکی از نمودهای آن است.
کاظمی ادامه داد: در حوزه تولید داخلی شاید نیازمندی به ارز محدودتر باشد اما تولیدکنندگان مواد اولیه قطعات یدکی نیز، محصولات خود را متاثر از نرخ ارز تولید و به فروش میرسانند.
وی با بیان اینکه رشد نرخ ارز و نوسانات آن موجب بروز بلاتکلیفی در بازار لوازم یدکی و بهای قطعات شده است، بیان کرد: واردات و صادرات در ایران و سایر کشورها به دلیل شیوع ویروس کرونا محدود شده و کشورهای ثالث نظیر امارات نیز به عنوان واسطه و جایگاه نقل و انتقالات کالا از جمله به ایران ممنوعیتهایی را در واردات و صادرات برقرار کرده است.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران گفت: دست اندرکاران واردات قطعات طی هفته گذشته آمادهسازی مقدمات واردات محمولههای لوازم یدکی توسط تعدادی از لنجهای اماراتی را مطرح کردند که تاکنون ملموس نبوده اما به هر حال انجام خواهد شد.
کاظمی رشد شیوع ویروس کرونا در ایران طی هفتههای اخیر را موجب نگرانی کشورهای همجوار و اعمال محدودیتهای بیشتر در حوزه صادرات کالا به داخل دانست و افزود: البته خوشبختانه واردات قطعات از مبدا این کشورها با دشواریهای کمتری در مقایسه با صادرات از ایران همراه است.
وی در خصوص کیفیت قطعات ساخت داخل تاکید کرد: کیفیت قطعات داخلی در مقایسه با مشابه خارجی آن از کیفیت مناسبی برخوردار است و حتی در برخی قطعات شاهد کیفیت بیشتر قطعات داخلی هستیم.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر کیفیت قطعات داخلی گفت: رشد نرخ ارز بر کیفیت قطعات تاثیری نداشته اما تولیدکنندگان لوازم یدکی در مواجهه با کمبود مواد اولیه هر چند به منظور پرهیز از تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران، قادر به تامین مواد از داخل به هر نحوی هستند اما این امر در مقایسه با ماههای اخیر با قیمت بالاتری صورت میگیرد.
کاظمی با بیان اینکه نرخ ارز علاوه بر افزایش هزینه تولید قطعات بر نرخ مواد اولیه نیز تاثیرگذار بوده و نمیتوان فروشندگان مواد اولیه را در این خصوص مقصر دانست، گفت: تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه نیز زمانی که با محدودیت ناشی از رشد قیمت ارز مواجه میشوند در راستای تداوم واردات و فروش مواد اولیه به تولیدکنندگان قطعات و همچنین پرهیز از زیان و عدم مواجهه صنایع کشور با فقدان مواد اولیه در آینده ناچار از افزایش قیمتها هستند.
وی ضمن تاکید بر لزوم چارهاندیشی دولت در خصوص نابسامانی و بلاتکلیفی موجود در بازار قطعات یدکی گفت: سهم پنج درصدی تولیدکنندگان مواد اولیه در گرانی و افت کیفیت قطعات قابل پذیرش است اما دولت را در این میان به دلیل عدم نظارت کافی مقصر اصلی میدانیم.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران در خصوص فروش آنلاین در صنف لوازم یدکی و آثار ناشی از آن در حوزه قیمت و کیفیت قطعات گفت: تا زمانی که رقابت و فراوانی قطعات نباشد، فضای مجازی، فروشگاههای اینترنتی و فروش آنلاین تاثیری بر کنترل قیمتها نخواهد داشت بلکه موجب ورود خسارت نیز خواهد شد.
کاظمی ادامه داد: اخیرا جلسات و همایشهایی با حضور اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص فروش از طریق فضای مجازی برگزار شد اما حتی فروش رقابتی قطعات و کاهش قیمت آن از طریق فروشگاههای معین لوازم یدکی با وجود برخورداری از مجوز فروش تا زمانی که میزان تولید و عرضه قطعات افزایش نیابد، امکان پذیر نخواهد بود حال آنکه فروشگاههای اینترنتی با فعالیت در منازل یا به صورت سیار چگونه میتوانند در کاهش قیمت قطعات یا افزایش تولید و عرضه موثر باشند.
وی در خصوص فروش حوالهای لوازم یدکی گفت: در زمان جنگ تحمیلی واردات لوازم یدکی با دشواری همراه بود اما کنترل بازار و قیمتها سهلتر و با کمبود قطعات مواجه نبودیم هر چند تعداد جمعیت و دارندگان خودرو نیز کمتر از حال حاضر بود.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران افزود: فروش حوالهای تایرهای داخلی در حال حاضر ضمن ارائه سند خودرو امکان پذیر است اما در حوزه سایر لوازم یدکی تنها شاهد فروش حوالهای قطعاتی نظیر دیسک صفحه با ارز دولتی و با قیمت بسیار مناسب 380 هزار تومان بودهایم در صورتی که در بازار آزاد با قیمتی معادل 800 هزار تا 900 هزار تومان به فروش میرسید و در اختیار تاکسیرانی قرار گرفت.
کاظمی در خصوص وضعیت خدمات پس از فروش خودروسازان و گارانتی قطعات عرضه شده از سوی صنف فروشندگان لوازم یدکی گفت: قطعات مصرفی در تعمیرگاههای مجاز دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا شرکتی هستند و با قیمتهای مناسبتر و با ضمانت عرضه میشوند.
وی در خصوص وضعیت گارانتی قطعات عرضه شده از سوی صنف فروشندگان لوازم یدکی گفت: اتحادیه و فروشندگان لوازم یدکی تحت نظارت آن، از شعار قطعات فروخته شده پس گرفته میشود تبعیت مینمایند که خوشبختانه در حال حاضر شاهد رواج و فرهنگسازی این موضوع هستیم.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران در پایان خصوص افزایش قیمت قطعات داخلی خاطرنشان کرد: قطعات پرمصرف نظیر دیسک صفحه، لنت ترمز، تسمه تایم و تسمه دینام به دلیل کمبود تولید و کاهش واردات با افزایش قیمتی تا 20 درصد مواجه بودهاند و قطعات کم مصرف نیز با قیمتی مناسبتر به فروش میرسد تا بازگشت سرمایه برای فروشنده سریعتر محقق گردد.