اجتماعی

زندگی در دوران پساکرونا

بیماری کرونا به نوعی تمام جهان  را درنوردید و بر اساس  آن مشکلات عدیده ای برای تمامی جوامع چه از نظر اقتصادی  ، اجتماعی  و فرهنگی بوجود آورد و به طریقی تمامی سیستم ها و ساختارهای نظم موجود از جمله سبک زندگی انسان ها را تغییر داد. در حالی این روزها آرام آرام پا در دوران پساکرونا می گذاریم، هرگز نباید از اثرات عمیق و تاثیر گذار کرونا بر زندگی اجتماعی و شخصی تک به تک افراد جامعه غافل شویم. آنقدر که این روزها، دوران جدیدی را با نام پساکرونا ، پیش روی بشر قرار داده است.

شاید هنوز بعد از دو سال درگیری با کرونا و کاهش ملموس آمار مبتلایان باور نزدیک شدن به پایان کرونا کمی سخت بنظر برسد. اما بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه ها ، نوید پایان کرونا را به آرامی در گوش همگان زمزمه کرد.

بسیاری از روانشناسان و کارشناسان این حوزه ، دوران پسا کرونا را دوران گذر از یک استرس و اضطراب جمعی و رشد و تعالی می دانند. چرا که تاریخ نشان داده است که هر گاه بیماری‌ های مسری و واگیردار ، در هر دهه ‌ای از زمان که شیوع  پیدا کرده است، تغییرات اساسی و شگرفی را در حوزه های علوم پزشکی و زیست ‌شناسی و سایر حوزه های اقتصادی و اجتماعی ایجاد می کنند، نه تنها تمدن جدیدی می آفریند بلکه زمینه ساز رشد و ارتقای بشریت در عرصه های مختلف می گردند. اگرچه ، همه گیری کرونا در این دو سال، بسیاری از کسب و کارها را با آسیب های جدی روبرو ساخت. افراد زیادی ورشکست شدند و یا ضررهای هنگفت اقتصادی را متحمل گشتند. آسیب‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی از قبیل، جرم، فقر و بیکاری و آثار دیگری که هنوز هم پا برجاست، اما تمامی این اثرات سوء می‌تواند ما را در رسیدن به آگاهی و اهداف بلند مدت و رسیدن به مرز تعادل کمک کند تا یاد بگیریم ، چگونه از بحران ها و نگرانی های زندگی گذر کنیم . با امید به آینده و اتکاء به علم ، زندگی بهتری را در جامعه داشته باشیم. ناگفته نماند ، طولانی شدن دوران این بیماری احتمالاً مشکلات زیادی را برای طبیعی کردن همه این برنامه ها و زندگی افراد در پی خواهد داشت اما بازگشت به زندگی عادی و فعال، مستلزم برنامه ریزی مسئولان امر ،برای رفع این مشکلات است.

عصر پساکرونا
عصر پساکرونا

البته پاندمی کرونا ، باعث پیشرفت سریع بسیاری از صنایع و فناوری ها شد و صاحبانشان را به جمع ثروتمندان جهان اضافه کرد. شاید صنعت دارو و درمان و به ‌ویژه شرکت‌هایی که موفق به تولید واکسن کرونا شدند، شاخص‌ ترین نمونه از این فناوری‌ ها باشند. اما کرونا بیش از هر عامل دیگری ،  دنیا را به سمت دیجیتالی شدن و توسعه دنیای مجازی سوق داده است. در واقع کرونا از یکسو پیامدهای مرگباری برای بسیاری از کسب و کارها در سراسر جهان به ارمغان آورد و از سوی دیگر ، باعث رونق کسب و کارهای فعال در فضای مجازی گشت. آن بخش از اقتصاد که دیجیتالی شدن را از قبل آغاز کرده بود، در دوران کرونا ، نه تنها رکود را تجربه نکرد، بلکه رونق نیز گرفت و این دقیقا یکی از اتفاقاتی است که تاثیراتش در دوران پسا کرونا بیش از پیش مشهود خواهد بود. رونق گرفتن دنیای مجازی و البته داد و ستد هایی که در فضای مجازی به سرعت رونق گرفت، شاید یکی از مهم ترین آثاری است که دوران پساکرونا را متمایز با روزهای قبل از کرونا می نماید. درواقع آنچه کرونا با خود به ارمغان آورد ،سرعت بخشیدن چند برابری استفاده از این تکنولوژی به این جریان بود.

اگر قبل از کرونا فقط با چند فروشگاه اینترنتی بزرگ و مشهور در کشور روبرو بودیم، اکنون به لطف کرونا ، صد ها و یا هزاران فروشگاه اینترنتی در حوزه ی مارکتینگ فعالیت می کنند. آشتی و اعتماد جامعه با فضای اینترنت چه از بعد آموزشی و چه از بعد اقتصادی کم نظیر بود. در این دو سال ، هسته اصلی اقتصاد دیجیتال به انضمام زیرمجموعه هایش، ۶۰ درصد رشد کرد و به یمن کرونا ، روز به روز در حال افزایش است. کرونا با تمام مصیبت ها و مشکلاتش ، روزی به اتمام می رسد و بشریت با تجربه ای تلخ در حال ساختن روزهای شیرین آینده خواهد بود.

 

مهندس فاطمه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83050
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن