کارآفرینی

رونق کسب‌وکارهای فناورانه در کشور

رئیس مرکز توسعه فناوری‌‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تا پایان این دولت با تنوع‌بخشی به اکوسیستم نوآوری در استان‌ها بر اساس مزیت‌های بومی و منطقه‌ای، شاهد رونق کسب‌وکارهای فناورانه در کشور خواهیم بود.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل قادری‌فر افزود: یکی از برنامه‌هایی که در این دولت در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌کنیم، افزایش سرانه فضاهای نوآوری در کشور با رویکرد بهسازی و بازسازی پهنه‌های صنعتی و نواحی متروکه بوده است.

وی بیان کرد: در این برنامه به جای اینکه بحث ساخت و ساز جدید و تعریف طرح‌های عمرانی را داشته باشیم، عمدتا از طریق بهسازی پهنه‌های صنعتی متروکه و ایجاد کارخانه‌های نوآوری و تعریف مفهوم جدید به اسم نواحی نوآوری در مناطق دانشگاهی هر استان این اقدام انجام شده است.

قادری‌فر گفت: در چهار سال اخیر از سال ۹۵ تا ۹۹ فضاهای مراکز نوآری ما به حدود یک میلیون مترمربع افزایش پیدا کرده است، این فضاها مکانی برای توسعه کسب‌وکار دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در قالب چهارچوب مفهومی زیست‌بوم نوآوری در کشور شده‌اند.

وی یادآور شد: در این طرح سعی کرده‌ایم، مزیت‌های بومی و آمایش سرزمینی مد نظر قرار داده شود، مثلا در استان سیستان و بلوچستان در حوزه گیاهان دارویی، انرژی‌های تجدیدپذیر و صنایع خلاق با توجه به مزیت‌های بومی که دارند، سرمایه‌گذاری بیشتری در حال انجام است و در استان‌های ایلام و کهگیلویه و بویراحمد که قطب‌های کشاورزی هستند، سعی شده کشاورزی هوشمند و استفاده از زنجیره ارزش‌ساز در حوزه امنیت غذایی کار شود.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در استان‌هایی مثل تهران و کلان‌شهرها که پتانسیل بیشتری برای فناوری‌های پیشرفته و های‌تک دارند، در این زمینه کار می‌کنیم؛ بنابراین نکته مهمی که در زیست‌بوم نوآوری به دنبال آن هستیم، شکوفاسازی بومی ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور بر اساس مزیت‌های بالقوه‌ای است که در این استان‌ها برای بالفعل کردن آن‌ها وجود دارد.

قادری‌فر افزود: این امر یکی از اهدافی است که معاونت علمی در توسعه زیست‌بوم هر استان در منظومه کلان علم و فناوری کشور دنبال می‌کند که همه ظرفیت‌ها را به خط کند تا بتوانیم از استعدادها و جوانان بیشتری استفاده کنیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=50408
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن