صنعت-معدن-تجارت

روش توسعه محصولات خودرویی چیست؟

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران از لزوم توسعه محصولات خودرو کشور از طریق طراحی پلتفرم مناسب سخن گفت.

ابولفضل خلخالی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: متدهای مشخصی برای تکوین محصولات جدید و متنوع در دنیا وجود دارد. تمام کشورها جهت افزایش کیفیت خودرو مسیرهای مختلفی را طی می کنند و کشور ما نیز باید همانند کشورهای پیشرفته در صنعت خودرو این روش ها را در صنعت خودرو پیاده سازی کند که متاسفانه تا کنون این امر تحقق نیافته و علی رغم توسعه محصولات در کشورهای دیگر شاهد عدم اجرای متدهای به روز در محصولات خودرویی کشور هستیم.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم در توسعه محصولات دستیابی به پلتفرم است و با توجه به اینکه طراحی و توسعه یک محصول جدید هزینه بر است، شرکت های بزرگ خودروسازی در دنیا یک پلتفرم را توسعه داده و بر اساس آن محصولات متنوعی را وارد بازار می کنند. به عنوان مثال می توان با طراحی یک پلتفرم 30 محصول را توسعه داد.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ویژگی های یک پلتفرم خوب عنوان کرد: ساخت پلتفرم کار سختی نیست و در طراحی یک پلتفرم مناسب باید ویژگی هایی فنی مانند دینامیک، مصرف سوخت و توان خودرو و … را مدنظر قرار داد. ضمن اینکه در دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در زمینه طراحی پلتفرم خودرو ملی مسیر خوبی را طی کردیم و به نتایج خوبی دست یافتیم اما آنچه مهم است عملیاتی کردن پلتفرم موردنظر است.

خلخالی گفت: برای اینکه یک پلتفرم به مرحله اجرا برسد نیاز به یک زنجیره تامین بزرگ است.زمان تولید یک خودرو بیش از 2 هزار شرکت همزمان با یکدیگر مانند چرخ دنده های یک ساعت باید کار کنند تا خودرو مورد نظر تولید شود. این شرکت ها زنجیره تامین خودروساز هستند. به تعبیر دیگر پلتفرم چیزی نیست جز یک زنجیره تامین قوی که بتواند قطعات چندین محصول را تامین کنند. قطعاتی که در تمام خودروها مشترک بوده اجزای پلتفرم را تشکیل می دهند.

وی بیان کرد: در حال حاضر خلا بزرگ در صنعت خودرو کشور،عدم توسعه پلتفرم منحصر به دو خودروساز بزرگ است. این امر می تواند حاصل از عدم مدیریت صحیح در صنعت خودرو باشد چرا که در کشور ما مدیران مجموعه های خودروسازی به صورت دستوری تعیین می شوند. بنابراین پیش از هر چیزی نیاز به یک مدیریت دقیق، بلند مدت و پاسخگو جدا از خصوص یا دولتی بودن در صنعت خودرو وجود دارد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به عنوان مثال در چین خودروسازان دولتی نیز وجود دارند که خیلی موفق عمل کرده اند زیرا سیاست گذاری در این کشور به این شکل است که مدیران دارای اختیارات تام بوده و به سرعت تغییر نمی کنند به همین دلیل می توانند تغییرات بزرگی را ایجاد کنند. به منظور توسعه یک پلتفرم و نتیجه بخش بودن آن می بایست10 سال کار دقیق روی آن انجام بگیرد اما در کشور ما با تعیین دستوری مدیران و تغییر مداوم آنان تحقیق و توسعه نتیجه بخش نخواهد بود.

خلخالی اظهار داشت: عامل تاثیر گذار دیگر در پیشرفت صنعت خودرو کشور احساس نیاز خودروسازان به وجود تحقیق و توسعه و تبدیل آن به یک مزیت اقتصادی است. این نیاز زمانی ایجاد می شود که فضای رقابتی در بازار خودرو وجود داشته باشد در صورتی که در کشور ما بازار خودرو انحصاری بوده و این امر موجب عدم تمایل خودروسازان به وجود تحقیق و توسعه در تولید محصولاتشان شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته در سالهای اخیر با توجه به تحریم ها و افزایش قیمت ارز داخلی سازی و تحقیق و توسعه مورد توجه قرار گرفته اما این فضای بازار است که تعیین کننده بوده و لزوما داخلی سازی همه مشکلات صنعت خودرو را حل نخواهد کرد و نیاز به توسعه تکنولوژی و دانش فنی و ارتباط روزافزون بین واحدهای صنعتی و جامعه دانشگاهی احساس می شود. به طور کلی می توان گفت در حوزه مدیریتی ایرادات اساسی وجود دارد و این امر برگرفته از این موضوع است که صنعت خودرو ما نه دولتی و نه خصوصی بوده و متولی مشخصی ندارد. بنابراین سومدیریت و مشکلات اقتصادی موجب شده توجه به تحقیق و توسعه در صنعت خودرو از اولویت خارج شود.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه کشور ما در حوزه دانش فنی خودرو دارای جایگاه خوبی است،گفت: دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در زمینه دانش فنی خودرو در خاورمیانه بی نظیر بوده و دارای ارتباطات بین المللی در زمینه آزمایشگاهی، چاپ مقالات بین المللی و … با کشورهای دیگر است. .همچنین پژوهشکده ها، مراکز تحقیقات در خودروسازی های سایپا و ایران خودرو و شرکت های دانش بنیان در حوزه خودرو فعالیت های خوبی را انجام داده اند. لذا مشکل عمده ما دستیابی به دانش فنی نیست بلکه حلقه مفقوده صنعت خودرو کشور تبدیل دانش فنی به مزیت اقتصادی است زیرا هر ایده و دانش فنی جهت کسب موفقیت می بایست یک طرح کسب و کار تجاری به نمایش بگذارد.

خلخالی تشریح کرد: مهندسان و متخصصان حوزه خودرو کشورمان می توانند با بررسی عملکرد کشورهای موفق در این زمینه و استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات موردنیاز که در کشور وجود دارد به موفقیت هایی بیش از کشورهای دیگر دست یابند. جهت تحقق این امر باید مدل اقتصادی را شکل داد تا برای سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد زیرا صنعت خودرو صنعت سودآور و اقتصادی است و می تواند نقطه امیدی برای پیشرفت کشور باشد مشروط بر اینکه برای دستیابی به چنین اهدافی برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا