علمی و تکنولوژی

روش اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب چگونه است؟

اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب یا لیفت استیشن یکی از گام های مهم برای انتقال و هدایت فاضلاب برج ها و ساختمان های دارای طبقات منفی متعدد به شبکه فاضلاب شهری است. این ایستگاه ها فاضلاب طبقات منفی را جمع آوری و با پمپ های مخصوص آنها را به بالا هدایت کرده تا به شبکه فاضلاب شهری یا اگو وارد شوند. اجرا و نصب این ایستگاه ها در چندین مرحله انجام شده و استانداردهای متعددی باید رعایت شوند. در ادامه روش اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب و نصب آن معرفی خواهد شد.

 

ایستگاه پمپاژ فاضلاب چیست؟

ساختمان های مسکونی در محدوده شهری اغلب به فاضلاب شهری متصل هستند. فاضلاب تولید شده در ساختمان ها به جای چاه های جذبی وارد لوله های بزرگ در زیرزمین شده و در نهایت به تصفیه خانه ها می پیوندند. یکی از چالش های مهم در ساختمان های دارای طبقات منفی، پایین بودن سطح فاضلاب آنها از مسیر عبور فاضلاب شهری است. اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب یکی از راهکارهای ایده آل برای حل این مشکل و محدودیت در ساختمان ها است.

ایستگاه پمپاژ فاضلاب همان طور که از نامش مشخص است برای پمپاژ فاضلاب و انتقال و هدایت آن در مسیر عمودی برای ورود فاضلاب به مسیر عبور خطوط فاضلاب شهری است. در این ایستگاه ها چندین قطعه و جزء مهم استفاده شده و مشخصات ایستگاه پمپاژ فاضلاب از موارد مهمی است که در زمان اجرا و انتخاب آنها باید مد نظر قرار گیرد.

اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب

اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب در چندین مرحله انجام می شود و از مهم ترین آنها، طراحی این تجهیزات بر اساس شرایط محیط نصب است. به عبارت دیگر، اجزای داخلی این ایستگاه ها بر اساس شرایط محیط نصب و دبی فاضلاب و غیره تعیین می گردد. بدون پرداخت به جزئیات، مراحل اجرای ایستگاه پمپاژ عبارتند از:

تعیین ظرفیت لیفت استیشن

یکی از مهم ترین گام ها در طراحی این ایستگاه ها، تخمین ظرفیت است. در ایستگاه های پمپاژ مخزنی به عنوان سپتیک تانک وجود دارد که فاضلاب به آن وارد شده و در برخی از مواقع تصفیه جزئی و مقدماتی انجام می شود. ظرفیت سپتیک تانک بر اساس دبی فاضلاب ورودی تعیین می گردد. در این مرحله با توجه به نوع کاربری ساختمان، تعداد طبقات و واحدها و نفرات محاسبه می شود.

علاوه بر استاندارد بودن ظرفیت سپتیک تانک، جنس بدنه و ضخامت آن نیز باید با دقت انتخاب شود. ابتدا باید بررسی شود که قصد اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب توکار دارید یا روکار؟ در مدل های دفنی بدنه سپتیک تانک تخت فشار زیادی قرار دارد و مخزن باید مقاومت مطلوبی داشته باشد.

روش نصب و اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب

انتخاب پمپ مناسب

گام بعدی در اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب، انتخاب پمپ مناسب است. پمپ های مورد استفاده در این تجهیزات برای هدایت فاضلاب در مسیر مورد نظر است. پمپ های انتخابی برای ایستگاه باید با مقدار فاضلاب و فاصله تا مسیر عبور فاضلاب شهری تناسب داشته باشد. در غیر این صورت پمپ به دلیل فشار زیادی که به آن وارد می شود خیلی زود خراب می شود. علاوه براین، پمپ هایی برای این ایستگاه ها باید انتخاب شود که با نوع فاضلاب ورودی تناسب داشته باشد. به عنوان مثال، پمپ مورد استفاده برای ایستگاه پمپاژ فاضلاب صنعتی با فاضلاب بهداشتی متفاوت است. بدنه پمپ ها باید در برابر مواد خورنده موجود در فاضلاب مقاومت داشته باشد.

در اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب برای ساختمان های مسکونی و صنعتی اگر ذرات جامد معلق در اندازه های متوسط و بزرگ وجود دارد، پمپ های خردکن نیز لازم هستند. این پمپ ها ذرات معلق را به تکه های کوچک تری خرد می کنند و از گرفتگی مسیر عبور فاضلاب جلوگیری خواهند کرد.

انتخاب سنسور برای ایستگاه پمپاژ فاضلاب

عملکرد ایستگاه پمپاژ فاضلاب به گونه ایست که بعد از افزایش فاضلاب به اندازه از قبل تعیین شده، پمپ ها فعال و هدایت فاضلاب را انجام می دهند. برای این منظور نیاز است سنسورهای ارتفاع سنج در ایستگاه نصب شوند. سنسورهای مورد استفاده برای ایستگاه باید دقت بالایی داشته و در برابر نم و رطوبت محیط دچار خرابی نشوند.

اجرای تابلو برق ایستگاه پمپاژ فاضلاب

یکی از تخصصی ترین مراحل اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب، طراحی و ساخت تابلو برق است. این بخش در واقع مانند مغز دستگاه عمل می کند و فرمان های روش و خاموش را برای پمپ ارسال می کند. بر اساس اطلاعات بدست آمده از سوی سنسور، اگر ارتفاع فاضلاب در سطح ماکزیمم قرار بگیرد، پمپ ها فعال و تخلیه فاضلاب انجام می شود. بعد از تخلیه فاضلاب و کاهش سطح ارتفاع و رسیدن آن به حداقل، سنسور به تابلو برق اطلاع داده و پمپ ها خاموش می شوند.

نصب ایستگاه پمپاژ فاضلاب

بعد از اجرا لیفت استیشن، نصب آن باید با رعایت استانداردها انجام شود. برای نصب ایستگاه پمپاژ فاضلاب ابتدا محیط باید بررسی و زیرسازی های مورد نیاز انجام شود. در اغلب مواقع این ایستگاه ها به صورت دفنی اجرا و نصب میشوند. برای نصب توکار و دفنی ابتدا بر اساس ظرفیت و اندازه مخزن، چاله و گودال حفر می شود.

  • بعد از حفر گودال دیواره ها تا حد امکان مقاوم شده و مخزن درون آن قرار میگیرد.
  • بعد از قرارگرفتن مخزن و ایستگاه پمپاژ، اتصال لوله خروجی آن به فاضلاب شهری انجام می شود.
  • در نهایت روی ایستگاه تا حد امکان پوشانده میشود تا در برابر شرایط محیطی و ضربه در امان باشد.

نکات مهم در نصب و اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب

در نصب و اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب لازم است چند نکته مهم مد نظر قرار گیرد که عبارتند از:

  • ظرفیت مخزن باید با دبی فاضلاب تناسب داشته باشد. در غیر این صورت بای پس فاضلاب رخ می دهد.
  • پمپ های انتخابی باید با نوع مواد آلاینده موجود در فاضلاب، ارتفاع مخزن و دبی فاضلاب تناسب داشته باشد
  • جنس بدنه سپتیک تانک نصب شده در ایستگاه باید مقاومت مطلوبی در برابر فشارهای محیطی داشته باشد.
  • برای افزایش ضریب اطمینان ایستگاه، دو پمپ در مخزن قرار میگرد. در حالت فعال یکی از پمپ ها، دیگری در حالت استند بای قرار دارد. به محض خراب بشدن پمپ و خارج شدن آن از مدار، پمپ جایگزین در مدار قرار میگیرد.
  • حداکثر و حداقل ارتفاع فاضلاب باید با دقت تعیین گردد و تنظیمات سنسور نیز بر همین اساس انجام شود.

منبع: صدار مهاب

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=94433
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن