ویژه خبری

روحانی: مراسم 22 بهمن به‌صورت نمادین و خودرویی برگزار می‌شود

رئیس‌جمهور با اشاره به مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: درباره مراسم ۲۲ بهمن که امسال باید با شرایط خاصی باید برگزار شود، تصمیم گرفتیم عمدتاً‌به‌صورت نمادین و خودرویی و موتوری برگزار شود.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از فارس، حجّت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، صبح امروز (شنبه ۲۷ دی‌ماه) در جلسه ستاد ملّی مبارزه با کرونا، با تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) گفت: پیامبر اگر هیچ معجزه‌ای نداشت جز تربیت دو نفر، یعنی علی بن ابی طالب و فاطمه بنت رسول، همین برای رسالت و عظمت و اتصال پیامبر به آسمان کافی بود و واقعاً این دو نمونه جزو معجزات بزرگ پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است.

وی ادامه داد: فاطمه اطهر همان کسی است که فرزندانی چون امام حسن(ع) را تربیت کرد که باعث وحدت امت و نجات و صلح امت شد و امام حسین(ع) را تربیت کرد که باعث نجات دین از انحراف شد. همچین شیرزن کربلا و حضرت ام‌کلثوم را تربیت کرد که هر دو بیانگر حادثه کربلا هستند و توانستند حقیقت را برای مردم جهان آشکار سازند. ان‌شاءالله همه پیرو راه پیامبر و فاطمه(س) باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در این ایام که عزاداری برای ما به عنوان یک سنت اجرا می‌شود امسال همه ما موظف هستیم در کنار این مستحب بزرگ یک واجب بزرگ را مراعات کنیم که رعایت پروتکل‌هاست و بدانیم روح ائمه زمانی شاد می‌شود که ما به وظیفه شرعی‌مان عمل کرده باشیم. امروز هم حفظ حیات خودمان و هم حیات دیگران بر ما واجب است.

رئیس‌جمهور درباره وضعیت کرونا در کشور گفت: خوشحالیم که هم از لحاظ مرگ و میر و هم ابتلا در شیب متناسبی قرار گرفته‌ایم. بیش از یک هفته است که در مسیر مرگ دو رقمی قرار گرفته‌ایم. این برای ما افتخارآمیز است، اگرچه این تعداد فوتی هم زیاد است و ان‌شاءالله روزی برسد که به نقطه صفر برسیم. در عین حال کار بسیار بزرگی را شاهد هستیم. کادر درمان ما کار عظیمی را انجام داده و از همه مهم‌تر خود مردم که همه پروتکل‌ها را رعایت کردند و کار بزرگی انجام گرفته است.

روحانی با بیان اینکه امروز بخشی از کشور وضعیت آبی و بخشی دیگر وضعیت زرد دارد و شرایط نسبتاً ‌متناسبی دارند، اظهار داشت: این به مفهوم آن نیست که ما پروتکل‌ها را ضعیف رعایت کنیم. همه بازگشایی‌ها در صورتی مفید است که توأم با دقت باشد. اگر پروتکل‌ها ضعیف بشود یا فکر کنیم کرونا تمام شده، باز هم گرفتار و وارد فاز بعدی می‌شویم.

وی ادامه داد: در این یازده ماه دیدیم که شروع کرونا فراز و نشیب داشت؛ گاهی اوج گرفت و گاهی پایین می‌آمد. هرجا مردم مراعت کردند توانستیم کنترل کنیم و هرجا رعایت پروتکل‌ها مورد تردید قرار گفت دچار مشکلات زیادی شدیم.

روحانی،‌ رعایت پروتکل‌ها از سوی مشاغل را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر هم جایی مراعات نشود برخورد شدید صورت می‌گیرد و آن واحد پلمپ می‌شود. در مسائل اداری هم تقریباً‌ مراعات می‌شود؛ آنجایی که لازم است به برخی ادارات می‌گوییم کارها را به شکل دورکاری انجام دهند یا با یک سوم و دو سوم نیرو یا نصف نیرو، ادارات کار کنند.

وی ادامه داد: در آموزش هم اگرچه به آموزش نوجوانان و جوانان لطماتی وارد شد، امّا به خاطر حفظ جان مردم آموزش حضوری تقریباً‌ به حالت تعطیلی درآمده است. درواقع همه این اقدامات را انجام داده‌ایم.

رئیس ستاد ملّی مبارزه با کرونا با اشاره به وضعیت مراکز فرهنگی و مذهبی از جمله  نماز جمعه، سینما و تئاتر گفت: این مراکز را گاهی گفته‌ایم با رعایت پروتکل‌ها می‌توانند باز باشند و گاهی هم آن‌ها را تعطیل کرده‌ایم. اکنون در شرایطی هستیم که ما در لبه قرار داریم و باید خیلی مراعات کنیم. همه این مراکز می‌توانند باز بشوند به شرط اینکه صددرصد پروتکل‌ها را رعایت کنیم. اگر مقداری رعایت نکنیم باز هم دچار مشکل می‌شویم. این از موارد حاشیه دار است و کاملاً ‌باید مراقب باشیم.

وی افزود: گزارش داده شده که در برخی شهرها، برای مراسم دینی یا گردشگری همه ضوابط مراعات نشده و این واقعاً جای نگرانی دارد.

روحانی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ترددها و اجتماعات را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایّام کنونی ایّام عزاست و بعد هم ایّام میلاد حضرت زهرا(س) و بعد هم جشن‌های رجب و شعبان را داریم. در واقع ماه‌ بعد ماه عروسی است. در این ایّام، تردد مردم چه در درون شهر چه بیرون شهر باید با رعایت کامل پروتکل‌ها باشد. در اینجا هم ما باز در لبه قرار داریم و اگر رعایت نشود باز دچار مشکل می‌شویم.

وی، نگرانی وزیر بهداشت از احتمال وقوع موج چهارم کرونا در صورت جدی نگرفتن پروتکل‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی مسئولان اظهار نگرانی می‌کنند یعنی نگرانی وجود دارد. چند هفته دیگر باز ممکن است با پر شدن تخت‌ها و بعد هم خدای ناکرده آرامستان‌ها مواجه شویم.

روحانی با اشاره به مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: درباره مراسم ۲۲ بهمن که امسال باید با شرایط خاصی باید برگزار شود، تصمیم گرفتیم عمدتاً‌به‌صورت نمادین و خودرویی و موتوری برگزار شود که مصوبه آن ابلاغ می‌شود و باید به دقت اجرا شود که هم مراسم داشته باشیم هم به گونه‌ای نباشد که مشکلی برای مردم و جمع ما اتفاق بیفتد.

وی،‌بحث‌های انجام شده درباره واکسن را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما در چند مرحله باید به دنبال واکسیناسیون برویم؛ مرحله اول در زمستان است. تمام تلاش ما این است که واکسیناسیون در سال ۹۹ انجام شود. کادر درمان و کسانی که شرایط پرخطر هستند امسال، نه در سال ۱۴۰۰ از واکسن استفاده کنند. در سال ۱۴۰۰ هم واکسن‌های دیگری داریم.

روحانی با بیان اینکه ممکن است واکسن «کواکس» به اواخر امسال برسد، گفت: واکسن‌های دیگری را خریده‌ام که آن‌ها هم می‌رسند. یک واکسن دیگر را هم به‌‌صورت مشترک با یک کشور دیگر داریم تهیه می‌کنیم به اسم واکسن پاستور که به بهار سال آینده می‌رسد.

وی ادامه داد: دو واکسن دیگر تولید داخل وجود دارد که تست بالینی آن‌ها انجام می‌شود و به تابستان سال آینده می‌رسد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: حتی اگر واکسن هم در اختیار باشد و واکسیناسیون هم صورت بگیرد، ما برای یک برهه‌ای همچنان باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم چون آثار واکسن‌ها هنوز معلوم نیست و باید روشن شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=60399
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن