یادداشت

روابط عمومی و مدیریت تغییر و پیشرفت سازمانی           

دکترسید شهاب سید محسنی – عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی

           

یکی از کارکردهای مهم یک روابط عمومی حرفه ای در عصر حاضر،توانمندی آن در ایجاد تغییرو تحول توسعه ای سازمان به سمت تعالی وپیشرفت است، روابط عمومی باید بستر ساز تغییر و اصلاح روش‌ها ،سیاست ها و برنامه های سازمان در راستای رضایت حداکثری مخاطبانش باشد، به عبارتی دیگر روابط عمومی موفق است که بتواند به عنوان عامل تغییردهنده مثبت سازمانی عمل کرده و با اتخاذ شیوه های نوین ارتباطی و تعاملی همزمان بین مخاطبان و مدیران سازمان ، موجبات تغییر ات روبه توسعه ای سازمانی را فراهم آورد.

روابط عمومی به مثابه دیدبانی است که بایستی ضعف ها وکاستی ها و نوع قضاوت افکارعمومی نسبت به سازمان را بدون هیچ پرده پوشی و در اسرع وقت به همراه پیشنهادات کاربردی به اطلاع مدیریت رسانده  و کمک کننده موثری به سازمان در جهت رفع کاستی ها باشد. روابط‌عمومی کارآمد همچون موتورمحرکه ای است که باید با ایجاد محیطی با نشاط و پویا و با انگیزه برای مدیران و کارشناسان، سازمان را به سمت رشد و بالندگی هدایت نماید.

امروزه دیگر یک روابط عمومی مراسم گرا یا منفعل واحدی پذیرفتنی نیست بلکه روابط عمومی باید تولید فکر و اندیشه داشته وکارهایش را با خلاقیت و نوآوری همراه سازد و در راستای افزایش اعتبار،مقبولیت و شهرت سازمانی گام بردارد. در این موقعیت است که روابط عمومی می‌تواند در سازمان یک جایگاه مطلوب کارشناسی وحرفه‌ای گرایی را تجربه کرده و به عنوان یک واحد تاثیر گذار در سازمان ایفای نقش نماید.

خوشبختانه امروزه روابط عمومی‌ها به مدد توسعه تکنولوژی های نوین ارتباطی از ابزارها و امکانات گسترده ای در حوزه اطلاع‌‍ رسانی و ارتباط و تعامل با مخاطبان  بی‌شمار خود بهره مند شده و توانسته اند به افق بالاتری از کارایی در زمینه اطلاع رسانی و اطلاع یابی دست یابند.ظرفیت وتوانمندی ارتباطی که تا یک دهه پیش قابل تصور نبود که روابط عمومی از امکاناتی بویژه در حوزه ارتباطات الکترونیک بهر ه مند شود که بتواند خود نقش یک رسانه فعال وموثر را بازی کند و با مدیریت ابزارهای رسانه ای در اختیار نظیر وب سایت ها، وبلا گ ها،اپلیکیشن ها ،رسانه های اجتماعی (گروه‌ها وکانال‌های تلگرامی و… )در قامت یک رسانه جمعی بتواند اطلاع رسانی به انبوهی از مخاطبان هدف خود داشته باشد و در یک فضای تعاملی نیز نظرات، پیشنهادات و بازخوردهای آنان را دریافت و در سیاست‌گذاری ها و تصمیمات سازمانی دخالت دهد و در نهایت بتواند با ظرفیت ها و توانمندهای ارتباطی واطلاع رسانی که در اختیار دارد عاملی موثر و تعیین کننده در تغییرات توسعه ای  سازمان به سمت تعالی و پیشرفت محسوب گردد. بنابراین می توان گفت ، مدیریت تغییر در ذات و ماهیت وظیفه‌ای وکارکردی روابط عمومی قرار دارد که بایستی از بالقوه بودن به فعلیت رسد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=104672
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن