اقتصادی

رشد ۵۲درصدی سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰

سخنگوی بودجه ۱۴۰۰ گفت: سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ حدود ۵۲ درصد رشد کرده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، مژگان خانلو- سخنگوی بودجه 1400 در نشستی که امروز در سازمان برنامه برگزار شد، عنوان کرد: امسال نیز یک ماه زود تر بودجه شرکت های دولتی به مجلس ارائه شد. در این مدت بررسی هایی نیز از سوی دیوان محاسبات انجام شد.

وی اظهار داشت که، در این مدت باتوجه به برخی متغیرها مثل نرخ ارز تغیرات لازم در بودجه بروز شده شرکت های دولتی به همراه بودجه دولت نیمه آذرماه تقدیم مجلس شد.

این مقام مسئول در سازمان برنامه عنوان کرد: شرکت بازرگانی دولتی به‌عنوان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی با تلورانس 30 هزار میلیارد تومانی وظیفه خرید گندم را برعهده دارد همچنین این موضوع در خصوص شرکت نفت نیز صادق است. به این ترتیب زیان‌دهی برخی شرکت ها معطوف به وظایف حاکمیتی بر عهده آنها می باشد.

وی همچنین در ادامه افزود که 85 درصد درآمد نفت متعلق به شرکت نفت نیست اما در صورت های مالی شرکت ثبت و ضبط می شود. بنابراین عدد مذکور در شرکت مصرف نمی شود اما با افزایش نرخ ارز بزرگ نمایی بودجه‌ ها ادامه می‌ یافت.

امسال در بخش درآمدهای شرکت ها ارقام فقط به اندازه سهم 14.5 درصدی قانونی در خصوص شرکت نفت گاز و…اعمال شد. از سوی دیگر ارقام دو‌بار منظور مثل یارانه گندم در بودجه شرکتهای دولتی که دوباره منظور می شد اصلاح شد.

خانلو عنوان کرد: سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی نسبت به سال 99حدود 52 درصد رشد کرد.

کل هزینه جاری شرکت ها 1087 میلیارد تومان است اما بالای 75 درصد بودجه صرف قیمت تمام شده خواهد شد و اینکه تمام درآمد هزینه و حقوق ومزایا می شود نکته درستی نیست.

وی در پایان نیز عنوان کرد که همچنین دریافتی دولت از شرکت ها بر اساس عملیات و سود دهی  27هزار میلیارد تومان است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56552

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن