صنعت-معدن-تجارت

رشد تولید ۷ محصول از ۱۱ محصول منتخب معدنی

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت، از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، از بین ۱۱ محصول منتخب معدنی، هفت محصول رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است که طی آن شمش آلومینیوم خالص با رشد ۵۱.۲ درصدی، همچون روال چند ماهه اخیر، بیشترین میزان افزایش تولید را به خود اختصاص داده است.

 

به گزارش ایسنا، بر این اساس از ۱۱ محصول منتخب معدنی مورد بررسی قرار گرفته در این گزارش، طی ۱۰ ماه نخست سال جاری، تولید شمش آلومینیوم خالص با بیشترین میزان رشد و پس از آن به ترتیب کاتد مس، سیمان، محصولات فولادی، فولاد خام، شیشه جام و کنسانتره زغالسنگ میزان تولیدشان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ است. این در حالی است که آلومینا، چینی بهداشتی، ظروف شیشه‌ای و ظروف چینی کاهش تولید را طی این مدت نسبت به ۱۰ ماهه نخست سال گذشته تجربه کرده‌اند.

طبق آمار، همانطور که اشاره شد شمش آلومینیوم خالص در مدت مذکور بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص داده است. در ۱۰ ماهه سال جاری این محصول معدنی به میزان ۳۴۷ هزار و ۶۰۰ تن تولید شده است که نسبت به ۲۲۹ هزار و ۹۰۰ تن تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۱.۲ درصدی داشته است.

پس از آن کاتد مس با ۱۵.۱ درصد افزایش تولید نسبت به ۱۰ ماه ابتدایی سال گذشته و سیمان با افزایش ۱۲.۷ درصدی قرار گرفته‌اند. طی ۱۰ ماه نخست سال گذشته ۲۰۸ هزار و ۴۰۰ تن کاتد مس و ۵۱ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۰۰ تن سیمان تولید شده بود. میزان تولید این دو محصول منتخب معدنی در مدت مشابه سال جاری به ترتیب به ۲۳۹ هزار و ۷۰۰ تن  و ۵۷ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۸۰۰ تن رسیده است.

محصولات فولادی و فولاد خام نیز هر یک به ترتیب ۷.۳ درصد و ۶.۹ درصد رشد تولید را در مجموع ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

در مدت مذکور سال جاری ۲۰ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۶۰۰ تن محصولات فولادی و ۲۳ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۰۰ تن فولاد خام تولید شده است؛ این در حالی است که از ابتدای سال ۹۸ تا پایان دی ماه آن، ۱۹ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۲۰۰ تن محصولات فولادی و ۲۲ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۴۰۰ تن فولاد خام به تولید رسیده بود.

همچنین شیشه جام با ۰.۷ درصد رشد و کنسانتره زغالسنگ با ۰.۵ درصد رشد تولید در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده‌اند. از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، ۹۶۱ هزار و ۶۰۰ تن شیشه جام و یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۹۰۰ تن کنسانتره زغالسنگ تولید شده است؛ در مدت مشابه سال گذشته میزان تولید به ترتیب ۹۵۴ هزار و ۵۰۰  تن برای شیشه جام و یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۴۰۰ تن برای کنسانتره زغالسنگ ثبت شده است.

در مقابل اما در مدت مورد بررسی این گزارش برای سال جاری، ظروف شیشه‌ای یک درصد درصد، آلومینا ۰.۷ درصد، چینی بهداشتی ۰.۸ درصد و ظروف چینی ۱۰.۶ درصد کاهش تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید ظروف چینی بیشترین آمار کاهش تولید را به خود اختصاص داده است. از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه ۴۴ هزار و ۳۰۰ تن ظروف چینی تولید شده است که نسبت به ۴۹ هزار و ۵۰۰ تن تولید شده در ۱۰ ماه نخست سال گذشته، ۱۰.۶ درصد کاهش تولید داشته است.

پس از آن چینی بهداشتی و آلومینا نیز در مدت مذکور سال جاری به ترتیب ۹۷ هزار و ۱۰۰ تن و ۱۹۲ هزار تن تولید شده‌اند که نسبت به ۹۷ هزار و ۹۰۰ تن و ۱۹۳ هزار و ۳۰۰  تن تولید شده در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ با افت تولید مواجه شده‌اند.

همچنین ظروف شیشه‌ای نیز با افت یک درصدی از ۵۹۸ هزار و ۹۰۰ تن تولید شده در مجموع ۱۰ ماهه سال گذشته به ۵۹۳ هزار و ۶۰۰ تن در مدت مذکور سال جاری رسیده است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63243
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن