اجتماعی

ردپای هوش مصنوعی در آلودگی هوا

 انتشار گازهای گلخانه‌ای گوگل به دلیل هوش مصنوعی طی پنج سال به میزان ۴۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از بلومبرگ، بر اساس نتایج گزارش زیست‌محیطی جدید، انتشار گازهای گلخانه‌ای گوگل تقریباً در طول پنج سال حدود ۵۰ درصد افزایش یافته، زیرا این شرکت، هوش مصنوعی (AI) را در بسیاری از محصولات اصلی خود تزریق کرده است و به همین دلیل رسیدن به هدف خود برای حذف انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ را دشوارتر می‌کند.

این گزارش سالانه پیشرفت گوگل در راستای تحقق اهداف زیست‌محیطی خود در سال گذشته را پوشش می‌دهد. واحد آلفابت گفت که انتشار گازهای گلخانه‌ای آن در کل سال ۲۰۲۳ به ۱۴.۳ میلیون تن معادل دی‌اکسید کربن رسیده است. این شرکت گفت که این میزان ۴۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ و ۱۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

گوگل اعلام کرد مصرف انرژی بالاتری در داده‌های خود دارد و مراکز و انتشار گازهای گلخانه‌ای زنجیره تامین آن مقصر بودند.

فشار آن برای افزودن هوش مصنوعی به محصولاتش می‌تواند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را در آینده دشوارتر کند.

گوگل در این گزارش اعلام کرد، همان‌طور که هوش مصنوعی را در محصولات خود ادغام می‌کنیم، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ممکن است به دلیل افزایش تقاضای انرژی ناشی از شدت بیشتر محاسبات هوش مصنوعی و انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با افزایش مورد انتظار در سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های فنی ما چالش‌برانگیز باشد.

همانطور که نتایج تحقیقات اخیر بلومبرگ نشان داد، هوش مصنوعی و به ویژه هوش مصنوعی مولد که ورودی‌های کاربر را دریافت می‌کند و محتوای جدید مانند متن، تصاویر یا آهنگ‌ها را بیرون می‌فرستد، بسیار نیازمند منابع است.از آنجایی که این فناوری به سرعت در حال رشد است، مراکز داده بیشتری برای ساخت و اجرای آن مورد نیاز است که منجر به افزایش نیاز برق می‌شود.

گوگل اولین شرکت بزرگ فناوری نیست که از رشد سریع هوش مصنوعی به‌عنوان مانعی برای دستیابی به اهداف زیست‌محیطی یاد می‌کند. در ماه مه، مایکروسافت اعلام کرد که انتشار کربن آن از سال ۲۰۲۰ به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته است، زیرا این شرکت به‌طور فزاینده‌ای روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند.

ایسنا

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=105751
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن