صنعت-معدن-تجارت

رئیس کل گمرک در نشست خبری هفته دولت: آماده ثبت سفارش خودروهای وارداتی ارزان قیمت هستیم

رئیس کل گمرک با بیان اینکه گمرک آماده پذیرش خودروهای وارداتی که اخیرا ورود آنها مصوب شده، تصریح کرد: مقرر شده تا ١٠٠ هزار دستگاه تا سقف ١٠ هزار یورو یا ۵٠ هزار دستگاه تا سقف ٢٠ هزار یورو وارد کشور شود که گمرک آمادگی ثبت سفارش آن را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، علیرضا مقدسی معاون وزیر اقتصاد و  رئیس کل گمرک در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت با بیان این‌که گمرک ایران سومین منبع درآمدی کشور محسوب می‌شود بیان کرد: در گمرک ایران برای نخستین‌بار میزان مالیات بر ارزش‌افزوده بیش‌از حقوق ورودی شد، چرا که حقوق ورودی از چهار درصد به یک درصد کاهش پیدا کرد.

وی همچین با اشاره برخی تحولات اساسی رخ داده در گمرک بر مبنای وظایف محول شده تصریح کرد: توسعه اقتصادی، حمایت از تولید داخل و رعایت چارچوب استانداردهای گمرک قرن 21 است و ما در گمرک موضوع صیانت از سلامت جامعه را با جدیت پیگیری می‌کنیم چرا که ممکن است کالایی چند قلم مجوز بخواهد مانند مواد شیمیایی مخرب و دستگاه‌های مختلف که مجوزهای خاصی می‌خواهند و گمرک باید آن‌ها را به دلیل حفظ و صیانت از سلامت جامعه مدنظر قرار دهد و به‌طور مثال دستگاه ماکروویو اگر ضربه بخورد حتما مجوز سازمان انرژی اتمی را باید اخذ کند.

مقدسی در خصوص تعاملات بین‌الملل عنوان کرد: گمرک در این زمینه با کنوانسیون‌های بین‌المللی همکاری کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد که در این زمیه 45 قانون، 15 کنوانسیون، 27 سازمان، 13 رویه،  21 نوع عوارض و 69 فعالیت مختلف را انجام می‌دهد.

مقدسی با اشاره به مناطق ویژه اقتصادی عنوان کرد: حدود 7 منطقه آزاد ابلاغ‌شده که قرار است به تعداد مناطق ویژه اقتصادی اضافه شود که در این رابطه از 79 منطقه ویژه اقتصادی مصوب داریم، 20 منطقه ویژه اقتصادی فعال داریم که  7 منطقه آزاد نیز براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید اضافه شود.

وی متذکر شد تعداد گمرکات سراسر کشور 139 گمرکات اصلی است و حدود 231 مکان گمرکی داریم که این آمار بیانگر تعدد گمرکات کشور است و بر اساس همین گستردگی و وظایف گسترده ابر دیتاهای زیادی هم دارد و در سامانه جامع گمرکی 8.5 ترابایت اطلاعات داریم که اسناد و اطلاعات و اظهارنامه است.

14.5 نیم تن کشفیات انواع پیش‌سازها در 5 ماهه اول امسال

رئیس کل گمرک درباره آمار قاچاق هم گفت: در پنج‌ماهه نخست سال 1400 رقم یک هزار و 168 پرونده قاچاق داشتیم که این تعداد در پنج‌ماهه نخست سال جاری به رقم یک هزار و 288 رسیده‌است که 10 درصد تغییرات را نشان می‌دهد که  ارزش این پرونده‌های قاچاق 28 هزار میلیارد ریال است و 50 درصد افزایش نسبت‌به مدت مشابه سال قبل دارد.

وی ادامه داد: همچنین در پنج‌ماهه نخست امسال، 14.5 نیم تن کشفیات انواع پیش‌سازها و مواد مخدر در گمرکات اجرایی بوده‌است که آخرین آن کشف یک هزار و 118 کیلو مواد مخدر از نوع شیشه که در مردادماه در دو دستگاه کامیون جاسازی‌شده بود.

مقدسی در خصوص آمار گمرک در زمینه قاچاق انسان نیز گفت: در پنج‌ماهه نخست سال گذشته یک هزار و 110 فقره قاچاق انسان داشتیم که در پنج‌ماهه نخست سال جاری به یک هزار و 295 فقره رسید و تعداد پرونده در سال جاری 161 پرونده بود و بیست درصد تغییرات نسبت‌به سال گذشته را نشان می‌دهد و بیشتر آن‌ها اتباع کشورهای شرقی بودند که از مرز بازرگان قرار بود جابه‌جا شوند.

وی در زمینه مبارزه باپولشویی گفت:  اقدامات متعددی در این زمینه در گمرک انجام شده‌است ازجمله ارسال اظهارنامه ارزی مسافری به واحد اطلاعات مالی شورای‌عالی پولشویی و همچنین ارسال اظهارنامه ارزی مسافری به مرکز مبارزه با مواد مخدر و همچنین 66 مورد ارسال گزارشات به واحد اطلاعات مالی بود.

رییس‌کل گمرک با اشاره به وضعیت فعالان اقتصادی مجاز اظهار کرد:  تاکنون 506 شرکت تولیدی بازرگانی و دانش بنیان توانسته‌اند با احراز شرایط تعیین‌شده توسط گمرک در فهرست طرح فعالان اقتصادی مجاز قرار گیرند که تسهیلات هجده‌گانه را به آن‌ها می‌دهیم.351 شرکت تولیدی،64 شرکت دانش بنیان و 91 شرکت بازرگانی در این فهرست هستند.

وی در خصوص راهبردهای مقابله با قاچاق در گمرک اظهار کرد: می‌خواهیم میزان قاچاق کالا و تخلفات و پیش‌سازهای مواد مخدر را به حداقل برسانیم و در این زمینه نیازمند روزرسانی قوانین هستیم که این اقدامات شامل پیشگیری و اقدامات قضایی خواهد شد.

مقدسی همچین گفت: در تسهیل تجارت اقداماتی شامل فعالان مجاز اقتصادی و همچنین حسابرسی پس‌از ترخیص و کنوانسیون تجدیدنظرشده کیوتو انجام شده‌است.

وی در خصوص مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در حوزه گمرکی هم اظهار کرد: تعیین تکلیف بیش‌از یک میلیون کالای مشمول مقررات متروکه سنواتی که 82 درصد در این زمینه کاهش داشته‌ایم، از مهم‌ترین اقدامات گمرک در دولت سیزدهم بوده‌است. در زمینه کیفیت خدمات الکترونیک نیز 8 رتبه بهبود داشته‌ایم.

تعیین تکلیف یک میلیون تن کالای ماندگاری

رئیس کل گمرک درباره ماندگاری (رسوب) کالا در گمرک گفت: در بررسی‌هایی که در خصوص ماندگاری انجام دادیم متوجه شدیم که یک میلیون و 250 هزار تن کالایی که در سال‌های زیاد انبار شده‌است و وجود داشت که بیش‌از یک میلیون تن از کالاها را ارزیابی کرده و اظهارنامه متروکه برای آن‌ها صادر شده‌است؛ این اقدام بسیار ارزنده‌ای بود که خیلی از کالاها به دلیل این‌که فاسدشدنی بوده‌اند و همچنین برخی ماشین‌آلات تعیین تکلیف شده‌اند که البته کالاهای اساسی در بین آن‌ها نیست.

مقدسی  توضیح داد: در زمینه فعالان اقتصادی و دانش بنیان‌ها با توجه به شعار سال با شرکت‌های دانش بنیان جلسات متعددی برگزار کردیم و بنا داریم در دو بعد با آن‌ها کار کنیم یکی ارائه تسهیلات هجده گانه را شدت بیشتری بدهیم تا بتوانند مواد اولیه و ماشین‌آلات و غیره را به‌سرعت تامین کنند و از بعد دیگر دستگاهی هستیم که از محصولات شرکت‌های دانش بنیان بهره‌برداری می‌کنیم به‌طور مثال دستگاه‌های ایکس‌ری.

وی با اشاره به 20 قرارداد ایکس ری که تعدادی از آنها تولید داخل هستند، اظهار کرد: قیمت دستگاه‌های ایکس‌ری داخلی 60 میلیارد تومان و خارجی 100 میلیارد تومان است به دلیل این‌که بتوانیم مرزها را با ایکس‌ری پوشش دهیم با سرمایه‌گذاران مختلف مذاکره کرده‌ایم و گمرکات مهم زمینی قرار است به دستگاه ایکس‌ری مجهز شود که درحال‌حاضر 70 درصد مبادلات تجاری کامیونی به دستگاه ایکس‌ری مجهز شده‌اند و ایکس‌ری خودرویی تولید داخل را هم افتتاح کردیم.

مقدسی اجرای پروژه تیر الکترونیکی E-TIR با کشورهای همسایه به منظور ایجاد سرعت و سهولت در کنترل محموله‌های ترانزیتی را مورد اشاره قرار داد و از رشد 44 درصدی حمل‌ونقل کالا در کریدورهای ترانزیتی با استفاده از تیر الکترونیکی خبر داد .

وی با اشاره به فعال سازی کریدور شرقی، کریدور شمال جنوب یعنی مسیر ریلی از روسیه و عبور از ایران و به مقصد هند و همچنین کریدور اسلام‌آباد تهران استانبول فعال‌سازی، در خصوص دیپلماسی موفق و فعال گمرکی نیز بیان کرد: عضویت گمرک ایران در کمیسیون خط ‌مشی سازمان جهانی گمرک یکی از موفقیت‌های گمرک ایران در دیپلماسی فعال بود، همچنین در این زمینه تاسیس مرکز آموزش منطقه‌ای و تفاهم سه‌جانبه تسهیل ترانزیت بین ایران روسیه و آذربایجان را داشتیم که جمهوری اسلامی ایران با توجه به سیاست جدید در رونق تجارت با روسیه این تفاهم‌نامه را امضا کرد.

زمان تشریفات گمرکی به کمتر از یک روز کاهش می یابد

وی در خصوص زمان‌سنجی تشریفات گمرکی نیز توضیح داد: در تشریفات ترخیص کالاهای وارداتی کاهش 15 درصدی و در تشریفات ترخیص کالاهای صادراتی کاهش 14 درصدی داشته‌ایم باید به‌جایی برسیم که زمان ما به کمتر از یک روز برسد و حتی به چند ساعت محدود شود،  این زمان اکنون 34 ساعت است که در دستور کار داریم تا این زمان را به کمتر از یک روز و حتی چند ساعت محدود کنیم.

مقدسی ادامه داد: در زمینه زمان‌سنجی ترخیص کالا تمرکز بسیار زیادی کرده‌ایم و در تشریفات چند مرحله را بررسی می‌کنیم، به‌طور مثال موضوع مالکیت و انتقال از فروشنده به خریدار زمان زیادی می‌برد که در دستور کار داریم تا با تمهیداتی آن را کاهش دهیم.

رییس‌کل گمرک در خصوص تجارت خارجی اظهار کرد: در پنج‌ماهه نخست سال جاری صادرات غیرنفتی ایران 20 میلیارد و 924 میلیون دلار بوده‌است که نسبت‌به مدت مشابه سال قبل 21  درصد افزایش را نشان می‌دهد و 44 میلیون تن از لحاظ وزنی واردات داشته ایم که کاهش 3.5 ‌درصدی در وزن را نسبت‌به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: چین ، عراق، امارات و ترکیه و هند پنج کشور اصلی هدف صادراتی ما هستند.

مقدسی همچنین تاکید کرد: در زمینه واردات 21 میلیارد و 665 میلیون دلار واردات کالا داشتیم که افزایش 19 درصدی در ارزش و کاهش 8.53 درصدی در وزن را نشان می‌دهد و 5 کشور هدف وارداتی ما امارات چین هند روسیه و ترکیه هستند.

وی تأکيد کرد: لازم به ذکر است که کاهش در واردات کالا از نظر وزنی کمتر از صادرات است و اقلام عمده صادراتی که داشتیم شامل پروپان مایع‌شده، متانول اوره پلی‌اتیلن و شمش آهن و فولاد بوده‌است، همچنین مهم‌ترین اقلام وارداتی ما شامل گندم، برنج، ذرت دامی، دانه سویا، گوشی تلفن‌همراه ، شکر تصفیه نشده و روغن و کنجاله و روغن خام سویا بوده‌است.

رشد 25 درصدی ترانزیت در 5 ماه اول امسال

رئیس کل گمرک همچین گفت: در این مدت 5 هزار و 929 هزار تن کالای ترانزیت خارجی داشتیم که افزایش بیش‌از 25 ‌درصدی را نشان می‌دهد و ذکر این نکته ضروری است که رویه ترانزیت برای گمرک هیچ‌گونه حقوق و عوارضی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرقت قطعات خودروهای موجود عنوان کرد:  با توجه به شرح وظایف گمرک ایران، انباردار نیست و مرجع تحویل‌گیرنده در این زمینه وجود دارد که این مرجع مسئولیت کارها را برعهده دارد کالاهای متروکه و خودروهایی که وارد می‌شود همه اسناد و مدارک دارد و تاکنون هیچ شکایتی دال بر این‌موضوع نداشته‌ایم.

مقدسی در پاسخ به این سوال که درآمد گمرک با توجه به کاهش حقوق ورودی که از چهار درصد به یک درصد رسیده، چه میزان تغییر کرده‌است توضیح داد: نرخ محاسبه کالاهای ورودی را براساس نرخ برابری ارز وارداتی بانک مرکزی محاسبه می‌کنیم، برای این‌که تعادل برقرار شود در بودجه امسال حقوق گمرکی کالاهای اساسی و دارو و لوازم پزشکی را از چهار درصد به یک درصد تقلیل داده‌اند، در ادامه هم دولت در خردادماه سال جاری لایحه دوفوریتی مهمی را تقدیم مجلس کرد که همانند کالاهای اساسی، حقوق گمرکی مواد اولیه ماشین‌آلات و تجهیزات که حداکثر 10 ‌درصد هستند به یک درصد  تقلیل یابد یعنی جمع حقوق گمرکی و سود بازرگانی از چهار درصد به یک درصد برسد اگر این لایحه تصویب شود. دولت از 28 هزار میلیارد تومان درآمد خودش صرف‌نظر می‌کند و واردکنندگان این قبیل کالاها این مبلغ را دیگر پرداخت نمی‌کند.

مقدسی در خصوص ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 600 دلار متذکر شد: گوشی تلفن همراه بالای 600 دلار هم در چهار ماهه نخست سال جاری 166 هزار دستگاه گوشی بالای 600 دلار واردات داشتیم که ارزش آن 198 میلیون دلار بوده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

رئیس کل گمرک ایران درباره واردات گوشی آیفون هم گفت: در پنج ماهه نخست واردات آیفون نداشتیم.

وی با اشاره به خودرهای دپو شده در انبارها، اظهارداشت: یک هزار و ۱۲۰ خودرو با ثبت سفارش جعلی وارد کشور شده اند که با تصمیم دستگاه قضا مقرر شد تا این خودروها به فروش برسند.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه گمرک آماده پذیرش خودروهای وارداتی که اخیرا ورود آنها مصوب شده، تصریح کرد: مقرر شده تا ١٠٠ هزار دستگاه تا سقف ١٠ هزار یورو یا ۵٠ هزار دستگاه تا سقف ٢٠ هزار یورو وارد کشور شود که گمرک آمادگی ثبت سفارش آن را دارد.

مقدسی در خصوص وضعیت کالاهای اساسی هم گفت: اکنون 3.5 میلیون تن کالای اساسی در بنادر و 500 هزار تن کالای اساسی هم در اسکله‌ها داریم که در حال تخلیه و بارگیری است، یک میلیون تومان هم کالای اساسی در لنگرگاه و قبل از اسکله داریم که جمعاً حدود پنج میلیون تن کالای اساسی می‌شود و در این زمینه مردم دغدغه نداشته باشند.

رئیس‌کل گمرک در پاسخ به سوالی درباره موضوع سامسونگ و ال جی که گفته می‌شد با دور زدن قانون حقوق گمرک را سعی می‌کردند ندهند، اظهار کرد: این موارد بررسی شد و در حسابرسی پس‌از ترخیص مشخص شد که زمانی‌که کارت‌های بازرگانی متعددی وجود داشت بررسی شد، یک سری قطعات از شرکت‌های اقماری سامسونگ و ال جی به‌صورت جداگانه وارد می‌شده که حسابرسی شد و منجر به این شد که رقمی را برای جریمه در نظر گرفته‌اند که طبق مصوبات قانونی می‌توانستند اعتراض کنند ، اکنون پرونده در اختیار وزارت صمت است.

مقدسی در پاسخ به سوالی درباره تعاملات بین المللی گمرک هم بیان کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه تمام ظرفیت‌های قانونی و کنوانسیون‌های جهانی را مورد استفاده قرار دادیم و می‌بینیم که تجارت خارجی مان افزایش پیدا کرده‌است و خوشبختانه کالاهای گروه چهار را دیگر نداریم و ممنوع است. ذکر این نکته نیز ضروری است که اصولاً بر خلاف تصور واردات موضوع بدی نیست و بسیاری از کشورهای با اقتصاد بسیار پیشرفته نیز واردات زیادی دارند که شامل مواد اولیه و دانش و تکنولوژی و … می‌شود.

رییس‌کل گمرک در خصوص بازدید اخیر دادستان تهران از انبار گمرک و دستور برای ترخیص سرم‌ها عنوان کرد: دادستان تهران در بازدیدی که از انبارهای غذایی و دیگر انبارها داشته‌اند موضوع ماندگاری کالا را مورد بررسی قرار دادند، کالاهای مشمول مقررات متروکه را لیست کرده و به سازمان‌های مربوطه ابلاغ کردیم .

وی درباره سرم‌ها هم گفت: سرم‌ها ترخیص شده‌اند و ماندگاری آن‌ها به دلیل این بود که مجوز وزارت بهداشت را می‌خواستند؛ سرم‌ها فاسد شدنی بود و باید زودتر تعیین تکلیف می‌شد، یک زمانی هم در دولت قبل پس‌از بررسی‌ها و پیگیری‌های رسانه‌ها این موضوع مطرح شده بود که گمرک این موضوع را که تأخیر ازنظر زمانی وجود داشته، نپذیرفت چرا که 65 درصد از زمان مقرر باید وجود داشته باشد که چون این زمان وجود نداشت آن سرم‌ها معدوم شد اما سرم‌های اخیر ترخیص شده‌اند.

رییس کل گمرک در خصوص موضوع کارمزد دو و نیم‌درصدی عنوان کرد کارمزد 2.5 درصدی کالاهای مشمول متروکه هم توضیح داد: قانون این‌گونه است که اگر کالایی مشمول متروکه می‌شود و صاحب کالا درخواست ترخیص کالا را داشته باشد از وی کارمزد گرفته می‌شود ما در گمرک اعتقاد داریم که نباید این کارمزد گرفته شود و در این زمینه جلساتی را برگزار کرده‌ایم اما به دلیل این‌که قانون است در این زمینه مقاومت‌هایی وجود دارد و امیدواریم که برگزاری جلسات منتج به این شود که این کارمزد برداشته شود و بنگاه‌های تولیدی ما در این زمینه دچار ضرر و زیانی نشوند.

مقدسی در خصوص موضوع نیروی انسانی و مشکلات معیشتی آنان تاکید کرد: حدود 10سال است که مجوز استخدامی در گمرک نداریم و 20 درصد تعداد کارکنان گمرک کاهش داشته‌است، این درحالی‌ست که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و انبارهای اختصاصی و .. با افزایش روبرو شده و نیرو می‌خواهند که با کاهش نیروی گمرک به‌هیچ‌عنوان همخوانی ندارد به همین دلیل پیگیر بحث جذب هستیم اما هنوز نهایی نشده‌است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حق کشف نیروهای گمرک متذکر شد حق کشف خیلی وقت است که منسوخ شده‌است و مصوب سال 1392 است و اتفاقاً امیدواریم که این قانون دوباره احیا شود، چراکه به‌طور مثال ما در کشف اخیر مواد مخدر مجبور شدیم از محل اعتبار دیگری آن‌هم مبلغ ناچیزی را برای همکارمان در گمرک که این مواد مخدر را کشف کرده بود در نظر بگیریم.

مقدسی توضیح داد: دستگاه‌های ایکس‌ری به‌شدت مراقبت می‌شوند اما درباره سگ‌های موادیاب مواردی داشتیم که می‌خواستند آن‌ها را مسموم کنند به‌هرحال قاچاقچیان با ترفندهای متفاوتی می‌خواهند کالاهای قاچاق خود را از مرز رد کنند اخیراً هم کشفی که در گمرک شهید رجایی رخداد داده بود، قاچاقچیان به اشکال مختلف به‌دنبال تطمیع آن همکار ما بودند با این‌ وجود همکار ما سوخت زیادی را کشف کرد که از آن‌ها تشکر می‌کنم به‌هرحال هر دستگاهی باید از دستگاه‌های کنترلی خودش به‌خوبی مراقبت کند.

وی در خصوص سامانه جامع تجارت عنوان کرد: در چند ماه اخیر تمام تلاش ما این بوده‌است که این سامانه کامل شود و گمرک هم یکی از دستگاه‌هایی است که در تجارت خارجی وظایفی برعهده دارد و همانگونه که اشاره کردم 8.5 ترابایت اطلاعات گمرکی وجود دارد. در این زمینه باید از بخشی‌نگری خارج شویم برخی بخش‌ها در این زمینه مقاومت‌هایی را انجام می‌دهند اما گمرک اکنون به سامانه جامع تجارت متصل است از طرفی اگر اطلاعات همه دستگاه‌های دیگر را جمع کنیم شاید به‌اندازه‌ی اطلاعات و دیتاهای گمرک نشود اما به‌صورت مرحله‌ای و زمانی این اطلاعات در حال آپلود شدن است.

مقدسی در خصوص کارشناسان مجازی و تخلفات آن‌ها عنوان کرد: در این زمینه شاهد تخلفی نبوده‌ایم، اشکالاتی در این خصوص وجود داشت که واحد فناوری و واحد گمرکی جلسات متعددی برگزار کردند و این تخلفات به حداقل رسیده‌است و نواقص درحال برطرف‌شدن است.

مقدسی در خصوص میزان قاچاق سوخت عنوان کرد: قاچاق سوخت محموله‌های زیادی دارد باید علل آن را ببینیم به‌هرحال به دلیل تفاوت قیمتی نرخ سوخت در خارج و داخل قاچاق سوخت بسیار بیشتر از بقیه انواع قاچاق‌هاست و طبیعی است که در این زمینه عده‌ای هم سوءاستفاده می‌کنند و در گمرک کالای قاچاق سوخت را تحت عنوان کالاهای دیگر اظهار می‌کنند و به‌طور مثال کامیون‌ها را چند جداره می‌کنند.

وی در خصوص مسیر سبز توضیح داد: در زمینه مسیر سبز باید از مدیریت ریسک استفاده کنیم وگرنه صف کامیون‌های چندکیلومتری تشکیل می‌شود؛ برای کالاهایی که ریسک بالایی دارد از مسیر قرمز استفاده می‌شود و ما در مسیر سبز با کمترین تخلفات مواجه هستیم و ناچار از ارزیابی ریسک به‌ویژه برای فعالان اقتصادی مجاز و شرکت‌های دانش بنیان هستیم و نمی‌توانیم برای ترخیص کالاهای آنان آن‌ها را در مسیر قرمز قرار دهیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=87051
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن