اجتماعی

رئیسی: تهران هنوز به اوج بیماری کرونا نرسیده‌ است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه روند نزولی بیماری کرونا در ۱۹ استان شروع شده است، گفت: در ۶ استان از جمله استان تهران هنوز به قله بیماری نرسیده‌ایم.

به گزارش تفاهم آنلاین، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رییس جمهور و تمامی اعضا برگزار شد. در این جلسه مروری بر وضعیت بیماری در دنیا داشتیم. باید عنوان کرد که تاخت و تاز ویروس‌ های جهش‌ یافته در سراسر دنیا وجود دارد درکشور هندوستان با توجه به افزایش بیماری، این کشور از پذیرش بیمار ناتوان است و آرزو می‌ کنیم که سرو سامان بگیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: در موج چهارم کرونا غالب بیماری از نوع ویروس انگلیسی بود و بیش از ۸۰ درصد بیماری از این نوع ویروس بود. این ویروس کشور انگلستان را به زانو درآورد. این ویروس در کشورما با سرعت در حال افزایش است اما خوشبختانه با همراهی مردم به ویژه اصناف و کسبه،  آثار و شواهد خوبی را مشاهده می‌کنیم.

رئیسی گفت: در ۲۵ استان وضعیت بیماری به ثبات رسیده است اگرچه میزان بیماری هنوز کم نیست اما روند افزایشی متوقف شده است.همچنین در ۱۹ استان روند نزولی بیماری شروع شده و در ۱۰ استان به اوج بیماری رسیده‌ایم و امیدورایم طی این هفته و هفته آینده روند ثبات و نزولی در این استان‌ها نیز آغاز شود.

رییسی خاطرنشان کرد: متاسفانه ۶ استان هنوز روند نزولی را طی نکرده‌اند و حتما نیاز است مراقبت‌های بیشتری را انجام دهند گرچه به اوج بیماری نزدیک شده‌اند اما هنوز به قله نرسیده‌اند. این استان‌ها وقتی به قله بیماری برسند اگر به خوبی پروتکل‌ها را رعایت کنند سیر بیماری متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: استان‌های تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که طی روزهای آینده به اوج بیماری می‌رسند و باید بعد از آن شاهد روند نزولی بیماری باشیم.

او بیان کرد: استان‌های جنوبی کشور به ویژه بوشهر، هرمزگان، سیستان وبلوچستان و کرمان باید بدانند که با توجه به شیوع ویروس‌های جهش یافته مانند ویروس آفریقای باید بیشتر مراعات و دقت کنند.

رئیسی بیان کرد: در حال حاضر  ۱۹۸ شهر قرمز، ۱۵۷ شهر نارنجی، ۸۴ شهر زرد و ۹ شهر آبی داریم. صرف نظر از اینکه ویروس جهش یافته وارد شده شاید این سوال مطرح باشد که آیا ما باید کار خاصی برای پیشگیری انجام دهیم؟ جواب این است که نیاز نیست کار جدیدی انجام دهیم بلکه باید توصیه‌های قبلی را با کیفیت و دقت بیشتری انجام دهیم تا از گسترش ویروس جلوگیری کنیم.

میانگین رعایت پروتکل‌ها در کشور ۶۱ درصد است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سطح کشور متاسفانه آن چنان که باید رعایت پروتکل‌ها هنوز افزایش پیدا نکرده است. برخی استان‌ها خیلی خوب و برخی استان‌ها ضعیف عمل می‌کنند به گونه‌ای که میانگین رعایت پروتکل‌ها در کشور ۶۱ درصد بوده اما این عدد هنوز پایین است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا افزود: لازم به ذکر است امروز گزارشی مبنی بر تشدید مراقبت‌های مرزی داده شد. خوشبختانه ناجا یک تفاهم نامه با ارتش و سپاه بست که در ارتباط با کنترل مرزها وعدم ورود اتباع بیگانه به ویژه در مرز سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و جنوبی است.

بازگرداندن ۵ هزار و ۷۰۰ تبعه بیگانه از مرزهای کشور

وی افزود: در این مدت هم اقدامات خیلی خوبی انجام شد و در هیمن هفته گذشته ۵ هزار و ۷۰۰ تبعه بیگانه که به صورت غیرمجاز در حال ورود به کشور بودند برگردانده شدند. ۶۷ درصد این اتباع از مرزهای سیستان و بلوچسان و خراسان رضوی قصد ورود به کشور را داشتند.

رییسی افزود: یک پیگیری نیز در خصوص‌عدم صدور مجوز ورود خدمه کشتی و ملوانان بنادر از طریق فرمانداری دریابانی و اداره گذرنامه انجام شده است. خیلی از خدمه‌های کشتی‌ها مربوط به هندوستان هستند که امکان دارد اینها مبتلا باشند و در مرز ایران پیاده شوند، از این رو این افراد هم در حال کنترل هستند.

۵ هزار و ۲۰۰ پلمپ در طرح تشدید بازرسی‌ها

معاون وزیر بهداشت در خصوص بازدید از اماکن گفت: در هفته گذشته ۳۱۰ هزار بازدید انجام شد و ما طرح تشدید بازرسی‌ها را انجام دادیم. این اقدام منجر به ۵ هزار و ۲۰۰ پلمپ شد. همچنین ۳۸ درصد واحدها امکان تهویه مناسب ندارند، ۳۷ درصد مردم هنوز ماسک نمی‌زنند، ۴۰ درصد از فاصله گذاری‌ها در مترو و حمل و نقل عمومی مشکل دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینها میزان رعایت پروتکل‌ها در مراکز ورزشی ۵۰ درصد است که این بسیار خطرناک است. پایانه‌های مسافربری هم حدود ۷۴ درصد پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند اما در عین حال بدترین جا به لحاظ رعایت پروتکل‌ها سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌های هستند.

رئیسی در خصوص واکسیناسیون گفت: فاز نخست واکسیناسیون به اتمام رسیده و فاز دو با افراد بالای ۸۰ سال شروع شده است. امیدواریم تا پایان این هفته واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال به اتمام برسد. از هفته آینده واکسیناسیون افراد ۷۵ تا ۸۰ سال و بعد از آن ۶۵ تا ۷۰ ساله‎ها را شروع خواهیم کرد.

رئیسی گفت: سامانه‌ای که طراحی شده بود آماده شده است و به زودی به اطلاع مردم خواهد رسید. همچنان تاکید می‌کنم که برای انجام واکسیناسیون و ثبت نام نیاز به مراجعه حضوری نبوده و حتی فعلا نیاز به ثبت نام در سایت هم نیست و همکاران ما از طریق تلفن یا پیامک با افراد تماس خواهند گرفت.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=69432
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن