کارآفرینی

دو دلیل آسیب پذیری مشاغل خدماتی در بحران کرونا

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، درباره مختل شدن فعالیت بسیاری از مشاغل در دوران کرونا، اظهار کرد: در بحث کرونا بسیاری از مشاغل آسیب دیدند اما از آنجا که اقتصاد ما عمدتا خدماتی و بر پایه ارائه کالا و خدمات است، آسیب پذیری در حوزه مشاغل و صنوف خدماتی چشمگیرتر بود.

علت آسیب پذیری کسب و کارهای خدماتی از کرونا 

وی این امر را ناشی از دو عامل اساسی دانست و ادامه داد: بخش خدمات به دلیل محدودیتهایی که در بازار کشور به وجود آمد و به دنبال آن جامعه با مشکل تردد برای خرید و فروش و عرضه کالا و خدمات و انجام فعالیتهای مختلف از جمله مسافرت و گردشگری روبه رو شد، بیشترین آسیب را از کرونا دید.

این کارشناس بازار کار افزود: محدودیت دوم که کارهای خدماتی را تحت تاثیر قرار داد، رعایت پروتکل های بهداشتی بود، چون مردم برای آنکه مبتلا نشوند، اکراه داشتند خدماتی که در رستورانها، کافی شاپها، باشگاهها و کارهایی که به نوعی با تفریحات و رفاهیات مردم در ارتباط بود، دریافت کنند و این مساله شکنندگی این مشاغل را بیشتر کرد و هنوز هم این مشکل برای کسب و کارهای خدماتی وجود دارد.

نقش موثر دستگاه دیپلماسی در تقویت بازار کار 

حاج اسماعیلی با بیان اینکه صرفنظر از کرونا، تحریم های ظالمانه و فشارهای بیرونی هم بر اقتصاد و بازار کار اثر می گذارد، گفت: آمریکایی ها تلاش می کنند که شرایط سختی را بر بازار کار کشور تحمیل کنند ولی ایستادگی مردم را از یاد برده اند و هیچگاه موفق نشده اند. نباید فراموش کنیم که ما همسایگان و کشورهای دوستی در نقاط مختلف دنیا داریم که حاضرند با ما همکاری کنند بنابر این وظیفه دیپلماسی کشور است که برای حفظ و تقویت بازار کار در این شرایط و تقویت واردات و صادارت کشور، ارتباطات خوبی را برقرار کند و نحوه مبادله از مبادی مختلف و ارسال کالا به کشورهای همجوار را مورد بررسی قرار بدهد.

تسهیل واردات و صادرات و تعدیل قیمت کالاهای اساسی

این تحلیلگر مسایل اقتصادی تاکید کرد: در شرایط کرونا با توجه به آسیب پذیری کسب و کارها و تولید داخلی، باید سیاستهای بین المللی را متناسب با بازار کار داخلی پیش ببریم و تحت هیچ عنوان مرعوب سیاستهای آمریکا نشویم. با توجه به افزایش هزینه ها و نوسان بازارهای داخلی لازم است دولتمردان تعامل و مبادله خوبی را با کشورهای دوست مخصوصا بازار کشورهای همسایه برقرار کنند تا علاوه بر تسهیل واردات و صادرات، بازار کار کشور ضربه نبیند و روند قیمت کالاهای اساسی تعدیل شود.

به گفته وی دولت در حال اتخاذ تصمیمات اساسی برای گره گشایی در بازار کار و تولید است و برای کم کردن اثرات تحریم و کرونا لازم است که با رایزنی و دیپلماسی محدودیتهای موجود را از بین ببریم.

تاکید بر حفظ بازار کار و سلامت مردم به طور همزمان

این کارشناس بازار کار در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به موج دوم کرونا و تاثیر آن بر فعالیتهای اقتصادی و بازار کار گفت: در مرحله اول اقدامات خوبی را به سرانجام رساندیم و توانستیم سیاستها را به ثبات برسانیم اما در مرحله دوم کمی دچار مشکل شدیم و این سردرگمی در بازار کار می تواند بیشتر آسیب بزند. من اعتقادی به تعطیلی کسب و کارها ندارم چون تجربه خوبی به دست نیامد بنابر این باید سیاستهای منسجم و با ثباتی که متکی بر رعایت پروتکل های بهداشتی است دنبال کنیم. دنیا به این سمت حرکت کرده و الان در چین هیچ جایی تعطیل نیست و آمار مبتلایان به کرونا به شدت کاهش یافته و تقریبا کنترل و مهار شده است. در کشورهای اروپای غربی، اسپانیا، آلمان، بلژیک و ایتالیا هم که در مرحله اول بحران بزرگی را پشت سر گذاشتند اکنون به مرحله ای از ثبات رسیده و کسب و کارها راه افتاده است لذا باید ضمن حفظ بازار کار، سلامت مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی را در دستور کار قرار بدهیم و بازار کار را متناسب با شرایط منطقی، اداره کنیم.

برای مقابله با کرونا باید هزینه کنیم

وی با تاکید بر پاسداری از کسب و کارها و سلامت مردم در بحران کرونا، گفت: اهرم ها و ابزارها برای سیاستگذاری در اختیار دولت است و دولت باید برای مقابله با کرونا هزینه کند. رعایت پروتکل بهداشتی زدن ضربدر در اتوبوس و مترو نیست باید ناوگان اتوبوسرانی و مترو تجهیز و آموزشهای بیشتری در بحث خطرات سرایت ویروس کرونا در اتوبوس و مترو به مردم ارائه شود.

گفتنی است؛ شیوع ویروس کرونا در ماههای گذشته فعالیت بسیاری از کسب و کارها از جمله صنوف خدماتی را مختل و دچار مشکل کرد. بر همین اساس دولت برنامه حفظ اشتغال بنگاهها و حمایت از کارگران بیکار شده را برای مقابله با اثرات کرونا بر بازار کار در پیش گرفت.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=34760
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن