صنعت-معدن-تجارت

دلایل عدم اقبال موتورسواران به موتورسیکلت‌های برقی

مدیرعامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه موتورسیکلت‌های برقی اولویت دولت نیست، عنوان کرد: حدود ۶۰ درصد قیمت "موتورسیکلت‌های برقی" مربوط به باتری می باشد، بنابراین باتری هزینه سنگینی برای مالک موتور به وجود می آورد!

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از تسنیم، سیدنواب حسینی‌منش درباره روند توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی عنوان کرد: در مطالعات سال 92 که در شهرداری تهران انجام شد نقش موتورسیکلت‌های برقی را پررنگ دیدیم و برای جایگزین کردن آنها نیز راهکار تعریف کردیم و این طور نبود که صرفاً به طرح موضوع، بدون راهکار بپردازیم.

مدیرعامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودورهای شهر تهران با اشاره به اینکه در مطالعات شهرداری تهران به این نکته تأکید شده بود که صرف از رده خارج کردن موتورهای کاربراتوری و اسم آوردن از موتورهای برقی به تحقق این امر کمک نمی‌کند، عنوان کرد: یکی از دلایل اینکه پروژه توسعه استفاده از موتوسیکلت‌های برقی به نتیجه نمی ‌رسد این است که دولت آن قدر دره عمیق دارد که برای موتورسیکلت‌ها، دردی نمی‌بیند که بخواهد به درمان آن بپردازد!

وی عنوان کرد: برای اینکه موتورسیکلت‌های برقی جایگزین موتورهای کاربراتوری شوند، چند آیتم به عنوان پیش‌شرط گذاشته بودیم؛ یکی از آنها این بود که توان موتورهای برقی حتما باید 3 کیلووات باشد اما اکثر موتورسیکت‌های موجود در بازار کم توان هستند و میانگین قدرت آنها 1500 وات است که بیشتر از موتور براووهای قدیمی نیست تا بتواند جایگزین موتورهای 125 سی‌سی کاربراتوری باشد!

حسینی‌منش افزود: نکته بعدی اندیشیدن به زیرساخت برای شارژ آنها و هزینه سنگین باتری است؛ زیرساخت شارژ موتورهای برقی فراهم نشده و باتری های موجود در بازار اکثرا 300 مرتبه قابلیت شارژ دارند و بعد از آن باتری از رده خارج می‌شود بنابراین نیاز به باتری جایگزین دارد.

وی عنوان کرد: حدود 60 درصد قیمت موتورسیکلت های برقی مربوط به باتری است بنابراین باتری هزینه سنگینی برای مالک موتور به وجود می آورد؛ مجموع این موارد باعث می شود رغبتی که برای موتورهای بنزینی وجود دارد برای موتورهای برقی وجود نداشته باشد.

مدیرعامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه در برخی از کشورها دولت تأمین باتری موتورهای برقی را تقبل کرده و هزینه نوسازی باتری هایی که از رده خارج می‌شوند را می پردازد، عنوان کرد: مصوباتی که برای جایگزین کردن موتورهای برقی در ستاد سوخت یا وزارت نفت تعیین شده به این موضوع خلاصه می شود که اگر از محل ذخیره انرژی مبلغی در خزانه باقی ماند آن را به عنوان یارانه پرداخت کنند اما با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود!

وی در اداکه افزود: موتورسیکلت‌های برقی اولویت دولت نیست و فکر میکنم باید منتظر باشیم که یک مقدار شرایط اقتصادی به ثبات برسد و بعد بتوان درباره این موضوع صحبت کرد.

حسینی منش متذکر شد: طبق تخمینهای رسمی، تعداد موتورسیکلت های شهر تهران حدود یک میلیون دستگاه پلاک شده است و آمارهای غیررسمی حاکی از تردد بیش از 2 میلیون موتورسیکلت است که بسیاری از آنها پلاک تهران نیست بنابراین اصلاح وضعیت این تعداد موتورسیکلت شرایط را سخت و پیچیده می‌ کند.

وی افزود: میزان تولید موتورسیکلت در کشورمان سالانه حدود 250 هزار دستگاه است؛ اگر بخواهیم 2 میلیون موتور موجود در تهران را با توان تولید داخل، نوسازی کنیم حدود 8 سال به طول می‌انجامد. بخش بغرنج موضوع اینحاست که بیش از 90 درصد موتورسیکلت های موجود کاربراتوری چهارزمانه هستند و امکان معاینه فنی که بتوان آنها را به حد استاندارد رساند، وجود ندارد علاوه بر این امکان نوسازی و جایگزینی برایشان فراهم نیست زیرا موتورهای موجود ارزان و پرتوان و موتورهای برقی کم‌حجم و کم‌توان هستند!

حسینی‌منش عنوان کرد: این نکته را باید در نظر داشت که علاوه بر اینکه موتورسیکلت ها 21 درصد در تولید گازهای آلاینده نقش دارند، بسیاری از این گازها تبدیل به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون می شود بنابراین نباید تأثیر موتورسیکلت ها را در انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نادیده گرفت.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56179
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن