اجتماعی

دلائل جویدن ناخن کودکان

میتر اکبری- کارشناس اجتماعی

جویدن ناخن یک عادت نادرست در اطفال است که انجام آن در دراز مدت ، باعث بروز مشکلات و ناهنجاری‌هایی برای دندان‌ها و فک کودک می‌شود. از میان عادت های عصبی ، ناخن جویدن معمول‌ترین آنهاست  که در صورت عدم درمان احتمال ادامه آن به دوران نوجوانی وبزرگسالی هم کشیده می شود. در این مطلب سعی شده راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه شود.

اکثر کودکان بین سن ۶ تا ۱۸ سال عادت دارند ناخن‌های خود را بجوند و این عادت زشت مانند مکیدن انگشت یکی از رفتارهای معمول و نادرست کودکان در این سن می‌باشد. از دلایلی که کودکان ناخن خود را می‌جوند، اضطراب، بی حوصلگی و نداشتن آرامش است. اگرچه ناخن جویدن می‌تواند به یک مشکل مزمن و کلافه‌کننده و در برخی از موارد یک چالش هم برای کودکان و هم برای والدین تبدیل شود؛ اما با روش‌های مخصوص می‌توان این مشکل را مدیریت و حل کرد. در وهله اول سعی کنید آرام بودن را به کودک آموزش دهید. او را از محیط استرس زا دور کنید و خانه را به محیطی امن و آرام تبدیل کنید. ناخن های کودک تان را کوتاه کنید واجازه ندهید ناخن های کودک تان بلند شود. این کارعلاوه بر اینکه ناخن جویدن را کاهش می دهد باعث می شود آلودگی، کثیفی و باکتری کمتری زیر ناخن ها جمع شده و وارد دهان فرزندتان شود.

همیشه یک ناخن گیر کوچک در دسترس خود داشته باشید و برای مدتی حواستان باشد که ناخن های کودک تان بلند نشود. این کار باعث می شود تا عادت ناخن جویدن به مرور از ذهن فرزندتان پاک شود و به جای این عمل نادرست به دنبال جایگزینی مناسب باشید که فرزندتان به جای ناخن های خود، آنها را در دهانش بگذارد. اگر کودک شما می تواند میوه و یا خوراکی هایی مانند هویج، سیب و … را گاز بزند و بخورد ، پس این یک جایگزین عالی برای او می تواند باشد. هنگامی که مشاهده کردید فرزندتان ناخن می جود به او یک هویج ، کرفس، سیب و … بدهید. او با خوردن این گونه خوراکی ها ناخن جویدن را فراموش می کند.

به فرزندتان وسیله ای بدهید تا روی آن تمرکز کند. شما باید از وسیله ای استفاده کنید که باعث می شود کودک شما از انگشتان دستش  به طور فعال استفاده کند. از خمیر بازی برای سرگرم کردن استفاده کنید. یک توپ کوچک و نرم را به فرزند خود بدهید تا اگر استرس دارد یا از مشکلی رنج می برد، با فشار دادن و یا لمس کردن توپ نرم تمام استرس و اضطراب خود را تخلیه کند. لاک های ناخن ضد جویدن یکی از موثرترین داروی ناخن جویدن کودکان است.

اگر فرزندتان با هیچ روشی ناخن جویدن را ترک نکرد می توانید از این لاک ها استفاده کنید. این لاک ها طعم بدی دارند و کودک تان هر بار که ناخن هایش را در دهانش می کند با مزه وحشتناک و بد آن مواجه شده و دست از ناخن جویدن بر می دارد. از کودک خود بخواهید جلوی آینه بنشیند و خود را در حال ناخن جویدن تماشا کند. جویدن ناخن در کودکان یک رفتار ناپسند و عادت بد تلقی می شود.

سعی کنید دلیل ناخن جویدن کودکان را بیابید و برای مقابله با آنها اقدامات لازم را انجام دهید. به یاد داشته باشید که تنبیه های سخت و نامناسب نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه مشکلات دیگری را نیز به مشکل شما اضافه خواهد کرد. پس از رفتارهای صحیح و حرف های مناسب برای مقابله و درمان این مشکل در کودک خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ترک عادت های بد، سخت و طاقت فرسا است. اگر فرزندتان برای ترک این عادت قدم برداشته اما موفق نبوده است، پس به او امیدواری بدهید و او را به سمت رفتار درست راهنمایی کنید. اگر فرزندتان به خاطر جویدن ناخن هایش خودش نیز ناراحت و افسرده شده است، با او احساس همدلی کنید و یادآوری کنید تنها نیست. هرگز اجازه ندهید کودک تان ناامید و خسته شود.

منبع : روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=94123
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن