اقتصادی

در فرایند تجاری سازی از بازاریابی غافل نشوید

دکتر حوریه یحیایی

فرایند تجاری سازی به معنای تبدیل یک ایده، فناوری، محصول یا خدمت به یک کسب و کار پایدار و البته سود آور است، که البته خلاء آن را می توان در بسیاری از فعالیت های کارآفرینانه و کسب و کارهای سود آور مشاهده کرد. اگر شما هم تمایل به فعالیت های کارآفرینانه و راه انداختن کسب و کاری نو بر پایه ی ایده های خلاقانه در ذهن خود دارید، باید فوت و فن اجرایی ورود به فرایند تجاری سازی را بیاموزید.

نخستین و مهم ترین مرحله ی تجاری سازی تحلیل بازار است. بسیاری از کارآفرینان جوان می اندیشند که تنها با داشتن ایده می توانند در کسب و کار خود موفق شوند، در حالیکه تحلیل بازار به آن ها کمک می کند، تا بازار هدف را شناسایی کنند و ویژگی ها و نیازهای آن را رصد نمایند تا منطبق با آن ها با بدست آوردن اطلاعاتی از قبیل اندازه ی بازار، رقبا، پتانسیل رشد و تغییرات بازار را مورد بررسی قرار دهند.

از آن جایی که تجاری سازی، فرایند تبدیل ایده به یک کسب و کار و در نتیجه ایجاد شغل و تولید ثروت است و از همین رو موفقیت در تبدیل یک ایده ذهنی به محصول یا خدمت و ورود آن به بازار، در گروی اجرای دقیق و موفق فرایند تجاری سازی خواهد بود و نقش بسیار حیاتی در توسعه اقتصادی ایفا می نماید.

فرایند تحقیق و توسعه در این راستا بسیار حائز اهمیت است. داشتن یک واحد R&D برای بهبود کیفیت محصولات با خدمات، کاهش هزینه ها و افزایش کارایی کسب و کارتان بسیار حائز اهمیت است. از آن جایی که تجاری سازی فرایند تبدیل فناوری های جدید به محصولات موفق تجاری است ، امروزه دانشگاه ها در راستای تجاری سازی نتایج تحقیقات، نقش نوینی بر عهده دارند و از آنجا که اهمیت نوآوری و توسعه کسب و کار روز به روز بیشتر می شود، می تواند در نوآوری و تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی نقش بیشتری ایفا کنند. در تمام دنیا کارخانه ها، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در صورتی بودجه های هنگفتی در اختیار محققان قرار می دهند که یافته هایشان قابلیت تجاری شدن را داشته باشند.

طراحی و تولید یکی از مراحل مهم و حائز اهمیت تجاری سازی است. در این مرحله محصول یا خدمت طراحی شده و هزینه های مربوط به پروسه ی تولید به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. تمام مراحل فوق را می توان در یک پکیج ارزیابی بازار قرار داد. چرا که بازار تاثیرگذارترین مولفه در تجاری سازی یک محصول است. برای موفقیت در بازار چندین اصل وجود دارد. ابتدا باید مشتری هدف را شناسایی نمایید و با اضافه نمودن ارزش های اضافی و مکمل محصول خود را از سایر رقبا متمایز نمایید. در فرایند تجاری سازی محصول خود هرگز با شنیدن جمله بازار اشباع است ناامید نشوید. این اولین جمله ای است که ذهن توانمند یک کارآفرین را مخدوش می نماید. بسیای از کسب و کارهای موفق در بازارهایی رشد کرده اند که رقیب های بسیار بزرگی داشته اند.

در فرایند تجاری سازی از بازاریابی غافل نشوید. استراتژی مهمی که برای جذب مشتری ها و فروش محصولات یا خدمات تعیین شده بسیار مهم و ارزشمند است. این مرحله حوزه های گسترده ای از تعیین قیمت، تبلیغات، مدیریت برند، روابط عمومی، فروش و توزیع و از همه مهم تر پشتیبانی و خدمات را شامل می شود. ضمن اینکه در این پروسه باید به مدیریت زنجیره ی تامین و توزیع توجه جدی شود تا محصول یا خدمات به موقع و به بهترین روش به دست مشتریان برسد.

بطورکلی می توان گفت هر یک از مراحل فوق در فرایند تجاری سازی مستقل نبوده و در صورت انجام همزمان می تواند به بهترین نتیجه ی ممکن منتج شود.یادتان باشد اگر به عنوان یک کارآفرین به خود و ایده ذهنی تان ایمان دارید، باید لزوم اهمیت فرایند تجاری سازی را در کسب و کارتان درک نمایید و تا مادامی که ارزش این پروسه ی مهم در بازار فروش را در نیابید ، موفقیت در کسب و کارتان یقینا غیرممکن بنظر می رسد.

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=96514
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن