اگر شما هم جز آندسته از صاحبان کسب و کارهایی هستید که دوست دارید همواره معلومات خود را به روز و مطابق با آخرین متدهای دنیای مدرن قرار دهید، باید با مفاهیم متعدد این فضا آشنا باشید. یکی ازاین مفاهیم ، بازاریابی نسل پنجم است.
شاید با این سئوال روبرو هستید که بازاریابی نسل های قبلی چیست و چگونه به بازاریابی نسل پنجم رسیده ایم . نسل اول آن دوره ی محصول محوری بود. زمانی که انقلاب صنعتی رخ داده بود و استفاده از تجهیزات و ماشینآلات صنعتی به عنوان فناوری اصلی تولید به حساب می آمد. در این دوره تنها هدف ، تولید بود و مشتری و بازار از هیچ اولویتی برخوردار نبودند . تنها هدف تولیدکنندگان ، استانداردسازی محصولات و بهره گیری از مزایای صرفه جویی ناشی از مقیاس و کاهش هزینههای تولید بود. اما رفته رفته تولید کنندگان خلائ حضور مشتری را احساس نمودند و تولیدکنندگان وارد دوره ی بازاریابی نسل دوم شدند. دوره ی مشتری مداری، محصول عصر فناوری اطلاعات بود. اینجا بود که شعار تنها حق با مشتری است مطرح شد. در این دوره آگاهی مشتریان بیشتر و بالاتر رفت. چرا که دیگر مشتریان به منابع اطلاعاتی بیشتری دسترسی داشته و این قابلیت مقایسه ، بسیاری از رقبا را از گردونه ی رقابت خارج می کرد. احساس داشتن محصولاتی متمایز و البته مشتری پسند رفته رفته شکل گرفت.
اینجا بود که وارد نسل سومی تحت عنوان دوره ی بازاریابی مبتنی بر ارزش های انسانی شکل گرفت. در این دوره دیگر به مشتری نگاه صرف مصرف کننده وجود نداشت و ارزش روح و روان مشتری نیز یکی از اولویت ها به حساب می آید. در واقع این دوره ی بازاریابی نسل سوم، شکل پیچیده تری از دوره مشتری مداری است و در آن مصرف کننده خواهان رویکردهای بازاریابی مشارکتی تر، فرهنگیتر و معنوی تر است. در سال 2016 نسل جدیدی از بازاریابی یا همان نسل چهارم بازاریابی مطرح شد که با رویکردی نوین به سمت دیجیتال مارکتینگ صورت پذیرفت. با فراگیر شدن اینترنت، اینترنت به عنوان عامل اصلی این تغییرات با قدرت خارق العاده ای پیشرو بود و در حال حاضر نیز این سیطره ادامه دارد.
حال که با چهار نسل از بازاریابی آشنا شده اید به سراغ نسل پنجم می رویم. بازاریابی با قدرت خارق العاده ، که علاوه بر اشرافیت بر نسل های قدیمی به سرعت مورد توجه قرار گرفته و در حال گسترش است. بازاریابی نسل پنج را با عنوان فناوری در خدمت بشریت – مارکت می شناسند. در واقع بازاریابی نسل پنجم با تکیه بر داده های هوش مصنوعی و فناوری های پیچیده در صدد است تا در سه مفهوم بازاریابی پیش گویانه، بازاریابی زمینه ای و بازاریابی توسعه یافته بر رفتار مشتریان و البته فاکتور مهم فروش تسلط یابد. در واقع نسل پنجم آن با تکیه بر محوریت انسانی بخش تکامل یافته ی نسل سوم و چهارم محسوب می شود.
این سبک از بازاریابی تصمیم دارد با رفتاری پیش گویانه و استفاده از داده های علمی ، رفتارهای مشتریان را پیش بینی نماید و از طریق پاسخ به نیازهای بازار، تأثیر فعالانه فرایندها را تصویرسازی نماید. همزمان از طریق آن زمینه ی تعاملات دیجیتال مارکتینگ را در فضای فیزیکی و شرایط مشتریان بازسازی نماید. نوعی هوشمندی و البته نیاز به نوشتن الگوریتم های پیچیده ی رفتارهای مشتریان می تواند تسهیل کننده ی این مسیر باشد. استفاده از فناوری های پیشرفته و دیجیتال در راستای بالا بردن بهره وری در کسب و کارهایی است که با مشتریان تعامل رودررو و مستقیم دارند و از فناوریهای شبیه سازی انسانی مانند رباتهای گفتگوگر و دستیارهای مجازی استفاده میکنند. استفاده از دنیای متاورس در خرید و تعاملات فروش شاید گام های نخستین و تجربه ی بی نظیر و جدید بشریت و دنیای کسب و کار در این حوزه باشد. بازاریابی نسل پنجم ؛ نقطه ی عطف تاثیرگذاری برای آشنایی مدیران کسب وکارها با پتانسیل های بی نظیر دنیای تکنولوژی است. شرایط های منحصر به فرد دنیای تکنولوژی در بازاریابی نیازمند اطلاعات، دانش و استراتژی است که باید هر مدیر کار بلد و علاقه مند به موفقیت آن را بداند و به آن مسلط باشد.
سپاس از مقاله خوبتون. فکر میکنم ابزارهایی مثل مارکتینگ اتومیشن در نسل چهارم بازاریابی باشند.
سپاس از دقت نظرتون