صنعت-معدن-تجارت

داخلی‌سازی ۲۲۰ میلیون دلاری صنعت لوازم خانگی در سال گذشته

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به داخلی‌سازی ۲۲۰ میلیون دلاری در صنعت لوازم خانگی در سال گذشته، ابراز امیدواری کرد امسال بتوانیم حدود ۵۰ میلیون دلار بیش از پارسال به داخلی‌سازی اختصاص دهیم.

«عباس هاشمی»در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به برگزاری میزهای جدید ارتقای داخلی‌سازی محصولات بخش صنعت، افزود: در صنعت لوازم‌خانگی با گستره‌ای از میزان داخلی‌سازی در کالاهای مختلف مواجه‌ایم، به طوری که در صنعت لوازم خانگی گازسوز، داخلی‌سازی بیش از ۹۰ درصدی اتفاق افتاده است.

وی گفت:‌ در عین حال پایین‌ترین میزان داخلی‌سازی مربوط به تلویزیون است که ۳۵ درصد بوده و در اکثر کشورهای تولیدکننده تلویزیون نیز به همین اندازه است، زیرا «ماژول» که بالاترین ارزش را در بین قطعات متشکله تلویزیون دارد، فقط توسط سه برند بزرگ در جهان تولید می‌شود.

هاشمی بیان‌داشت: در تولید مایکروویو (ماکروفر) نیز ساخت داخل ۷۰ درصدی را شاهدیم، به طوری که فقط «مگنترون» آن که وظیفه طبخ و گرم کردن غذا را برعهده دارد، از خارج وارد شده و بقیه اجزا و قطعات آن ساخت داخل است.

وی خاطرنشان‌کرد: امروز در قطعات و تجهیزاتی همچون کندانسور، اواپراتور، بردهای الکترونیکی، انواع موتورها، همچنین ورق، شیشه، شیرآلات، ترموستات و برخی مواد پتروشیمی مورد استفاده در لوازم‌خانگی، اتفاقات خوبی را در عرصه داخلی‌سازی شاهدیم.

این مقام صنفی، از راه‌اندازی یک دپارتمان قطعه‌سازی در انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خبر داد که در آن قطعه‌سازان و تولیدکنندگان محصولات نهایی به‌هم‌رسانی می‌شوند.

وی ادامه‌داد: در این دپارتمان، قطعاتی که نیازمند داخلی‌سازی است به اشتراک گذاشته می‌شود و همین مساله با توجه به محدودیت‌هایی که صنعتگران با آن مواجه‌اند، گشایش‌های خوبی در ساخت و داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات ایجاد کرده است.

هاشمی، به طور نمونه از اقدام برای داخلی‌سازی بردهای الکترونیکی ماکروفرها، اجاق‌گازها و فرها، همچنین پمپ‌های تخلیه لباسشویی‌ها، پمپ‌های پکیج‌های گرمایشی و غیره با به اشتراک گذاشتن نیازمندی‌ها در همین دپارتمان خبر داد و افزود: اکنون صنعتگران به دنبال داخلی‌سازی بردها و الکتروموتورهای اسپلیت‌یونیت‌ها هستند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خاطرنشان‌کرد: با توجه به پیچیده‌تر شدن قطعات و تجهیزات، انتظار می‌رود صنعتگران در ادامه برای داخلی‌سازی کار سخت‌تری پیش رو داشته باشند.

وی تاکیدکرد: یکی از نگرانی های‌صنعتگران، رها شدن برنامه‌های داخلی‌سازی پس از گشایش‌های سیاسی و اقتصادی احتمالی در ماه‌های آینده است، در این زمینه پیشنهاد می‌شود دولت با سیاست‌گذاری به تعریف برنامه‌های بلندمدت بپردازدتا تفکر حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مولد تغییر نکند.

هاشمی یادآورشد: ‌با توجه به اینکه بخش صنعت بیشترین مالیات را به دولت پرداخت کرده، بیشترین اشتغال را به همراه داشته و بهترین فرهنگ‌سازی برای انجام کارهای گروهی و تعاونی است، حمایت از داخلی‌سازی‌ها در این عرصه به نفع دولت است، هرچند باید سهمی نیز برای واردات قائل شد تا مشتریان حق انتخاب داشته باشند.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد تولید تلویزیون، ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

مطابق این آمارها، تا پایان مردادماه تولید انواع تلویزیون با ثبت رشد ۷۸.۷ درصدی در همسنجی با پارسال به ۴۸۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.

در این مدت ۶۷۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد. این میزان تولید در مقایسه با پنج ماهه سال گذشته رشد ۱۸.۸ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین، در پنج ماهه امسال شرکت‌های داخلی ۳۶۸ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید کردند که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=49336
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن