صنعت-معدن-تجارت

خودروهای دپو شده در گمرک چه آینده‌ای دارند؟

بازار خودرو از جمله بازارهای پویایی است که عوامل متعددی در آن تأثیرگذار هستند. عواملی مانند قیمت ارز، تصمیم نهادهای اثرگذار، تحریم‌های اقتصادی و... می‌تواند قیمت خودرو را با نوسانات زیادی روبرو کند. در این بین برخی تصمیمات نه تنها تاثیر مثبتی بر روی بازار ندارند، بلکه می‌تواند بازار را برای مدتی طولانی دچار رکود تورمی‌ کنند. از جمله این تصمیمات می‌توان به ممنوعیت واردات خودروهای خارجی اشاره کرد. تصمیمی که حدود اواسط سال ۹۷ توسط دولت گرفته و عملی شد.

یکی از نتایج این تصمیم بلاتکلیفی در ترخیص خودروهایخارجی دپو شده در گمرک است. در این مقاله از همراه مکانیکاین مسئله را از چندین جنبه متفاوت بررسی می‌کنیم.

تاثیر ممنوعیت واردات خودرو بر بازار خودرو ایران

در حال حاضر نزدیک به دو و نیم سال است که از ممنوعیتورود خودروهای خارجی می‌گذرد. این اتفاق تاثیرات زیادی رویبازار خودرو ایجاد کرده است. از سوی علاقه‌مندان بهخودروهای خارجی صفر کیلومتر نمی‌توانند مدل‌های جدید اینخودرو را دریافت کنند. همچنین خودروهای خارجی موجود درجاده‌های ایران نیز به دلیل محدودیت در عرضه، با افزایش قیمتزیادی مواجه می‌شوند.

اما این مسئله باعث افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز شدهاست. البته افزایش قیمت خودرو از فاکتورهای متعددی تبعیتمی‌کند. اما به صراحت می‌توان گفت که تا قبل از اتخاذ اینتصمیم، بازار خودرو ایران تا حدودی به صورت رقابتی پیشمی‌رفت. دو خودروساز بزرگ ایرانی برای فروش محصولات خودمجبور به ارائه محصولات با کیفیت بودند. همچنین برای باقیماندن در این بازار، قیمت‌های متعادل، طرح‌های فروش مناسبو راهکارهای درستی را پیش می‌گرفتند.

اما متاسفانه بعد از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، ایندو خودروساز بزرگ تمامی بازار را در انحصار خود گرفتند. اینمسئله باعث افزایش قیمت محصولات این شرکت و کاهشکیفیت محصولات تولیدی آن‌ها شد.

تمامی این موارد در کنار ‌هم نارضایتی بیشتری را برایخریداران خودروهای خارجی و داخلی ایجاد کرد. تنها کورسویامید علاقه‌مندان به خودروهای خارجی چندین دستگاه خودروخارجی است که بعد از این قانون در گمرک دپو شده‌ است.البته تا به حال تصمیم درستی نیز برای ترخیص این خودروهاگرفته نشده است.

چاه عمیقی به نام گمرک

از زمان شروع ممنوعیت واردات خودروهای خارجی تا به امروزحرف و حدیث‌های زیادی درباره سرنوشت این تصمیم بیان شدهاست. متاسفانه دولت نه تنها واردات این خودروها را آزادنمی‌کند؛ بلکه برنامه و تصمیمی هم برای آینده آن بیان می‌کند.

از سوی دیگر خودروهای دپو شده در گمرک نیز سرنوشتی مبهمدارند. مسئله‌ای که باعث نارضایتی مشتریان این خودروها شدهاست. از ابتدای ممنوعیت واردات خودروهای خارجی تا به امروزبیش از ۳ هزار دستگاه خودرو در گمرک دپو هستند که به دلایلو بهانه‌های مختلف اجازه ترخیص ندارند.

البته اهمال و کم‌کاری چندین نهاد و سازمان در این زمینه باعث بروز مشکل شده است. هر کدام از این نهادها به نوعی پیداکردن راه حل را غیرممکن می‌کند.

در این بین آنچه که از گمرک به عنوان نهادی ضروری برایکشور انتظار می‌رود، این است که راهکار درست و مثبتی برایحل مسئله پیدا کند. اما گمرک نیز با شانه خالی کردن ازوظایف خود باعث می‌شود که این کلاف بیشتر از گذشته در همپیچد.

 گمرک نهادهای دیگری مانند سازمان استاندارد، وزارتصنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، سازمان اموال تملیکی ودفتر مقررات صادرات و واردات را در این زمینه مسئول معرفیمی‌کند. گمرک بیان می‌کند که تا دستوری شفاف و روشن ازاین دستگاه‌ها نداشته باشد، گامی برای ترخیص خودروها برنخواهد داشت. در ادامه مسئولیت و عملکرد بانک مرکزی وسازمان استاندارد را در این زمینه بررسی می‌کنیم.

نقش بانک مرکزی در عدم ترخیص خودروها

آنچه که باعث می‌شود بانک مرکزی در این مسیر تأثیرگذارباشد، سیاست‌های پولی و مالی این ارگان است. همزمان باآغاز منع واردات خودروهای خارجی، سامانه ارز نیمایی فعال وتاسیس شد. این مسئله باعث بر هم خوردن حساب و کتاب‌هایبین خریداران و واردکنندگان خودروهای خارجی شد.

از سوی خریداران حقیقی برای تسویه حساب با شرکت‌هایواردکننده به صورت ریالی این معامله را انجام می‌دادند. اماشرکت‌های واردکننده برای تسویه حساب با گمرک باید برمبنای دلاری معامله می‌کردند. در این بین با تاسیس سامانهدلار نیمایی تمامی حساب‌ها و کتاب‌ها بر هم خورد. زیرا در اینشرایط باید خودروها با قیمت جدید دلار ترخیص می‌شد. اماخریدارانی که در گذشته مقداری از این مبلغ را پرداخت کردهبودند، در این شرایط زیر بار قیمت‌های بیشتر  نمی‌رفتند. اینمسئله تنش بزرگی برای خریداران و وارد و واردکنندگان خودروایجاد کرد. متاسفانه دولت و بانک مرکزی هم تصمیمی درست وقاطع برای رفع این مشکل پیشنهاد نکردند و خریداران وواردکنندگان خودرو را در این مشکل رها کردند.

از سوی دیگر بانک مرکزی ادعا می‌کند که وزارت صمت وظیفهدارد اجازه این ترخیص را صادر کند تا بانک مرکزی بتوانداقدامی موثر در این زمینه انجام دهد. اما وزارت صمت نیزسکوت اختیار کرده و اقدامی موثر انجام نمی‌دهد.

در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک، عملکرد بانکمرکزی، گمرک و سازمان استاندارد را در زمینه عدم ترخیصخودروهای وارداتی مورد بررسی قرار دادیم. فارغ از پیدا کردنمقصران در این زمینه، باید راهکار درست، قطعی و مطمئنیبرای رفع مشکل پیدا شود. اینکه هر کدام از این‌ نهادها دیگریرا مسئول بروز مشکل معرفی می‌کنند، نه تنها کمکی به حلمسئله نخواهد کرد؛ بلکه مشکل بیشتری ایجاد خواهد شد.

آخریناخبار خودرو را می توانید در مجله همراه مکانیک دنبال کنید. ما درتلاش هستیم تا شما را از آخرین اخبار قیمت روز خودرو، اخبار جدید طرح فروش خودرو، آخرین اطلاعات و جزییات خودروهای جدید در دنیا و اخبار خودروهای وارداتی، قیمت ‌گذاری خودرو، خودروهای فرسوده و در یک کلام، تمام اخبار خودروهای داخلی و خارجی مطلع سازیم. برای آگاهی از آخرین اخبار خودرو لطفا به https://www.hamrah-mechanic.com/ مراجعه کنید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=64655
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن