اجتماعی

خطر اعتیاد نوجوانان را جدی بگیرید

اعتیاد بلای خانمان سوزی است که در کمین تمام افراد به خصوص افراد ضعیف قرار دارد. نوجوانان به دلیل شرایط سنی و روحی یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر اعتیاد هستند. خانواده سالم، آموزش مهارت‌های زندگی و رفتار مناسب والدین از عواملی است که می‌تواند سپری دفاعی در برابر این خطر ایجاد کند.

به گزارش تفاهم آنلاین، اعتیاد به مواد مخدر سریع‌تر و ساده‌تر از آنچه اغلب مردم فکر می‌کنند اتفاق می‌افتد. خیلی از اوقات یک تجربه تفننی یا حتّی اثبات شجاعت در برابر دوستان به اعتیادی خانمان‌سوز تبدیل می‌شود. به همین خاطر کارشناسان، سنین 15 تا 24 سال را سنین پرخطر اعتیاد تعریف می‌کنند.

بسیاری از والدین احتمال اعتیاد فرزند خود را بسیار کم می‌دانند. در حالی که مواد مخدر و روانگردان یکی از مباحث بسیار جذاب در جمع نوجوانان است. شرایط سنی و روحی نوجوان به گونه‌ای است که حتّی توصیف مواد مخدر در یک ترانه ممکن است او را برای تجربه مواد مخدر تحریک کند.

علائم خطر اعتیاد نوجوانان

به طور کلی نوجوانی دوره‌ای بحرانی است که والدین باید زمان و انرژی بیشتری برای فرزند خود صرف کنند. برخی شرایط زندگی، زمینه اعتیاد نوجوان را فراهم می‌سازد. تنها گذاشتن بیش از حد فرزند نوجوان یکی از مواردی است که سبب می‌شود نوجوان به دنبال تجربه‌های متفاوت و بعضاً خطرناک باشد.

مراوده بدون نظارت با جمع دوستان و هم‌سالان نیز می‌تواند به اندازه تنهایی نوجوان پرخطر باشد. یکی از ویژگی‌های نوجوانان این است که برای ورود به گروه دوستی یا برای اثبات شجاعت و قدرت خود هر کاری انجام می‌دهند.

به همین دلیل لازم است این مراودات با نظارت بزرگترها صورت گیرد. بنا بر تحقیقات انجام شده کنجکاوی، فشار دوستان، کاهش اضطراب، درمان مشکلات جسمی و روحی، فرار از مشکلات خانوادگی و دسترسی آسان به مواد مخدر از رایج‌ترین دلایل اعتیاد نوجوانان است.

چگونه از اعتیاد نوجوانان پیشگیری کنیم؟

ارتباط مؤثر با نوجوان

خانواده سالم و برقراری رابطه دوستانه با نوجوان، مهمترین و مؤثرترین ابزار است. خانواده باید محلی امن، آرام، شاد و مرجعی قابل اطمینان برای نوجوان باشد. والدین باید زمان خاصی برای گفتگو در خانواده تعیین کنند. در این گفتگوی دوستانه باید قوانینی مثل صداقت و احترام به نظرات یکدیگر برقرار باشد. در چنین محیطی نوجوان به راحتی مسائل خود را با والدین مطرح می‌کند.

نکته مهم این است که بدون تردید تمام نوجوانان سؤالات و تردیدهای فراوانی در ذهن خود دارند. اگر پاسخ این سؤالات را از مراجع قابل اطمینانی مانند والدین دریافت نکنند به سراغ دوستان و فضای اینترنت می‌روند. اعتیاد نوجوانان نتیجه یکی از همان پاسخ‌های غلطی است که نوجوان از مراجع بی‌صلاحیت دریافت می‌کند.

آموزش مهارت‌های زندگی

سالهاست کارشناسان تربیتی آرزو می‌کنند روزی فرا رسد که والدین و سیستم آموزشی ما باور کنند آموزش مهارت‌های زندگی از هر آموزشی ضروری‌تر است. هر فردی باید پیش از ورود به اجتماع مهارت‌هایی نظیر نحوه ایجاد ارتباط مؤثر با دیگران، مهارت کنترل خشم، مهارت نه گفتن، نحوه صحیح انتقاد و انتقادپذیری را بیاموزد.

آموزش مهارت‌های زندگی سبب پرورش فرزندانی قدرتمند می‌شود که به آسانی تحت تأثیر دیگران قرار نمی‌گیرند. چنین افرادی روح و جسم خود را ارزشمند می‌دانند و به بهای اندک آن را نمی‌فروشند. نوجوانانی که در خانواده عزّت نفس و کرامت را شناخته‌اند به دنبال حس خوب و لذّت به هر قیمتی نمی‌روند.

برنامه‌ریزی

نوجوان، منبع انرژی و توانایی است اگر این انرژی در راه درست هدایت نشود به انحراف کشیده می‌شود. در دوره نوجوانی ضروری است که خانواده با همراهی فرزند خود و مطابق علایق او برای آینده او برنامه‌ریزی کند. پر کردن اوقات فراغت نوجوان با برنامه‌های ورزشی و تفریحی بسیار اهمیت دارد.

الگوی مناسب

نکته آخر اینکه به خاطر داشته باشید فرزندان ما نه از گفتار که از اعمال و رفتار ما در زندگی می‌آموزند. والدینی که خود در برابر ناملایمات زندگی افسرده و پریشان شده و به سیگار و امثال آن پناه می‌برند؛ خانواده‌ای که کرامت و عزت نفس افراد در آن محترم شمرده نمی‌شود؛ والدینی که قدرت کنترل خشم یا نه گفتن در برابر دیگران را ندارند؛ نمی‌توانند از مصونیت فرزند خود در برابر اعتیاد اطمینان داشته باشند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=53163
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن