اجتماعی

خدمات منحصر به فرد در فروش

مهندس امین رشیدی

فروش موفق ، نقش مهمی در توسعه کسب و کارها و جذب مشتری دارد. تعارف متفاوتی برای فروش در نظر گرفته شده است و بسته به نوع کسب و کار این تعاریف با هم متفاوت است . یافتن یک چارچوب کلی  فروش برای رشد قابل پیش‌بینی‌ براساس ساختار کسب و کارها متفاوت است .

شاید بتوان این فرآیندها را به سه مرحله اصلی و اثرگذار تقسیم نمود :

1- فعالیت ها و فرآیندهای قبل از فروش.

2- عملیات فروش یا فروختن.

3- فعالیت ها و فرآیند های پس از فروش.

با معرفی این سه عامل می توان اینگونه بیان نمود، که کسب و کارهای بزرگ با چرخه‌های طولانی‌تر و یا بازارهای آسیب‌پذیر نیازمند ارائه ساختار متفاوتی هستند.

اگر شما هم به عنوان یک تولید کننده در حال فعالیت هستید ، قطعا خواهان رونق هر چه بیشتر کسب و کارتان هستید، آیا تا به حال به مقوله ی بده و بستان میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اندیشیده اید؟ شما به عنوان یک تولید کننده ی داخلی چه دستاوردی در قبال اعتماد مشتریانتان به آن ها می دهید؟ به بیان دیگر ، فاکتور متمایز کننده ی کسب و کار شما چیست که شما را از سایر رقبا متمایز می کند و سبب می شود که مشتری شما را به عنوان یک برند داخلی انتخاب کند و پیش رقیبان شما نرود.

در کسب و کارهای موفق، مزایا و خدمات محصول مورد ارائه آنقدر روشن و شفاف است که مشتری را بی چون و چرا وفادار به برند می نماید. کارآفرینان جوان به یاد داشته باشند که مدام باید به دنبال آن باشند که پاسخگوی نیاز مشتریانشان باشند و یک مثال معروف دنیای بازاریابی بر این مطلب اذعان دارد که مشتری ها مثل ماهی در دستان شما لیزند و با لحظه ای غفلت از دست می روند.

کارشناسان حوزه ی بازاریابی بر این عقیده اند که ارائه ی مجموعه ای از خدمات منحصر به فرد، فاکتور اصلی برای فروش موثرتر برندها و محصولات است و در صورتیکه تطابق بین نیازهای مشتری و راهکار یا محصولی که در حال ارائه است، صورت پذیرد، کسب و کار براحتی می تواند وارد چرخه ی رشد و مقیاس پذیری شود. از همین روست که کیفیت و سطح محصولات و خدمات ارائه شده به عنوان یک فاکتور کلیدی و متمایز کننده برای میل به این هدف و انتخاب تولید کننده ی ایرانی توسط مصرف کننده ها در برابر سیل عظیمی از تبلیغات و شرکت های خارجی بسیار مهم خواهد بود.

برای یک کسب و کار کاملا حیاتی است که نسبت به این برتری نسبت به سایر رقبا آشنایی داشته باشد. محصولات ایرانی همواره باید فاکتور تازگی را در خود بگنجانند. این فاکتورهای متمایز کننده، مجموعه ای کاملا جدید از نیازهایی را برآورده می کند که قبلا به عدم وجود پیشنهاد مشابه، درک نشده بودند، که این مطلب در فناوری های نوین بسیار ملموس تر است.

وجود خدمات پس از فروش قوی و اطمینان بخشی به مشتری نیز جز همین مزایای قابل تاملی است که در اضافه نمودن انبوه سیل مشتریان آن هم از نوع وفادارش بسیار مهم و ویژه است. وقتی شما براحتی به مشتریان خود می اندیشید، مشتریان نیز در کمال آسودگی خاطر به شما و خدماتتان روی آورده و وفادار خواهند ماند. این دقیقا همان مطلبی است که بسیاری از تولید کنندگان خارجی و همتایانشان به شدت مراعات می کنند.

در چند سال اخیر که تاکید ویژه ای بر رونق تولیدات داخلی و عدم ورود کالاهای خارجی مشابه از سوی دولتمردان وجود داشته و مبنا بر این اساس نهاده شده است که با رونق تولیدات داخلی ، پای رقیبان خارجی از تولیدات داخلی مشابه کوتاه شود. در این راستا  قیمت گذاری تولیدات داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رشد بالای تولیدات در حوزه ی لوازم خانگی داخلی در چند سال اخیر مثال بارزی از این مطلب است.  قیمت گذاری مناسب از جمله مطالب مهمی است که در بازارهای رقابتی مورد توجه ویژه ای قرا می گیرد. پیشنهادهای مشابه با قیمت کمتر، یکی از متداول ترین راه ها برای برآوردن نیازهای مشتریان حساس به قیمت است. حتی در شروع کسب و کارتان می توانید بسته هایی در قالب تخفیفات و پیشنهادهای رایگان قرار دهید، زیرا اینگونه پیشنهادات به سرعت در ذهن افراد نفوذ پیدا کرده و در کنار رقیبانتان مطرح شده و رشد نمایید.

همچنین متاسفانه یکی دیگر از مواردی که در تولیدات داخل مغفول مانده ، برند سازی است. چرا که برند سازی نیز فاکتوری برای برگزیده شدن میان مشتری هاست و بسیاری از مشتریان خود را ملزم به استفاده و در معرض قرار دادن خرید از برندها می دانند، چرا که درست یا غلط بر این عقیده اند، که کیفیت و مقام و منزلت خرید از برندها در جایگاه بالاتری قرار دارد.

به خاطر وجود همین فاکتورهای متمایز کننده است که مردم به تولیدات داخلی تمایل پیدا می کنند تا با پرداخت پول یا به هر شکل دیگری در صدد کاهش استفاده از برندهای خارجی برآیند. هر یک از موارد ذکر شده ی بالا و صدها مورد دیگر که می تواند از نبوغ و اندیشه ی کارآفرینان صورت پذیرد و در صورت افزایش بسترهای ارزش گذاری در تولیدات داخل و رشد و توسعه ی هر یک از فاکتورهای مذکور ابتدا مقدمات جذب مشتریان به برندهای مطرح داخلی کارآفرینان جوان و خلاق اتفاق بیفتد تا بتوانیم از نظر عملکرد هم نسبت به سایر رقبای خارجی در صدر بالاتری قرار بگیریم. رونق تولید داخلی در تصویب قوانین دستوری و صرفا در حد سخنرانی هرگز محقق نخواهد شد و باید طبق دانش روز جهان در حوزه ی تولید و بازاریابی پیش رفت.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=95341
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن