کارآفرینی

خانی: همه کسب و کارها باید «مدل درآمدی» داشته باشند

یک پژوهشگر حوزه کسب و کار اظهار داشت: کسب و کارهای فعال باید به موضوعات «اضافه ‌سازی فناوری» و «دیجیتال مارکتینگ» و «فروش برخط» توجه کنند.

به گزارش تفاهم آنلاین، مسلم خانی در گفت و گو با رادیو اقتصاد، گفت: در شرایط کنونی که با جهش ارزی مواجه هستیم و مواد اولیه و تجهیزات با تورم درگیر هستند، هزینه‌ی اشتغال در کسب و کارهای بالادستی و های‌تِک حدود ۱ و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: هزینه‌ی راه‌اندازی کسب و کارهای خدماتی حدود ۲/۱ دهم تا ۴/۱ برابر سالِ گذشته افزایش یافته است.

این کارشناس حوزه اشتغال اضافه کرد: هزینه‌ی راه‌اندازی کسب و کارهای مبتنی بر وب و فناوری و اطلاعات تا حدود زیادی نسب به سال گذشته ثابت مانده است.

وی با اشاره به این که الگوهای ایجاد کسب و کار، توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از الگوهای کسب و کاری زنجیره‌ای و خوشه‌ای در مناطق محروم رواج یافته است.

مسلم خانی افزود: برای مثال در منطقه‌ی ایلام و فارس و غیره امروزه الگوی زنجیره‌ی تامین و زنجیره‌ی ارزش عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد کسب و کارهای خوداشتغالِ منفرد و کسب و کارهایی که بنگاه‌ آن‌ها به تنهایی کارهای مختلف را به دوش می‌کشند، با کاهش حدودی ۳۵ درصدی در قیمت تمام شده‌ی صاحب کسب و کار مواجه شده‌اند.

این پژوهشگر حوزه کسب و کار ادامه داد: هر یک از حوزه‌های مختلف کسب و کاری به تناسب ویژگی‌های منحصر به خودشان به میانگین قیمت‌ِ تمام شده می‌رسند.

وی تاکید داشت: «هزینه‌ی بالای راه‌اندازی» و «قابل پیش‌بینی نبودن شرایط اقتصادی» دو معضل موثر در راه‌اندازی کسب و کارهای جدید به شمار می‌آیند.

مسلم خانی با بیان این که به احتمال زیاد و به طور میانگین جهان تا ۲۱ ماهِ آینده با کرونا درگیر است، توضیح داد: در شرایطِ حاضر کارآفرینان می‌توانند با رویکردهای «راه‌اندازی مشاغل مبتنی بر الگوهای رشد در دوران کرونا» و «مدل استراتژیک ۳۶ ماهه» کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند.

وی توصیه کرد: کسب و کارهای فعال باید به موضوعات «اضافه‌سازی فناوری» و «دیجیتال مارکتینگ» و «فروش برخط» توجه کنند.

این کارشناس کارآفرینی ادامه داد: در وضعیتِ حاضر لازم است تا تمام کسب و کارهای «مدلِ درآمدی» دقیق داشته باشند و با تکیه بر «نقشه‌ی درآمدی» فعالیت خود را پیش نبرند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=38391
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن