حاجی بابایی: معلم باید از روز اول استخدام شود
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معلم باید از روز اول استخدام شود و هزینه کردن برای آموزشوپرورش به نوعی سرمایهگذاری برای آینده کشور است، گفت: نهادی مهمتر از نظام تعلیم و تربیت نداریم و میزان قدرت یک کشور به اندازه قدرت آموزشوپرورش آن است.
به گزارش تفاهم آنلاین، حمیدرضا حاجیبابایی ضمن مخالفت با واگذاری مدارس با بخش خصوصی، تصریح کرد که معلمان در این بخش به صورت خرید خدمتی و با حقوق پایین کار میکنند. همینها اکنون چندسال است سرکار هستند و مطالبه استخدام دارند و هرروز میآیند جلوی مجلس تجمع میکنند.
آموزش و پرورش، تاثیرگذارترین نهاد اجتماعی
وی درباره وضعیت بودجه وزارت آموزشوپرورش و میزان اثرگذاری آن بر آینده جامعه گفت: آموزشوپرورش بزرگ ترین، مهمترین و تاثیرگذارترین نهاد اجتماعی است و در سیاستهای کلی نظام به آن اشاره شده و مولد سرمایه اجتماعی است. آموزشوپرورش یک امر حاکمیتی است یعنی نظام باید برای آموزشوپرورش خرج کند.
حاجیبابایی افزود: در کشور نهادی مهمتر از نظام تعلیم و تربیت نداریم و میزان قدرت یک کشور به اندازه قدرت آموزشوپرورش آن است. هرکشوری در دنیا رشد کرد از طریق آموزشوپرورشاش رشد کرد. هرچه قدر برای آموزشوپرورش هزینه کنیم، همانقدر دریافت میکنیم. معلم گرانقیمت و گرانسنگ، دانشآموز گرانقیمت و گرانسنگ تربیت میکند.
مقوله بودجهریزی در آموزشوپرورش
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به صورت ریشهای به مقوله بودجهریزی در آموزشوپرورش بنگریم باید بگوییم که نگاه به آموزشوپرورش در نظر مسئولان متفاوت است و تفکرات گوناگونی وجود دارد، گفت: گروهی معتقدند باید آموزشوپرورش را خصوصی کرد و دولت فعلی هم به آن معتقد است. در اصل 30 قانون اساسی به این جمعبندی رسیدهایم که باید از محل منابع عمومی برای مدرسه و امر تربیت خرج کنیم که سیاست نظام است و رهبری نیز همین گونه میاندیشند.
وزیر اسبق آموزشوپرورش و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در سال 91، وزیر آموزشوپرورش بودم و بودجه وزارتخانه 15.18 درصد بودجه عملیاتی دولت بود. سال 1397 این رقم به 11.82 درصد رسیده است. همه وزرا از سال 91 به بعد معتقد به واگذاری مدرسه و خصوصیسازی بودند؛ این نگاه هنوز وجود دارد. چند سال قبل در شهر تهران مدرسهای با 500 دانشآموز در 15 شهریور به یک فرد اجاره داده شد و معلمانش را به مدارس دیگر فرستادند. همه نوع معلمی در این مدرسه جمع شدند و این نگاه وجود داشت که بار این مدرسه را از دوش دولت برداشتهاند.
مخالفت با واگذاری مدارس به بخش خصوصی
حاجیبابایی با اشاره به اینکه واگذاری 10 درصد مدارس به بخش خصوصی در لایحه بودجه سال گذشته آمده بود که در مجلس با آن مخالفت شد، اظهار کرد: این تفکر و نگاه درباره مهمترین نهاد اجتماعی وجود دارد. اکنون 50 هزار معلم خرید خدماتی داریم که با حقوق پایین کار میکنند. اسم این کار را خصوصیسازی گذاشتند. همینها اکنون چندسال است سرکار هستند و مطالبه استخدام دارند و هرروز میآیند جلوی مجلس تجمع میکنند.
وی افزود: نگاه دیگر که بنده نیز به آن معتقدم این است که باید دانشگاه فرهنگیان با قدرت دانشجو جذب کند و بهترین معدلها را گزینش و آن را در دورههای تخصصی مانند دوره ابتدایی تربیت کند. هفت سال درگیر این موضوع بودیم که باید به دانشجو از روز اول حقوق داده شود و استخدامش قطعی باشد.
حاجی بابایی با بیان اینکه میانگین دنیا یک معلم به ازای هر 19 دانش آموز است، اظهار کرد: 300 هزار کمبود معلم داریم، اما شورای عالی آموزشوپرورش میگوید 200 هزار کمبود داریم. کلا 640 هزار معلم داریم که سرکلاس درس میروند.
وی تصریح کرد: وزیر بعد از بنده اعلام کرد که معلم مازاد داریم؛ این نوع نگاه به معلم ذلتبار است. معلم نباید سرش را کج کند تا استخدامش کنند. این معلم باید از روز اول استخدام شود.
گزارش از : حجت سوری
soorihojat@yahoo.com