کارآفرینی

جهش تولید با جهش مهارت میسر می‌شود

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با بیان اینکه نباید به مقوله مهارت صرفا ازجنبه اشتغال‌زایی بنگریم، خاطرنشان ساخت: امروز بدون شک مهارت می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات باشد. از زیستن مسالمت‌آمیز در کنار هم تا بهره‌گیری از فضای مجازی همه در گروی داشتن مهارت است.

به گزارش تفاهم آنلاین، علی اوسط هاشمی، با تاکید براینکه امروز مهارت گفت‌وگو در هر سطحی یک ضرورت در کشور به شمار می‌رود، افزود: مهارت ایجاد شبکه در توسعه ارتباطات و بازاریابی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مهارت عبور از بحران و فرصت‌سازی در شرایط سخت باید در دستور کار باشد، گفت: امروز سوادی مد نظر جامعه است که بتواند جامعه را از بحران عبور دهد و اگر کسی سواد علمی بالایی داشته باشد، ولی توان موثر برای عبور از مشکلات را نداشته باشد، نمی توانیم از او برای حل مشکلات کشور بهره لازم را ببریم.

با افزایش مهارت به پایداری مرزهای کشور کمک کنیم

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور گفت: سرعت تکنولوژی و میزان تاثیرپذیری آن قوی است و از آن به انقلاب صنعتی چهارم یاد می‌شود که اگر انسان نتواند این توانایی را برای بهره‌گیری از این تکنولوژی در خود به وجود بیاورد بسیاری از فرصت ها را از دست می‌دهد.

وی به پدیده کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا برخی از ضرورت ها مثل آموزش مجازی را جزو ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر قرار داد که از طریق آن خرید نان و کالا، تهدیدی برای سلامتی به شمار نمی رود.

هاشمی افزود: باید بتوانیم  با افزایش مهارت به پایداری مرزهای کشور کمک کنیم. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد دپارتمان ملی مهارت سبز برای نخستین بار در کشور خبر داد و ابراز داشت: در ایجاد دپارتمان ملی مهارت سبز به مهارت‌آموزی در حوزه تولید محصولات ارگانیک، ساخت محصولات با صرفه‌جویی انرژی، ذوب آلومینیوم، نصب‌کننده شبکه، مهندسی انرژی، مکانیک صنعتی محیط سبز و متخصص حسابداری سبز توجه می‌شود.

وی افزود: خدمات پس از فروش و کاهش هزینه‌ها برای تولید یک ضرورت است که در این دپارتمان به آن توجه شده است.

هر دانش‌آموز یک مهارت

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور به طرح ایران‌مهارت اشاره کرد و گفت: در طرح ایران‌مهارت، دانش‌آموزان، گروه هدف ما قرار دارند و یک مهارت را آموزش می‌بینند و در دانشگاه آزاد اسلامی نیز رایزنی انجام شده تا هر دانشجو  یک رشته مهارتی را فرا گیرد و در تلاش هستیم که استان گلستان به عنوان پایلوت این طرح را اجرا کند.

وی به راه‌اندازی مرکز آموزش هتل‌داری و بوم‌گردی اشاره کرد و گفت: این مرکز باید بتواند بهترین خدمات هتل‌داری را ارائه کند و ارتقاء سطح کیفی هتلداری از این طریق تحقق می‌یابد و باید به ارتقای مهمانداری بین راهی و هتل‌داری اقدام کنیم.

ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور به دنبال ارائه آموزش‌‌های مهارتی و دانشنامه مهارت به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستیم.

وی، ایجاد شهرک‌های مهارت در سراسر کشور در زمین‌های با کاربری آموزشی را از برنامه‌های این سازمان اعلام کرد و افزود: ضرورت دارد با ارائه آموزش‌های مهارتی که منجر به ایجاد و پایداری اشتغال می‌شود، در جامعه جریان داشته باشیم و از این طریق، تقاضای بازارکار و اشتیاق مردم برای کسب مهارت را بالا ببریم. هاشمی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم، توسعه بدون مشارکت زنان و مردان جامعه امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: ضرورت سرمایه‌سازی در منابع انسانی یک ضرورت است و جابجایی سرمایه‌های انسانی فرصت‌زایی را به همراه دارد.

ضرورت آینده‌پژوهی

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور بر ایفای نقش پژوهش به عنوان نمایان‌گر و تسهیل‌گر در جامعه تأکید کرد و گفت: آینده‌پژوهی منطبق با سرعت پیشرفت تکنولوژی و دگرگونی مشاغل برای حداقل 5 سال آینده الزامی است.

پژوهش در خصوص مشاغل برگرفته از اقتصاد ملی به نگاه ویژه ای احتیاج دارد. وی افزود: در حال حاضر با جابجایی ارزش‌ها در جامعه روبرو هستیم.

تغییر نگاه در جامعه با استفاده از ظرفیت ملی و ارزش‌زایی برای کار و توانمندی آدمی منطبق با تکثر و تنوع جمعیت جویای کار یک ضرورت است. به گفته هاشمی، در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری جهش تولید نام‌گذاری شده است، جهش تولید با جهش مهارت میسر می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ارتقای نگاه جامعه به نیروی ماهر به عنوان یک ضرورت نام برد و افزود: بازنگری و تحول در محتوای کار و هدف‌گذاری بر این موضوع که چگونه می‌توان نظر جامعه مخاطب را به مهارت جلب کرد و در عین حال از حقوق شهروندی در مهارت‌آموزی نیز صیانت کرد، اهمیت دارد.

وی افزود: قانون‌گرایی برای نظم بخشیدن به سرمایه ملی انسانی و هماهنگی با قانون در حوزه آموزش‌های مهارتی یک ضرورت است. هاشمی به نیازسنجی آموزش‌های مهارتی اشاره کرد و گفت: نیازسنجی ملی از مهارت که سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور را به سوی بازآفرینی و تغییر سوق دهد و سنجش مهارت را برای افراد در حال کار و واحدهای صنعتی تسهیل کند باید در پژوهش مدنظر قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به لزوم نگاه تخصص‌محوری به مهارت، خاطرنشان ساخت: توسعه روابط مهارتی بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های ملی 15 کشور همسایه با ایران و دیدن نقش نهادهای بین‌المللی در آمایش ملی باید مد نظر قرار گیرد.

گزارش از: حجت سوری
 soorihojat@yahoo.com

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=48736
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن