کارآفرینی

جزئیات حمایت تسهیلاتی صندوق کارآفرینی امید از اشتغال روستایی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، جامعه هدف اصلی این صندوق در بحث پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا را تشریح کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین، علی‌اصغر نوراله‌زاده از پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به چهار گروه اصلی خبر داد و گفت: گروه نخست دهک‌های پایین جامعه از نظر درآمدی هستند که دارای مهارت کافی و توان اداره کسب‌وکار دارند، اما سرمایه در گردش برای مدیریت بنگاه اقتصادی را ندارند. دوم کسب‌وکارهای کوچک و غیررسمی که در ابتدای شروع به کار نیازمند حمایت تسهیلات هستند.

وی افزود: اشخاص و کسب‌وکارهای که از نظر جغرافیایی در مناطق کم‌برخوردار یا محروم قرار دارند گروه سوم هدف ما هستند و در اولویت طرح‌های صندوق قرار دارند.

نوراله‌زاده، با اشاره به گروه چهارم جامعه هدف صندوق، گفت: به تازگی با تحولی که در کسب‌وکارهای نوین رخ داده و به نوعی انقلاب صنعتی چهارم در حال رخ دادن است از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنیم.

اعطای تسهیلات 500 میلیونی به کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، به تفاهم‌نامه این صندوق با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اشاره کرد و گفت: بر مبنای این تفاهم‌نامه، کسب‌و‌کاری که در کمیته مشترک مشمول حمایت دانسته شود تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان می‌تواند از صندوق تسهیلات دریافت کند.

در شرایط کنونی تقریبا بیشتر اپلیکیشن‌های که در بازار وجود دارند مورد حمایت مالی صندوق کارآفرینی امید بوده‌اند مگر استارت‌آپی بوده که وام نمی‌خواسته و در این زمینه اقدامی نکرده باشد.

وی با تاکید بر اینکه کسب‌وکارهایی که تازه شروع به کار می‌کنند، پس از اینکه طرح آن‌ها در کمیته مشترک ما با وزارت کار مصوب شد، مشمول تسهیلات می‌شوند، اظهار کرد: برای این کسب‌وکارها نیز سقف تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و اگر طرح خاصی باشد که در منطقه نقش پیشران داشته باشد و زنجیره‌ای از کسب‌وکارهای دیگر شکل بگیرد طرح در کمیته ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر مورد تصویب قرار بگیرد تا سقف ۴ میلیارد تومان می‌تواند تسهیلات دریافت کند.

نوراله‌زاده، با بیان اینکه با وزارت فرهنگ برای حمایت از کسب‌وکارهای مرتبط با نشر، فیلم و… تفاهم‌نامه امضاء کرده‌ایم، گفت: این کسب‌وکارها هزینه بالایی دارند، اما توجیه مالی چندانی ندارد که بتوانند تسهلات با نرخ سود ۱۸ درصد بپردازند. از این رو با هماهنگی صندوق اعتباری هنر در کمیته مشترک طرح معرفی می‌شوند و در قالب طرح‌های آغازین مشمول تسهیلات صندوق می‌شوند.

حمایت از کسب‌وکارهای مناطق روستایی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، درباره چگونگی حمایت از کسب‌وکارهای مناطق روستایی گفت: این کسب‌وکارها مشمول قانون اشتغال پایدار روستایی هستند.

این طرح  از سوی صندوق کارآفرینی امید ارائه شد و پس از تصویب، با مجوز رهبر معظم انقلاب 1.5 میلیارد دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یافت. تاکنون ۴۰ هزار طرح روستایی در این حوزه به تصویب رسیده و بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به آن‌ها پرداخت شده است.

وی، با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از طرح ها در روستاهای مرزی هستند، افزود: حدود  ۱۰درصد متقاضیان بهره‌مندی از تسهیلات، متقاضیان ساکن شهرها هستند که در مناطق روستایی سرمایه گذاری کرده‌اند و به همین دلیل، دسترسی‌شان به بازار بیشتر و از شرایط پایدارتری برخوردارند.

نوراله‌زاده افزود: برای نمونه چند طرح پوشاک در روستاهای سبزوار اجرا شده که اجراکنندگان این طرح‌ها قبلا در مناطقی از تهران و مشهد تولید پوشاک داشته‌اند و به دلیل دسترسی به بازار و شناخت بیشتر از بازار، بسیار موفق‌تر هستند.

وی با بیان اینکه تصویب و ارائه طرح‌های روستایی از طریق سامانه انجام می‌شود، گفت: علاوه بر سامانه، سه برنامه برای طرح اشتغال روستایی داشتیم که شامل هر روستا یک محصول هر خانه یک کارکن بوده و ۱۴۰ روستا را از طریق این طرح ساماندهی کردیم و تمام بخش‌های مرتبط با طرح از جمله حمل و نقل، لجستیک، بازاریابی و … را حمایت مالی کرده‌ایم.

نوراله‌زاده با تاکید بر اینکه یکی از طرح‌های ما ایجاد نهادهای مالی خرد در روستاها بوده است، گفت: تاکنون ۲۵۰۰ صندوق خرد محلی در روستاها در ۲۲۰۰ روستا ایجاد کرده‌ایم و از این به بعد این صندوق‌های روستایی از طریق منابع وام ۲۵۰ میلیون تومان که از ما گرفته‌اند به ۲۰ تا ۲۵ عضو خود می‌دهند تا به مرور زمان رشد کنند و تاکنون خیلی هدفمند عمل شده و نقش موثری در توسعه کسب‌وکارهای روستایی همچون میوه خشک کردن و… داشته‌اند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه ۱۱۴روستا که مزیت رقابتی در چند محصول داشتند مورد حمایت قرار گرفته است، گفت: امسال تکلیف کرده‌ایم که هر شهرستانی باید یک روستای بدون بیکار و یک روستای با یک محصول معرفی کنند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰۰ صندوق با جهاد کشاورزی و ۱۰۰۰ صندوق با بسیج سازندگی تشکیل داده‌اند، گفت: تا پایان امسال این صندوق‌ها به ۳۵۰۰ مورد می‌رسد و در آینده به هدف‌گذاری ۵ هزار روستا خواهد رسید.

نوراله‌زاده با اشاره به اینکه در شرایط کنونی محدودیت منابع داریم، درباره فعالیت‌های صندوق در بخش صنعت، گفت: در حال حاضر طرح‌های بخش بسته‌بندی و فرآوری که در سامانه کارا ثبت می‌شوند را مورد حمایت قرار داده‌ایم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر ۱۷۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی در روستاها را مورد حمایت قرار داده ایم، گفت: واحدهای دریافت کننده تسهیلات طی چند وقت اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا در پرداخت اقساط وام با مشکل مواجه شدند. در این مدت ۶۳۰ میلیارد تومان ورودی اقساط تسهیلات را به تاخیر انداختیم و به انتهای وام منتقل کردیم.

گزارش از: حجت سوری

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=43858
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن