کارآفرینی

جای خالی استارتاپ‌های کشاورزی در اکوسیستم نوآوری

عضو هیئت علمی ‌جهاد دانشگاهی با اشاره به کاربرد نوآوری در موفقیت کسب‌وکار گفت: در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور ما، جای استارتاپ‌های حوزه کشاورزی بسیار خالی است و تعداد محدود استارتاپ‌های موجود در کشور نیز در بخش خدماتی فعالیت می‌کنند و بخش فناور محور کشاورزی مغفول مانده است.

به گزارش تفاهم، الهام فهام در «میتاپارک» کشاورزی و منابع طبیعی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود: روند تشخیص فرصت در حوزه کشاورزی با رشد چشمگیری مواجه بوده است، به طوری که میزان سرمایه‌گذاری تنها در بخش مزرعه  از ۱/۱ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به ۴/۷ بیلیون دلار در ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این افزایش نشان از جذابیت این موضوع برای سرمایه‌گذاران دارد.

وی ادامه داد: این عرصه، ظرفیت فراوانی جهت ایجاد کسب‌وکار و کارآفرینی دارد اما باید توجه کرد که هر فرد نمی‌تواند یک کسب وکار راه بیندازد.

فهام خاطرنشان کرد: افرادی باید وارد فضای کارآفرینی شوند که توانایی‌های لازم و مهارت‌های نرم مانند مهارت‌های مدیریتی، روانشناسی، تحمل ابهام و… را داشته باشند، چون در راه‌اندازی استارتاپ عدم قطعیت موج می‌زند.

این عضو هیئت علمی ‌جهاد دانشگاهی با بیان چگونگی نشأت گرفتن ایده‌های نوآورانه در بخش کشاورزری گفت: روندهای جهانی، چالش‌ها و نیازها، دانش عمیق، استارتاپ‌های حوزه کشاورزی و شبکه‌سازی از جمله ریشه‌های اصلی شکل‌گیری ایده‌های نوآورانه در بخش کشاورزی است.

سیدابوالفضل میرقاسمی – رئیس هیئت مدیره کانون توسعه کارآفرینی روستایی ایران نیز با اشاره به چالش‌های راه‌اندازی کسب‌وکار در ایران گفت: جهت راه‌اندازی اکوسیستم رشد پایدار عملکرد بخش دولتی به تنهایی کارگشا نیست و به مشارکت همه دست‌اندرکاران کلیدی از جمله بخش علمی ‌و دانشگاهی، بخش غیردولتی و جامعه مدنی، بخش خصوصی و کارآفرینان و بخش رسانه نیاز است.

وی یادآور شد: کانون توسعه کارآفرینی روستایی ایران به‌عنوان یک NGO قصد دارد ارتباط و تعامل موثر بین اجزای اکوسیستم کارآفرینی روستایی را برقرار کند.

رئیس هیئت مدیره کانون توسعه کارآفرینی روستایی ایران با تأکید بر ضرورت توجه به توسعه پایدار روستایی با در نظر داشتن چالش‌های موجود خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد جمعیت کشور در روستاها سکونت دارند و این نشان از انسانی بودن توسعه روستایی است.

میرقاسمی می‌افزود: همچنین سهم جمعیت روستایی از تولیدات ناخالص ملی کشور ۲۶ درصد برآورد شده است که نشان از نقش روستائیان در تولیدات بالای محصولات کشور به خصوص در بخش غذایی و کشاورزی است.

وی تصریح کرد: وضعیت نگران‌کننده تولید و اشتغال در روستاها به افزایش خالی شدن روستاها منجر شده است و در نتیجه کاهش نیروی انسانی خلاق، توانمند و ارزش‌آفرین مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی در روستاها بسیار احساس می‌شود.

گفتنی است که نخستین رویداد میتاپ (meet up) با نام «میتاپارک» با محوریت «حل نوآورانه چالش‌های کشاورزی و منابع طبیعی» با حضور اساتید و فعالان حوزه کشاورزی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=70822
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن