مناطق آزاد-گردشگری

جاهای دیدنی یاسوج ، پایتخت طبیعت ایران

فرید خوشدل – کارشناس اجتماعی

 

اگر از شما بخواهند که پایتخت طبیعت گردی ایران را نام ببرید، بی تردید نگاهتان به سمت مناطق سرسبز شمال کشور خواهد رفت. غافل از آن که یاسوج مرکز استان استان کهگیلویه و بویراحمد است، استانی که از آن به عنوان پایتخت طبیعت ایران یاد می ‌شود. کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های جنوب غربی ایران می باشد. این استان از غرب با استان خوزستان، از شرق با استان های فارس و اصفهان، از جنوب با استان های بوشهر و فارس و از شمال با استان چهار محال و بختیاری همسایه است.

این استان دارای دو گونه آب و هوا می باشد به طوری که در مکان های گرمسیر مانند شهرستان های گچساران، چرام، لنده، بهمئی، باشت، گل های زیبای بهاری چشم نوازی می کنند، اما در مکان های سردسیر دنا و بویراحمد برف دشت ها و کوه ها را پوشانده است که در فاصله ای کم این همه تفاوت و تضاد دلنشین را ایجاد نموده اند. کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۱۷ جاذبه دیدنی دارد اما نباید انتظار بازدید از اماکن تاریخی زیادی را داشته باشید، زیرا طبیعت این‌جا حرف اول را می‌زند.

بهترین زمان برای سفر به یاسوج، نیمه اول سال است. دره ها و دشت‌های پرگل، رودها و دریاچه‌ های فصلی در کنار بازدید از جاذبه‌ های تاریخی یاسوج می ‌تواند هدف خوبی برای گذراندن چند روزه سفر به این منطقه باشد. یکی از مزایای منحصر به فرد این استان زیبا این است که جاهای دیدنی یاسوج  با فاصله کمی نسبت به هم قرار گرفته ‌اند و به‌ راحتی می توان با یک برنامه منظم به تمام آن‌ها سر زد و سفری جذاب و خاطره ‌انگیز داشت.

 

پیست اسکی کاکان، تنگه تامرادی، سرزمین آبشارهای بکر و چشمه‌های طبیعی، روستای کریک، پارک ساحلی، آبشار یاسوج، دشت راق، غار ده شیخ‌دنا با قدمتی ۱۳۵ میلیون ساله، تنگ مهریان، چشمه میشی، گورستان لما با قدمت ۳۵۰۰ ساله تنها بخشی از دیدنی های این استان زیبا و شگفتت انگیز است.

به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص این استان دارای چهار فصل است و دارای آب و هوایی متنوع بوده و جاذبه های دیدنی آن از منطقه گرمسیر تا سردسیر بسیار متفاوت و جذاب است. از اینرو شاید باورش برایتان سخت باشد که یاسوج پیست اسکی دارد و نکته مهم‌تر اینکه پیست اسکی کاکان (پیست دنا) یکی از بهترین پیست‌های جنوب کشور است. تقریبا تا پایان بهار، دامنه کوه دنا پوشیده از برف است و می‌تواند مقصد مناسبی برای علاقه‌ مندان ورزش‌های زمستانی باشد.

دشت راق
دشت راق

از سوی دیگر تنها با طی کردن ۶۰ کیلومتر از شهر یاسوج به طبیعت فوق‌العاده و بکری به نام دشت راق می‌رسید. منطقه‌ای سردسیر با میانگین ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا؛ سرزمینی که لاله‌های واژگون در سراسر آن به چشم می‌خورد و منظره چشمگیری خلق می‌کند. منطقه ییلاقی دشت راق از جمله جاذبه‌ های گردشگری یاسوج است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

در شمال شرق شهر یاسوج، منطقه‌ای سرسبز با مساحتی نزدیک به هزار هکتار قرار گرفته که با عنوان بزرگ‌ ترین پارک جنگلی جنوب کشور شناخته می‌شود. پارکی متفاوت و پر از درختان و گیاهان بومی این منطقه که سرسبزی زیبای درختان بلوط آن مناظر خیره کننده ای را خلق می کند.

گوشه گوشه ی ایران زیبا مملو از مناظر بکر و منحصر به فردی است که می تواند برنامه ی یک سفر خاطره انگیز و جذاب را برای شما به ارمغان بیاورد. کافی است کمی اطلاعات مان را در باره ی ایران زیبا و ناشناخته بیشتر کنیم تا به جای ساعت ها ماندن در ترافیک جاده های شمالی کشور به سراغ سایر دیدنی های این کشور پهناور و چهار فصل برویم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=102038
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن