مناطق آزاد-گردشگری

جاذبه‌های گردشگری اولین پایتخت ایران

مریم اختری – کارشناس اجتماعی

 

 همدان یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی ایران است که در غرب ایران و در استان همدان قرار دارد. این شهر با برخورداری از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیبا، گزینه‌ای مناسب برای بازدیدکنندگان محلی و خارجی است. تاریخچه استان همدان به دوره‌های باستانی بازمی‌ گردد. شهر همدان در دوره‌های مختلف توسط امپراطوری‌هایی مانند امپراطوری ماد، سلوکیان، پارتیان، ساسانیان وعباسیان سلطنت کرده است. همچنین، در دورهٔ اسلامی، همدان به عنوان مرکزی برای تمدن اسلامی و فرهنگ ایرانی در طول قرون وسطی شناخته می‌شد.

در ادامه، به برخی از جاذبه‌ های دیدنی و آثار تاریخی مهم همدان پرداخته خواهد شد. در زمینهٔ معماری، استان همدان دارای آثار باستانی و اسلامی بسیاری است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های همدان، برج آبوستر است که به عنوان نماد شهر شناخته می‌شود. این برج در قله‌ای از کوه‌های الوند واقع شده است و به ارتفاع ۳۶ متر می‌رسد. این برج در گذشته به عنوان یک برج نظارتی و آتشباری استفاده می‌شد و امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری محبوب شناخته می‌شود. از قمریه برج آبوستر و چشم‌اندازی فوق‌العاده به شهر همدان و اطراف آن برخوردار است.

جاذبه های طبیعی همدان

طبیعت همدان و جاذبه‌های طبیعی این شهر، یکی از نقاط قوت منطقه به‌شمار می‌رود. گشت‌وگذار در طبیعت بی‌نظیر همدان از جمله غار علیصدر یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید هنگام سفر به این شهر انجام دهید.

غار علیصدر از جاهای دیدنی همدان

اگر قرار باشد دست روی مهم‌ترین گزینه در بین جاهای دیدنی همدان بگذاریم، غار علیصدر حرف اول را می‌زند. این غار، یکی از طولانی‌ترین غارهای آبی در جهان است که در شمال‌غربی همدان، شهرستان کبودرآهنگ و در روستای علیصدر واقع شده است.این غار آبی با دالان‌های پیچ‌درپیچ، یکی از جاذبه‌های طبیعی همدان است که قدمتی بیش‌از ۱۹۰ میلیون سال دارد.

چشمه فرشه همدان

طبیعت بکر و سرسبز اطراف چشمه فرشه
طبیعت بکر و سرسبز اطراف چشمه فرشه

چشمه فرشه همدان یا چشمه فرشته یکی از چشمه‌هایی است که در دل کوه الوند می‌جوشد. این چشمه باعث شده که طبیعت سرسبز و زیبایی در ناحیه اطراف ایجاد شود و از آب آن برای آبیاری باغ‌ها در روستای سیلوار و مردابیگ استفاده می‌شود. جالب است بدانید که چشمه فرشه یکی از جاهای دیدنی همدان است که در فهرست میراث طبیعی ملی کشور جای گرفته است.

چشمه ملک از جاهای دیدنی همدان

چشمه ملک یکی از جاهای دیدنی همدان است در دل یک منطقه خوش آب ‌وهوا قرار گرفته و محل مناسبی برای افرادی است که دوست دارند چند ساعتی را در طبیعت بگذرانند. چشمه ملک، استراحت‌گاهی برای کوهنوردان است که قصد صعود به قله‌های خط‌الراس الوند را دارند.

یکی دیگر از جاهای بسیار زیبا و دل انگیز، آبشار گنبدلی در شمال شهرستان ملایر قرار دارد و از جاذبه‌های طبیعی دیدنی است. آبشار گنبدلی با ارتفاع حدود ۱۰۰ متر بر روی صخره‌های سنگی قرار دارد و چشم‌اندازی بسیار زیبا را به نمایش می‌گذارد.

همچنین سراب طبیعی چالدران در شمال شهرستان تویسرکان واقع شده است و یکی از مقصدهای طبیعی محبوب است. سراب چالدران با آبی کریستالی و مناظر زیبا، مکانی مناسب برای پیاده‌روی و استراحت است. سد آغندی در شمال شهرستان بهار واقع شده است و یکی از بزرگ ترین سد‌های ایران است. این سد با ایجاد یک دریاچه زیبا و مناظر طبیعی فوق‌العاده، جاذبه‌ای برای گردشگران شده است.

همچنین در همدان، مجموعه‌ ای از مساجد و آرامگاه‌های تاریخی نیز قابل دیدن هستند. برج مسجد جامع همدان یکی از برج‌های قدیمی شهر هست که در قلب شهر واقع شده است. این برج به عنوان نمادی از معماری اسلامی و تاریخ همدان شناخته می‌شود و به دلیل زیبایی و بزرگی آن، یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب است. علاوه بر آن آرامگاه باباطاهر عریان نیز در همدان قرار دارند که به عنوان محل‌های مقدس و تاریخی با ارزش شناخته می‌شوند.

آرامگاه بابا طاهرعریان در بالای تپه‌ای کم‌ ارتفاع در شهر همدان قرار دارد که یکی از جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود. بنای فعلی این آرامگاه با طرحی هشت ضلعی در میدانی مستطیل شکل در سال ۱۳۴۴ بنا شده است. باباطاهر از مشهورترین دوبیتی سرایان ایران است. در آرامگاه او نیز در محوطه داخلی ۲۴ دو بیتی بر روی ۲۴ قطعه سنگ زیبا حک کرده‌اند.

آرامگاه بوعلی سینا نیز از جاهای دیدنی همدان به شمار می‌رود که بنای آن متعلق به دوره قاجار است. طرح و نقشه بنای به سبک معماری دوره‌ای که بوعلی‌ سینا، در آن زندگی می‌کرده، از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس اقتباس شده‌ است.

در ضمن، همدان با داشتن پارک‌ ها و باغ‌ های طبیعی زیبا نیز برای علاقه‌ مندان به طبیعت و فضای سبز جذاب است. باغ گلشن، یکی از باغ ‌های معروف همدان است که در قلب شهر واقع شده و محلی آرام و دلنشین برای گردش و استراحت ارائه می ‌دهد. همچنین، پارک علم و فناوری همدان، یکی از بزرگ ترین پارک‌ های علمی در ایران است که با ارائه فضاهای آموزشی و تفریحی، برای بازدیدکنندگان همه سنین جذابیت دارد.

موزه همدان ، یکی از مهم‌ترین موزه‌های این شهر است که در بنایی زیبا و با سابقه قرار دارد. این موزه به نمایشگاه‌های متنوعی از جمله آثار باستانی، سنگ‌نگاره‌ها، نقاشی‌ها و اشیاء قدیمی می‌پردازد و به بازدیدکنندگان فرصتی را برای آشنایی با تاریخ، فرهنگ و هنر همدان می‌دهد. علاوه بر موزه همدان، موزه پارک علم و فناوری نیز یک مقصد دیدنی است که به بازدیدکنندگان فرصت می‌دهد تا با تکنولوژی‌های نوین و علمی آشنا شوند. در این موزه ، نمونه ‌هایی از اخترشناسی، فیزیک، زیست‌ شناسی و علوم دیگر به نمایش گذاشته شده است که مخاطبان را به دنیای علم و فناوری می‌کشاند.

استان همدان با تاریخچه و فرهنگ غنی خود، یک مقصد مهم برای گردشگران فرهنگی و تاریخی است و هنوز بسیاری از جاذبه‌ها و جنبه‌های فرهنگی استان بیان نشده است. استان همدان با ثروت‌های تاریخی، معماری و فرهنگی خود یک منطقهٔ جذاب برای کاوشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران است و هر ساله مسافران نوروزی بسیاری را پذیراست.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=102354
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن