صنعت-معدن-تجارت

تولید داخلی؛ بهترین جایگزین درآمدهای نفتی

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اتکا به تولید داخلی را بهترین راهکار جبران کاهش درآمدهای نفتی دانست.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور دچار مشکل شده و درآمدهای نفتی کاهش می یابد، باید به توان تولیدکنندگان داخلی تکیه کنیم.

مقام معظم رهبری با تدبیر ویژه‌ای که داشتند امسال را به نام “جهش تولید” نام‌گذاری کردند و تحقق این هدف موجب می شود تا تولید داخلی رونق بگیرد و تولیدکنندگان حمایت شوند.

وی ادامه داد: در شرایطی که از یکسو با کرونا و از سوی دیگر با فشارهای خارجی و تحریم مواجهیم، بسیاری از نهادهای انقلابی مثل کمیته حضرت امام خمینی(ره) درصدد هستند تا اگر کسب‌وکارهای خرد و کوچک ولو با مبالغ ریالی اندک نظیر ۵۰ میلون تومان قادر به راه اندازی است از ایجاد آن حمایت کنند تا اشتغالش از بین نرود.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر اینکه در شرایط ویژه اقتصادی، نیازمند اتخاذ تصمیمات ویژه هستیم، اظهار کرد: یکی از ایراداتی که به اقتصاد وارد است، تنها اتکا به دلارها و درآمدهای نفتی نیست، بلکه سیاست‌گذاری اقتصادی است که باید اصلاح شود.

سیاست‌های اقتصادی باید به تناسب تغییر و تحولات اقتصادی بازنگری شوند و در شرایط خاص از صندوق بیت‌المال هزینه کنیم تا امیدواری در مردم و تولیدکننده به وجود آید. وی گفت: وقتی درآمد نفتی کاهش می یابد، لازم است به سمت بخش هایی برویم که درآمدزایی داشته باشد.

درست است که عوارض و مالیات باید گرفته شود، ولی در شرایطی که تولید با مشکل مواجه نشود و تولیدکننده با بی‌انگیزگی شدید تولید نکند.

ابوی در ادامه، بهترین جایگزین درآمدهای نفتی را بخش تولید و کشاورزی دانست و گفت: خیلی از تولیدکنندگان در زمینه کشاورزی آمادگی تولید دارند. آب و زمین در اختیارشان هست ولی به دلیل قوانین سختگیرانه‌ای که وجود دارد تولید را برایشان گران کرده‌ایم از این رو اگر بر حمایت از تولید داخل تاکید می کنیم، یعنی شرایط کار و تولید برای تولیدکننده آسان و موانع پیش روی تولیدکنندگان برطرف شود.

این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: اینکه تولید داخلی را به مصرف داخل برسانیم خوب است ولی نباید اقلام مصرفی هم در تهیه و عرضه و قیمت‌گذاری دچار مشکل شوند و به نقطه‌ای برسیم که هر کیلو برنج ایرانی تولید خودمان را بیش از ۳۰ هزار تومان بخریم.

وی گفت: درست است که واردکننده خوراک دام هستیم ولی بخشی را خودمان تولید می کنیم. اگر پای درد دل تولیدکنندگان نهاده‌ها و خوراک دام و طیور بنشینیم، مشکلات زیادی در عرضه دارند که با رسیدگی به آن‌ها بخش اعظمی از مسائلی که اکنون در بحث مرغ و تخم مرغ  وجود دارد حل می شود.

ابوی در پایان درباره گسترش صادرات غیرنفتی در شرایط اقتصادی حاضر گفت: وقتی در داخل کشور تولیدکننده می‌تواند کالای خود را بفروشد و مصرف‌کننده داخلی هم خریداری می کند با این انگیزه دیگر سراغ صادرات نمی‌رود.

زمانی که صادرات داشتیم مشوق‌های صادراتی هم پیش‌بینی شده بود و کالایی که صادر می‌کردیم با قیمت بیشتر از داخل می فروختیم ولی اکنون مشکلاتی پیش روی صادرکنندگان هست که این امکان را نمی‌دهد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=46488
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن