اقتصادیصنعت-معدن-تجارت

توقف ۱۵۰۰ کامیون در مرز سومار

سید روح‌الله لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – در گفت‌وگو ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت مرز سومار و تبادل کالا با عراق از طریق آن توضیح داد: در حال حاضر این مرز نیمه باز بوده و به طور کامل باز نیست و بارگیری به روال عادی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عراقی‌ها برای تخلیه و بارگیری کالا شرط گذاشته‌اند، گفت: آنها اعلام کرده‌اند که باید بارگیری در گمرک عراق انجام شود، این در حالی است که در روال عادی ومعمول گذشته کالاهایی که به مقصد عراق از ایران صادر می‌شوند توسط کامیون‌های ایرانی وارد گمرک سومار شده، در آنجا تخلیه و در ادامه کامیون‌های عراقی آن‌ها را بارگیری و به مقصد خود در عراق می‌برند ولی اکنون شرایط را تغییر داده و عراق با سرعت بسیار کندی بارگیری را انجام می‌دهد.

به گفته سخنگوی گمرک ایران، کالاهایی که در مرز سومار قرار دارند کالاهای تحت الشعاع ویروس کرونا هم نیستند و از این لحاظ مشکلی ندارند که عراق برای ورود آنها مانع ایجاد کند و روال تخلیه و بارگیری کند شود، اغلب کاشی و سرمیکی هستند که از یزد به سمت این کشور صادر شده است.

لطیفی گفت: با رویه موجود در روز فقط حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کامیون ترخیص می‌شود و با توجه به اینکه حدود ۱۵۰۰ کامیون در حال حاضر متوقف شده برای خروج همین تعداد حداقل ۱۰ روز زمان لازم است.

وی با بیان اینکه اکنون مذاکراتی بین مسئولان ایران و عراق برای حل مشکل و انجام سریعتر امور در مرز سومار در حال انجام است، تاکید کرد که از تجار ایرانی می‌خواهیم فعلا کالاهای صادراتی خود را به سمت مرز سومار نفرستاده و از طریق مرزهای دیگر اقدام کنند.

لطیف در رابطه با وضعیت سایر مرزهای عراق نیز یادآور شد که در حال حاضر اغلب مرزهای عراق برای جابجایی کالا باز است و مرز مهران نیز علیرغم اعلام عراقی‌ها برای توقف دو هفته‌ای به زودی باز خواهد شد.

گفتنی است که در هفته‌های اخیر برخی مرزها به دلایل مختلف بسته و ورود و خروج کالا و مسافر با مشکلاتی مواجه بود که از جمله آنها مرزهای عراق به عنوان یکی از مبادی صادراتی ایران بوده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=16154
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن