اقتصادی

توجه اهالی بازار سرمایه به صنعت سیمان

آرش افشانی فعال بازار سرمایه درباره رونق سهام شرکت های سیمانی به «تفاهم آنلاین» گفت: صنعت سیمان در یکسال گذشته مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته که می توان برای این اقبال دلایل متعددی را برشمرد ،دلایلی همچون رونق کلی بازار سرمایه ، ارزش جایگزینی بالا نسبت به ارزش بازار شرکت ها ،تفاوت فاحش قیمت داخلی و منطقه ای سیمان ، افزایش ساخت ساختمان های بتونی با توجه به گرانی فولاد نسبت به سیمان ، افزایش صادرات سیمان و کلینکر به هفده میلیون تن در سال ۹۸ منجر به رونق این صنعت شد.
وی ادامه داد: رونق بازار اوراق بهادار از ابتدای سال نود و هشت باعث افزایش قیمت سهام شرکت های مختلف از جمله شرکت های سیمانی در بورس شده است.
افشانی تصریح کرد: البته عمده این رشد در تمامی شرکت ها و صنایع ناشی از بی ارزش شدن پول ملی است و نه رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده در صنعت و معدن کشور .
به گفته وی، با توجه به موضوع بحث ما که در مورد صنعت سیمان است، کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن رشد قیمت ارزهای خارجی باعث افزایش توجه سرمایه گذاران به ارزش جایگزینی شرکت های فعال در بازار سرمایه شده است.
وی اظهار کرد: بر اساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس در مورد صنعت سیمان ، ایجاد یک میلیون تن ظرفیت سیمان در دنیا به طور متوسط به یکصد و پنجاه میلیون دلار و سه سال زمان نیاز دارد در صورتی که سهام کارخانه های سیمان کشور در بورس به کمتر از یک دهم این عدد معامله می شدند ،بنابراین تقاضا برای خرید سهام این شرکتها افزایش و تبع آن قیمت ها رشد کرد .
فعال بازار سرمایه تصریح کرد: عامل مهم دیگر در این اقبال قیمت گذاری دستوری سیمان است در حالی که قیمت سیمان در منطقه خلیج فارس پنجاه تا هفتاد دلار در هر تن است و حتی قیمت داخلی سیمان در دو کشور عراق و افغانستان (مقاصد صادراتی عمده ایران ) بالای ۶۵ دلار در هر تن می باشد ، ارزش یک کیسه پنجاه کیلویی سیمان در بازار داخلی حدود دوازده تا سیزده هزار تومان است .
به گفته وی، بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس حداقل قیمت سیمان باید ششصد و چهل هزار تومان باشد که بر خلاف سایر محصولات معدنی و مصالح ساختمانی سیمان تنها محصولی است که دارای قیمت گذاری دستوری است .
افشانی افزود: نتیجه این قیمت گذاری دستوری و افزایش نسبت قیمت فولاد به سیمان به بیش از یک به سی باعث افزایش ساخت ساختمان های بتونی در کشور بوده که این امر موجب افزایش تقاضا برای سیمان در سال نود و هشت شد.
وی با اشاره به کشور چین، اظهار کرد: تصمیم کشور چین در تعطیلی تعدادی از کارخانه های سیمان این کشور تغییرات گسترده ای را در بازار جهانی این کالا بوجود آورد به گونه ای که کشور چین بزرگترین تولیدکننده سیمان جهان خود به وارد کننده کلینکر تبدیل شد، سیاستی که با توجه به میزان انتشاز گازهای گلخانه ای در چین می توان ادامه دار بودن آن را محتمل دانست همچون سیاست چند سال گذشته این کشور در مورد فولاد که باعث رشد چند برابری قیمت جهانی فولاد شد.
افشانی ادامه داد: تغییرات بازار جهانی سیمان باعث افزایش صادرات سیمان و کلینکر کشور به هفده میلیون تن در سال نود و هشت گردیده ،که از سال نود وسه به بعد یک رکورد محسوب می شود .
وی با بیان اینکه نکته مهم در زمینه صادرات سیمان ، صادرات این محصول به صورت ریالی می باشد که ناشی از عدم هماهنگی و رقابت منفی کارخانجات داخلی و سوءاستفاده تجار کشورهای همسایه از این وضعیت شده است، تصریح کرد: به عنوان مثال در حال حاضر صادرات دو تا دو ونیم میلیون تنی سیمان به افغانستان توسط تجار افغانستانی انجام می گیرد و تولید کنندگان ایرانی عملا بهره ای از قیمت بالای سیمان( تقریبا هفتاد دلار به ازاء هر تن ) در بازار این کشور ندارند .
وی اضافه کرد: با توجه به سیاست رو به شرق کشور ، قرارداد همکاری بیست و پنج ساله ایران و چین ، اعلام راه اندازی بخشی از راه آهن خواف- هرات در آبانماه ، خط ریلی چین-بندر حیرتان در شمال افغانستان از طریق قزاقستان و ازبکستان که مدتهاست به بهره بردای رسیده است ، اعلام آمادگی وزیر راه و شهر سازی نسبت به ایجاد لجستیک پارک در خواف ،پیشنهاد ازبکستان برای کریدور خواف –هرات –مزار شریف برای دسترسی کشورهای آسیای میانه به بندر چابهار و بندر عباس ، آینده در خشانی را برای صادرات در شرق کشور متصور بود.
وی در پاسخ به این سوال به نظر شما چه شرکت های سیمانی آینده روشنی دارند، اظهار کرد: با توجه به برخورداری عراق از انرژی کافی تولید سیمان در آن کشور و همچنین تمرکز شرکت های سیمانی در مرکز و غرب کشور ، بازار عراق را باید از دست رفته دانست و با توجه به سیاست نگاه به شرق و همچنین مشکل انرژی در کشورهای افغانستان ، کشورهای cis و در بلند مدت صادرات مستقیم به چین از طریق خط ریلی ، کارخانجات سیمان شرق کشور بلقوه از پتانسیل رشد بیشتری برخوردار است.
وی تاکید کرد: بنابراین شرکت های که از نظر موقعیت مکانی نسبت به رقبا دارای مزیت صادراتی است و بازار هدف خود را شناسائی و به آن دسترسی دارند از آینده درخشانی برخوردار خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا