گزارش

تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار

تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار

روش‌های مختلفی برای خرید میلگرد وجود دارد؛ از تحویل گرفتن درب کارخانه گرفته تا خرید از بازار و بورس کالا. بسیاری از افراد بین خرید مقاطع فولادی از بورس کالا و بازار مردد مانده‌اند. برای خرید میلگرد از بورس کالا باید به مواردی مثل: قیمت محصولات، موجودی، شرایط فروش و مدارک مورد نیاز دقت داشته باشید. محدودیت‌های خرید از بازار کم‌تر است، اما معمولا مقاطع را با قیمت بیشتر از بورس کالا ارائه می‌دهد. در این مقاله به تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار می‌پردازیم و توضیحات لازم در این زمینه را ارائه خواهیم داد.

تعیین قیمت میلگرد در بورس و بازار برچه اساس است؟

قیمت میلگرد دولتی در بازار بورس کالا، هزینه کم‌تری نسبت به بازار دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که همه برندها، محصولاتشان را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند. به عنوان مثال برای بررسی قیمت میلگرد ظفر بناب، فقط می‌توانید آنچه در بازار عرضه می‌شود را بررسی کنید. مقاطع ظفر بناب به‌صورت دولتی عرضه نمی‌شوند.

“تغییرات قیمت میلگرد ظفر بناب، به‌صورت روزانه و لحظه‌ای است؛ به‌همین‌دلیل کوچک‌ترین تغییر در بازار آهن مانند: نوسانات نرخ ارز، تغییر نرخ مواد اولیه، کاهش یا افزایش عرضه و تقاضا، می‌تواند بر قیمت روز میلگرد بناب در بازار اثرگذار باشد. این محصول فولادی تولید شده در کارخانه ظفر بناب، با داشتن انواع استانداردهای ملی و بین‌المللی، توانسته جایگاه خوبی را در بازار آهن آلات کشور به خود اختصاص دهد و علاوه بر مصرف در داخل کشور، به سایرکشورها نیز صادر می‌شود. قیمت میلگرد بناب امروز به عواملی چون سایز، وزن و نوع استاندارد آن بستگی دارد.”

قیمت میلگرد در بازار، بر اساس معیارهایی چون: نرخ مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا و شرایط بازار تعیین می‌شود. اما تعیین نرخ این محصول در بورس کالا، برعهده تولیدکنندگان نیست. در بورس کالا، کارشناسانی حضور دارند که با بررسی شرایط و نرخ مقاطع فولادی، عدد مشخصی را به‌عنوان هزینه میلگرد اعلام می‌کنند و تولیدکنندگان می‌توانند محصولاتشان را با نرخ اعلام شده عرضه کنند.

کارشناسان باید نرخ مقاطع فولادی را معادل ۱۱ درصد بالاتر از میانگین قیمت هفتگی در نظر بگیرند. نرخ شمش فولادی دولتی نیز معادل ۸۸ درصد از هزینه شمش‌های صادراتی خلیج فارس تعیین می‌شود.

علت تفاوت و مقایسه قیمت میلگرد در بازار و بورس کالا

اختلاف قیمت میلگرد ذوب آهن یا سایر برندهایی که هم در بازار عرضه می‌شوند و هم در بورس کالا، ۷ تا ۱۱ درصد است. دولت برای تنظیم بازار، مصالح ساختمانی را به‌صورت دولتی با قیمت مناسب‌تر عرضه می‌کند. البته این اختلاف قیمت، مشکلاتی را هم به وجود آورد و افراد سودجو سعی کردند مصالح مختلف را به‌صورت دولتی بخرند و در بازار آزاد بفروشند.

“قیمت میلگرد اصفهان، به خاطر حجم درخواست زیادی که همواره برای خرید این کالا وجود دارد کمتر پیش میاید که ثبات داشته باشد و در اکثر روزهای سال مدام در حال تغییر است. اخیرا شاهد افزایش قیمت روز میلگرد اصفهان در وزن و سایزهای مختلف هستیم که از جمله دلایل آن می‌توان تحریم‌ها وبحران‌های اقتصادی اخیر در کشور، بالا رفتن قیمت ارز و گران شدن محصولات اولیه تولید میلگرد اشاره کرد که همگی به نوبه‌ای تاثیر مستقیم بر روی نرخ میلگرد اصفهان و سایر کارخانه‌های تولیدی میلگرد دارند.”

 

 

میلگرد ذوب آهن اصفهان، از برندهای مطرح میلگرد موجود در بازار است.
میلگرد ذوب آهن اصفهان، از برندهای مطرح میلگرد موجود در بازار است.

 

در دوره‌هایی که وضعیت بازار غیر‌قابل‌پیشبینی می‌شود و نوسان‌های شدیدی در نرخ میلگرد و سایر مقاطع فولاد به وجود می‌آید، اختلاف بین محصولات دولتی و بازار آزاد، بیشتر از همیشه خواهد شد. این مسئله به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان واقعی مقاطع فولادی آسیب می‌رساند.

بورس یا بازار آزاد؟! بهترین روش خرید میلگرد کدام است؟

در نگاه اول به نظر می‌رسد خرید از بورس روش بهتری است، چون امکان پرداخت هزینه کم‌تر وجود دارد. اما خرید از بورس کالا شرایط ویژه‌ای دارد که باید به آن توجه داشته باشید. به‌عنوان‌مثال امکان خرید میلگرد، فقط برای افرادی که مجوز ساخت‌و‌ساز دارند، امکان‌پذیر است. پیمانکاران و مهندسین همچنین برای خرید مصالح مورد نیاز باید کد بورسی بگیرند و در کارگزاری‌ها ثبت نام کنند. سپس از طریق کارگزاری برای خرید میلگرد یا هر مصالح دیگری درخواست بدهند و منتظر پاسخ گرفتن بمانند.

خرید از بازار آزاد به چیزی جز بودجه مورد نیاز برای تأمین هزینه‌های محصولات نیاز ندارد! موجودی این محصولات در بازار، به اندازه بورس کالا محدود نیست. در نتیجه مشتریان می‌توانند هر تعداد شاخه نیاز دارند، میلگرد بخرند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، برند میلگردهای عرضه شده است. تعداد محدودی از کارخانه‌های سراسر کشور، محصولاتشان را در بورس عرضه می‌کنند، اما تولیدات همه آن‌ها در بازار آزاد پیدا می‌شود. به عنوان مثال اگر قیمت میلگرد شاهین بناب را بررسی کنید، فقط قیمت آن در بازار را می‌بینید، چون این محصول در بورس کالا عرضه نشده است.

قیمت روز میلگرد شاهین بناب، به عوامل مختلفی بستگی دارد. این محصول فولادی در سایزهای 8 تا 32 و در استانداردهای A2 و A3 تولید می شود؛ از آن جا که کیفیت محصولات کارخانه شاهین بناب بالا است، همواره این میلگرد مورد تقاضای پیمانکاران قرار دارد و اطلاع از تغییرات  قیمت میلگرد شاهین بناب 14، 16، 18 و…  برای آن ها مهم است.”

وابسته به‌اینکه زمان تحویل، برند و نامحدود بودن تعداد مقاطع برایتان اهمیت بیشتری دارد یا قیمت، می‌توانید تصمیم بگیرید که کالاهای مورد نیازتان را از بورس کالا بخرید یا بازار آزاد فولاد..

سخن پایانی

در این مقاله درباره قیمت میلگرد در بورس کالا و بازار آزاد صحبت کردیم و علت اختلاف نرخ این محصول در دو بازار را مورد  بررسی قرار دادیم. به‌طور‌کلی خریداران ترجیح می‌دهند کالاهای مورد نیازشان را با قیمت بیشتر و دردسر کم‌تر از بازار آزاد خریداری کنند. در بازار آزاد می‌توان به‌صورت اینترنتی مصالح مورد نیاز را سفارش داد و بدون نیاز به پیگیری‌های باربری و دریافت محصول از درب انبار، محموله را در محل پروژه تحویل گرفت. مجموعه آهن آنلاین (https://ahanonline.com) در زمینه عرضه انواع مقاطع فولادی بازار آزاد از جمله میلگرد فعالیت دارد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89758
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن