تشریح سناریوهای اشتغال در دوران کرونا و پس از آن
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سناریوهای اشتغال در شرایط کرونا و پس از کرونا را تشریح کرد.
به گزارش تفاهم آنلاین، عیسی منصوری اظهار داشت: برای برنامهریزی اشتغال در شرایط کرونا باید سناریوهای مختلفی تعریف میشد. در سناریوی ساده به شکل V، وضعیت اقتصادی افت میکند و سپس رشد قابل ملاحظهای را تجربه میکند.
اما در سناریوی پیچیده به شکل W، پس از افت اقتصادی شاهد رشد خواهیم بود ولی پس از مدتی افت اقتصادی و سپس رشد اتفاق میافتد.
وی گفت: با توجه به اینکه در کشور ما پس از شیوع کرونا به نسبت زودتر از سایر کشورها، سیاستهای اجرایی برای حمایت و رونق کسبوکارها اتخاذ و عملیاتی شد، انتظار داریم روند اقتصادی خوبی را در آینده طی کنیم.
منصوری ادامه داد: اما به نظر میرسد موانع همیشگی پیش رو وجود دارد و بسته پیشنهادی ما برای شرایط پساکرونا در وهله نخست ناظر بر ارائه راهکارها برای رفع موانع پیش رو و در وهله دوم تمرکز بر حوزههای تأثیرگذار برای بهبود و رونق اقتصادی است.
معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون گفت: یکی از مسائلی که در این دوره به آن توجه میشود، تقاضاست اما ارزیابی ما این است که واحدهای عرضه و کسبوکار دچار مشکل جدی هستند و توجه صرف به تقاضا و تعریف آن نمیتواند کافی باشد، بنابراین بازتعریف عرضه و کمک به فعال کردن بنگاههای تولیدی و اقتصادی و رونق آنها را در دستور کار قرار دادهایم.
وی با بیان اینکه روش وام مستقیم در کشور به عنوان اولین روش همواره مورد توجه بوده است، گفت: روش پرداخت وام مستقیم به تنهایی پاسخگو نیست.
با این حال این ابزار را در دوران کرونا هم استفاده کردیم تا مقداری از التهاب فضای حاکم بر اشتغال و کسبوکارها کاسته شود.
منصوری افزود: اگر چه توصیه و بسته پیشنهادی وزارت تعاون در شرایط کرونا، اتخاذ سیاستهای مالی بود، اما سیاستهای پولی در قالب تسهیلات کرونا به کسبوکارهای آسیب دیده براساساندازه کسبوکار اجرا شد.
وی تشریح کرد: برای حمایت از کسبوکارهای آسیب دیده از شیوع کرونا، ۱۴ رسته و ۸۴۸ زیر رسته که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیدهاند، جهت پرداخت تسهیلات ویژه کرونا شناسایی شد.
معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون گفت: آنچه ما تاکنون به بانکهای عامل معرفی کردیم ۱۰ هزار میلیارد تومان است و حدود ۷۰۰ هزار نفر شاغل را تحت پوشش قرار میدهد و ۳۵ هزار میلیارد ریال نیز افزون بر رقم ۲۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۰۸ شرکت بزرگ حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، ریلی و دریایی اختصاص یافته است.
وی درباره استقبال کم برای دریافت تسهیلات کرونا، توضیح داد: به دلیل تجربه موفق وزارت تعاون در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری و کمترین انحراف در این برنامه، طراحی سیستم برای پرداخت تسهیلات به وزارت تعاون واگذار شد.
البته مرجع تصمیمگیرنده در این خصوص ستاد ملی مقابله با شیوع بیماری کرونا بود و مسؤولیت اجرای آن برعهده معاونت اقتصادی ریاست جمهوری بود.
منصوری افزود: سامانه کارا جهت ارائه تسهیلات کرونا به متقاضیان اختصاص یافت. درگاه جداگآنهای در این سامانه طراحی شد و کنترل و نظارت بر سامانه نیز به صورت مستمر انجام میگیرد. در مرحله اول طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا مقرر شد در بخش بیمه شدگان، کد ملی افراد ذیل ۱۴ رسته منتخب برای ارسال پیامک اطلاع رسانی در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار بگیرد تا پیامک اطلاع رسانی برای ثبتنام در سامانه کارا ارسال شود و پس از بررسی و تأیید دستگاه بخشی مربوطه، جهت پرداخت به سیستم بانکی ارجاع شود.
وی افزود: علاوه بر این به منظور شناسایی واحدهای کسبوکار ذیل ۱۴ رسته مصوب که فاقد کد کارگاهی سازمان تأمین اجتماعی و یا لیست بیمهای هستند با وزارتخانهها و دستگاههای مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان فنی و حرفهای کشور و سازمان بهزیستی کشور) ، هماهنگی لازم صورت گرفت و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شاغلان شناسایی و احراز شدهاند.
منصوری ادامه داد: در مراحل ثبتنام متقاضیان دریافت تسهیلات در سامانه کارا تنها چند سوال اساسی مطرح میشود اما به دلیل برخی ناآشناییها، مشکلاتی به وجود آمد که سعی کردیم به کمک ابزارهای اطلاعرسانی این مشکل را برطرف کنیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون گفت: در روند ثبتنام متقاضیان تسهیلات کرونا دو مشکل وجود داشت. با توجه به اینکه سیستم تأمین اجتماعی بانک اطلاعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سامانه کارا بود، در مواردی به روز نشدن اطلاعات بیمهشدگان از گذشته تاکنون باعث بروز مشکلاتی از جمله عدم تطابق اطلاعات در سامانه میشد که تیم ویژهای برای رفع این مشکلات تعیین شد.
منصوری با اشاره به مشکلات بانکی در پرداخت تسهیلات کرونایی گفت: در سامانه کارا، تمامی مراحل از ابتدا تا زمانی که واجدین شرایط برای ارائه مدارک و دریافت تسهیلات به مؤسسات عامل مراجعه میکنند، به صورت کاملاً سیستمی انجام میشود.
ارائه خدمات در بانک قائل به کارشناس مربوطه است و در مواردی شاهد بودیم که بر خلاف دستورالعمل صادره از سوی بانک مرکزی، کارشناس بانک درخواست ضامن برای پرداخت برخی تسهیلات کرونا را دارد که با پیگیریها و نظارتهای دقیق، این مشکل تا حدودی رفع شد. وی با اشاره به اینکه برخی از مشمولان وام کرونا تمایلی به دریافت وام نداشتند، گفت: برخی صاحبان کسبوکارهای آسیب دیده از کرونا انتظار داشتند تسهیلات حمایتی دولت به صورت بلاعوض باشد یا نرخ سود کمتری از آنها اخذ شود.
در مواردی هم مشمولان فرصت مراجعه به بانک را نداشتند، بنابراین ترکیبی از این موارد که با آن مواجه بودیم موجب نارضایتی افراد و حتی عدم تمایل برخی مشمولان برای دریافت تسهیلات کرونا شد.
معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون تصریح کرد: برای رفع مشکلات متقاضیان تسهیلات کرونا در تمام مراحل از ثبتنام تا مراجعه به بانک، مشکلاتی وجود داشت که آنها را نفی نمیکنیم ولی برای رفع آنها با مدیران دستگاهها و ۲۰ بانک عامل، کانال ارتباطی در فضای مجازی ایجاد کردیم. از این طریق مشکلات مطروحه بررسی و اقدامات لازم انجام شد.