اقتصادی

ترکیب یارانه نقدی و معیشتی در کمیسیون تلفیق/ پرداخت غیرهدفمند ادامه می یابد؟

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق قرار است یارانه نقدی و معیشتی در قالب یک واریزی و به مبلغ ۷۲ هزار تومان به ۷۸ میلیون ایرانی پرداخت شود. اگر چه این مصوبه باید به تصویب صحن علنی و شورای نگهبان نیز برسد تا به قانون تبدیل شود اما این اقدام بدون شک با فلسفه پرداخت یارانه به نیازمندان در تناقض است. اما گویی اراده ای برای تصحیح رویه های اشتباه گذشته وجود ندارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور در سال 99 دیروز در نشست خبری از تلفیق یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین خبر داد. بنا به گفته های هادی قوامی قرار است جمع مبلغ این دو یارانه سال آینده به 72 هزار تومان افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون عنوان داشت قرار است در سال آینده 28 هزار تومان به مبلغ یارانه اضافه شود و از ابتدای فروردین، رقم یارانه نقدی از 45 هزار و 500 تومان به 72 هزار تومان افزایش یابد.

مبلغ یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومان است که از آذرماه 1389 هر ماه به حسابی که سرپرستان خانوارها اعلام کرده اند واریز می شود و حدوداً 78 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شود.

پرداخت یکسان به تمامی اقشار و طبقات جامعه موجب انتقادات فراوانی از همان زمان اجرایی شدن این طرح بود که حتی موجب شد در مقاطعی مشکلات جدی برای دولت جهت تامین آن فراهم شود و از سوی دیگر سهم بخش های دیگر از محل درآمد هدفمندی پرداخت نشود یا اینکه به صورت حداقلی داده شود.

مبلغ یارانه معیشتی نیز صد درصد وجوه حاصل از افزایش قیمت بنزین موضوع شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران قوا) است که به صورت ماهانه به خانوارهای یک نفره مبلغ 550 هزار ریال، دونفره مبلغ 1030 هزار ریال، سه نفره 1380 هزار ریال، چهارنفره 1720 هزار ریال و پنج نفره و بیشتر 2050 هزار ریال تعلق می‌گیرد. بر اساس آمارهای اعلام شده در حاضر حدود 19 میلیون خانوار (دقیقاً 18 میلیون و 997 هزار و 96 خانوار تا مرحله سوم)که حدوداً جمعیتی بالغ بر 60 میلیون نفر می شود مشمول دریافت یارانه معیشتی شده اند.

در سه ماه اخیر نارضایتی های فراوانی بدلیل اینکه تعداد زیادی از مردم مشمول یارانه های معیشتی نشده اند ابراز شده بود که در رسانه های مختلف نیز انعکاس یافته بود. اما بر اساس اقدامی که کمیسیون تلفیق انجام داده تمام 78 میلیون نفری که در لیست یارانه بگیرها قرار دارند مشمول 72 هزار تومان می شوند که دولت هر ماه باید به حساب آنها هر دو مبلغ را در قالب یک واریزی پرداخت نماید.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی روز 6 بهمن به این موضوع اشاره کرد و در این باره گفته بود: اعضای کمیسیون تلفیق 42 هزار میلیارد تومان درآمد مربوط به یارانه نقدی و 31 هزار میلیارد تومان درآمد مربوط به یارانه معیشتی در سال 99 را با هم ادغام کرده اند. بر این اساس هر 78 میلیون ایرانی با ادغام این درآمدها از یارانه نقدی و معیشتی به صورت توامان بهره‌مند خواهند شد.

عضو کمیسیون تلفیق سال 99 اظهار داشت:‌ همچنین بر اساس این مصوبه مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی یارانه را با 20 درصد بیشتر از سایرین دریافت خواهند کرد.

امیرآبادی در ادامه عنوان می کند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده تا با بهره‌گیری از اطلاعات در اختیار نسبت به شناسایی سه دهک پر درآمد جامعه و حذف آنها از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

البته این موضوع در بودجه سال جاری نیز وجود داشت که دولت می بایست یارانه سه دهک برخوردار جامعه را قطع نماید اما با اینکه کمتر از دو ماه تا پایان سال باقی مانده عملاً انجام آن عملیاتی نشده و ظاهراً در این باره غربالگری خاصی صورت نگرفته است.

این مسئله در تبصره 14 قانون بودجه مورد اشاره قرار گرفته بود که دولت باید ضمن حذف یارانه پردرآمدها، مبلغ بیشتری به نیازمندان و دهک های پایین پرداخت نماید. این موضوع در سال 94 و 95 نیز در قانون بودجه وجود داشت اما هیچ وقت سرانجام مناسبی نیافت و عملیاتی نشده بود.

در حال حاضر نیز مشخص نیست چرا مجلس شورای اسلامی حذف یارانه ثروتمندان جامعه را پیگیری نکرده، از دولت در این باره توضیحی نخواسته و اینکه چه تضمینی است سرنوشتی که برای این تبصره در سال جاری و سال های قبل رخ داد سال آینده نیز تکرار نشود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=12262
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن