کارآفرینی

تخصیص ۶۷۰ هزار میلیاردی برای کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی

دولت با اختصاص ۶۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی زمینه‌های لازم برای ارائه آموزش‌های شغلی به ۷۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سال ۹۸ را فراهم کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، یکی از راهکارهای موثر و کوتاه مدت در توسعه اشتغال توام با مهارت آموزی دانش‌آموختگان دانشگاهی اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی است. این طرح ذیل برنامه سیاست‌های فعال بازار کار است که با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی و منطبق نبودن آموزش‌های دانشگاهی با نیاز بازار کار فرصت مناسبی برای به‌کارگیری فارغ التحصیلان در موقعیت واقعی کار است.

اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺟﺬب و اﺷﺘﻐﺎل داﻧﺶ آﻣﻮﺧﺘﮕﺎن بوسیله اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻬﺎرت و ﺗﺠﺮﺑﻪ در ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر ﺑﺮای ورود ﺑﻪ ﺑﺎزار ﮐﺎر، اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ و ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر در داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﮕﺎن، ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻦ زﻣﯿﻨﻪ اﻧﺘﻘﺎل داﻧﺶ از داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﻪ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﺎه و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮐﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺑﻪﮐﺎرﮔﻤﺎری ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر ﺑﺮای ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ از مهمترین اهداف این طرح عنوان شده است.

جامعه هدف این طرح نیز دانش آموختگان دانشگاهی تمام رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها، کارفرمایان بنگاه‌های اقتصادی اعم از خصوصی و تعاونی است.

براساس اجرای برنامه‌های سیاست‌های فعال بازار کار مطابق تبصره ۱۸ بودجه ۹۸، مقرر شد با تخصیص ۴۰درصد از اعتبارات موضوع طرح‌های اشتغالزای وزارت تعاون مبلغ ۶۷۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار زمینه‌های لازم برای آموزش شغلی به ۷۰ هزارنفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی فراهم شود. با صرف مبلغ ۴۹۷ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۳۹۸، مبلغی بیش از ۱۷۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح در سال جاری قابل استفاده است.

بنا بر اعلام «عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرین و اشتغال وزارت تعاون، طرح کارورزی دانش‌ آموختگان دانشگاهی تا پایان دور اجرای برنامه ششم توسعه در کشور ادامه خواهد داشت و با ورود افراد جدید در طرح، هزینه‌های دیگر برای پیشبرد آن نیاز است که باید تامین شود.

براساس آخرین آمار منتشر شده توسط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون تا پایان سال گذشته ۳۶ هزار و ۱۲۲ نفر کارفرما در سامانه کارورزی ثبت نام کرده‌اند و خواهان بهره‌مندی از مزایای این طرح بودند که ۱۷ هزار و ۶۶۳ بنگاه (نیمی از بنگاه‌های ثبت نام کننده)، شرایط دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی را داشته‌اند. همچنین ۳۸ هزار و ۹۰۶ قرارداد تا پایان سال ۱۳۹۸ در این زمینه منعقد شده است.

بخش خدمات با ۶۱.۹ درصد بیشترین سهم از واحدهای مشارکت‌کننده در اجرای طرح کارورزی دانش‌ آموختگان را داشت و بخش‌های صنعت و کشاورزی به ترتیب با ۲۴.۶ درصد و ۱۳.۷ درصد در این طرح مشارکت داشتند و نشان دهنده این است که بخش خدمات بیشترین سهم کارورزی از متقاضیان دوره کارورزی را به خود اختصاص داده است.

بررسی آمارهای دریافتی از سامانه طرح کارورزی نشان می‌دهد که هر بنگاه مشارکت‌کننده در طرح بطور متوسط ۲.۲ نفرکارورز جذب کرده و این سرانه از یک تا ۴.۸ نفرکارورز در استان‌های مختلف متغیر است.

بررسی عملکرد اجرای طرح کارورزی در استان‌های مختلف حاکی از آن است که با توجه به بیکاری عمیق فارغ التحصیلان دانشگاهی در مناطق کم برخوردار، این استان‌ها عملکرد خوبی داشتند و اجرای آن می‌تواند نقش موثری در ایجاد اشتغال برای دانش‌ آموختگان باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=39655
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن